חשד: טלנסקי העביר 30 אלף דולר לאחיו של אהוד אולמרט

(עדכון) - דיוויד פרידלנד, שותפו של טלנסקי, העיד כי עם מינוי אולמרט למחליפו של שרון, טלנסקי נכנס לאקסטזה ואמר: "המדינה שייכת לי, אני כל השנים מממן את אולמרט"

‎‎איש העסקים מוריס טלנסקי צהל כששמע לראשונה על התמוטטותו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, ועל כך שאהוד אולמרט קיבל לידיו את סמכויות ראש הממשלה ב-2006 - כך סיפר היום (ג') איש העסקים דיוויד פרידלנד, עמיתו של טלנסקי, במהלך עדותו במשפטם של אולמרט ומזכירתו לשעבר שולה זקן בבית המשפט המחוזי בירושלים.

פרידלנד שימש כשותפו של טלנסקי בהקמת חברת "קול-טק", שניסתה לשווק מיני-ברים לבתי-מלון, בין היתר באמצעות קשרים שיצר אולמרט עבור טלנסקי.

‏‏"היינו במשרד, התכוננו לאיזו פגישה חשובה", סיפר פרידלנד בעדותו, "הייתי כל הזמן עם הטלוויזיה פתוחה, ואז סיפרתי לטלנסקי שהיועץ המשפטי לממשלה בדרך לאולמרט הביתה למסור לו את המזוודה (כלומר, את סמכויות ראש הממשלה, י"י). זה היה עצוב. ואז קרה משהו מאוד מוזר - טלנסקי התחיל לשמוח ולרקוד. 'הימרתי על האדם הנכון', 'המדינה שייכת לי'. אשתו ניסתה להרגיע אותו. הוא יצא באקסטזה. אמרתי לו 'צא מפה', זה לא היה במקום, לא שייך. גם אחרים כעסו. אשתו לקחה אותו בכוח החוצה, זה היה מחזה לא נעים. למחרת הוא צילצל אליי בבוקר. לא רציתי לדבר איתו, אמרתי לו שהוא ירד מהפסים. הוא ניסה לרצות אותי ולהסביר לי מאיפה זה נובע, הוא אמר: 'אתה צריך להבין, אני כל השנים מממן את אולמרט, וכשהוא בא אני קונה לו סיגרים ועניבות'".

‏היום החל פרידלנד את עדותו הראשית במשפט, שהתחדש לאחר פגרת החגים. לפני החגים העידה מתאמת הנסיעות לשעבר של אולמרט, רייצ'ל ריסבי-רז, ואולם היא טרם סיימה את עדותה הראשית ולא החלה בחקירתה הנגדית. הסיבה להפסקת עדותה היא העובדה שבימים האחרונים עברה זקן ניתוח, וביקשה מבית המשפט לדחות את המשך עדותה של ריסבי-רז, בשל רצונה של זקן להיות נוכחת בבית המשפט בעת שמיעת עדות זו.

באישום בעניין ראשונטורס נותר רק מספר מצומצם של עדים נוספים, בעיקר עדים מחו"ל שאמורים להעיד באמצעות ועידת-וידיאו, וכן אנשי משטרה שעדותם טרם נשמעה בשל מעורבותם גם בחקירה הנוכחית בפרשת הולילנד. בשל כך עברה התביעה לעדויות של עדים בפרשת טלנסקי.

‎‎קשר כספי

‏בבית המשפט התפתח דיון שנגע לתיאור השיחה בין פרידלנד לטלנסקי, האם מדובר בעדות שמיעה. עו"ד נבות תל-צור, אחד מסנגוריו של אולמרט, ציין כי טלנסקי הכחיש בעדותו במשטרה את תיאור השיחה מפי פרידלנד. נציג הפרקליטות, עו"ד אורי קורב, אמר כי התביעה טרם החליטה אם לזמן את טלנסקי להשלמת עדותו בבית המשפט, לאחר שמסר עדות מוקדמת לפני תחילת המשפט.

‏בהמשך תיאר פרידלנד כיצד טלנסקי פירט באוזניו על מהות הקשר שלו עם אולמרט. "הוא סיפר על הקשר החברי, על הקשר בבית-החולים שערי צדק, כשאולמרט היה ראש עיריית ירושלים. הוא סיפר לי שהחל לגייס כספים עבור אולמרט לקרן להגנה משפטית עבור תביעות קודמות, והוא מאוד מחובר. הוא אמר שהימר על הסוס הנכון. הוא דיבר על כל הפוליטיקאים שהם מושחתים. הוא סיפר גם איך אולמרט מחובר אליו - באמצעות קשר כספי. אנחנו לא החברים הכי טובים, היינו שותפים. הוא אמר שלכל הפוליטיקאים יש כסף בכיסים".

‎‎בלרינה מרחפת

‏פרידלנד העיד גם כי מצא במשרדי החברה קבלה של פדרל אקספרס, שנשלחה מחשבונה של החברה לאולמרט בעת כהונתו כשר התמ"ת. "שאלתי את טלנסקי למה אתה משתמש בחשבון של קול-טק לשלוח מעטפה לאולמרט, מה לנו ולאולמרט. אמרו לי במשרד שהוא הביא חבילת מזומנים ונתן לחבר'ה במשרד לספור ולשים במעטפה הזו. בארה"ב, סכום של 9,000 דולר ומעלה צריך לעבור דרך בנקים, ואני לא רציתי את השטויות האלה".

‏על פעילותו של שותפו בחברת "קול-טק", שעליה קיבל שכר של 250 אלף דולר בשנה, סיפר פרידלנד: "טלנסקי פתח לנו דלתות, הוא הכיר את כל העולם. היה לו פנקס טלפונים שאי-אפשר להתמודד איתו. לא היה מישהו שהיו לו 100 דולר בכיס שהוא לא הכיר. פעם הייתי איתו באירוע, זה היה כמו להיות עם בלרינה מרחפת באולם. הוא פתח דלתות, הרים טלפונים. ברוך השם, יש יהודים עם בתי-מלון, והוא הגיע לדי הרבה".

בהמשך תיאר העד כיצד עזב טלנסקי את החברה, ונמצא משקיע חלופי במקומו. לדבריו, לאחר עזיבת טלנסקי התברר כי ניהול הספרים היה בלתי מסודר וכי הסכומים שטלנסקי טען שהוא הכניס לחברה היו מוגזמים ומנופחים. "השותף החדש מצא שכל קשר בין טלנסקי לאמת הוא מקרי בהחלט", סיפר פרידלנד.

‎‎‏"צ'יזבטים מסביב למדורה"

‏יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה לעדותו של פרידלנד כי "הפרקליטות הופכת את המשפט לקרקס, שבו לא העובדות מדברות, אלא צ'יזבטים שמקומם מסביב למדורה".

בנוגע לטענה בדבר משלוח כספים במעטפת פדקס, מסר אמיר כי "מדובר בסיפור הזוי. אם מישהו רוצה להעביר כסף לא חוקי, הוא לא יעשה זאת במעטפת פדקס מתועדת ומקוטלגת".

העברה ליוסי אולמרט

בעדותו היום חשף פרידלנד גם את העובדה שטלנסקי נחקר במשטרה בדבר האפשרות שהעביר בשנת 2004 סכום של 30 אלף דולר לחשבונו של יוסי אולמרט, אחיו של ראש הממשלה לשעבר, יום אחר אחרי שטלנסקי פגש את אולמרט בארה"ב.

טלנסקי אמר בחקירתו כי אין לו שום קשרים עם יוסי אולמרט. "אני לא מכיר אותו ומעולם לא נפגשתי איתו", אמר. הוא אף הכחיש כי אהוד אולמרט ביקש ממנו לסייע לאחיו. לאחר שהחוקרים הציגו לטלנסקי מסמך בנקאי המראה על העברת הכספים, אמר טלנסקי כי הוא איננו זוכר זאת, אך איננו יכול לשלול שהעברה כזו נעשתה.

חקירתו הנוספת של טלנסקי התקיימה לאחר שכבר החל משפטו של אולמרט, והדבר נעשה מבלי שהפרקליטות ביקשה את אישור בית המשפט לזמן את טלנסקי לחקירה זו.

הדבר עורר את כעסה של ראש הרכב השופטים, נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, מוסיה ארד. "למה חוקרים עד באמצע משפט?", שאלה את נציג הפרקליטות עו"ד אורי קורב, "למה לא באת ואמרת לנו? זה יוצא דופן, זה לא מתאים, זו פרוצדורה לא רצויה". "לא יכולנו לחקור אותו עד סוף העדות המוקדמת", הסביר קורב.

סנגורו של אולמרט, עו"ד נבות תל-צור, טען כי יש לפסול את העדות שמסר טלנסקי במשטרה בעניין זה, מאחר ש"הפרקטיקה המקובלת היא שכל פעולה אחרי הגשת כתב אישום נעשית באישור בית המשפט".

באשר לפרסום פרטי עדותו של טלנסקי הנוגעים ליוסי אולמרט, תמליל שנמסרה לצוות סנגוריו של אולמרט על-ידי הפרקליטות, הודיעה הערב פרקליטות מחוז ירושלים כי "הפרקליטות מופתעת מכך שההודעה, שההגנה התנגדה להגשתה לבית המשפט, מצאה את דרכה לתקשורת זמן קצר לאחר הדיון (ואף במהלכו) ופורסמה במלואה. ההודעה נמסרה להגנה בלבד לצורך ניהול המשפט. בנסיבות אלה - בעיצומו של ההליך המשפטי המתנהל, הפצת חומר ראיות גולמי שלא הוגש לבית משפט איננה ראויה".