משפ' קרסו תנפיק עסקי רכב ונדל"ן בשווי של עד 2.5 מיליארד ש'

הקבוצה החלה לעבוד על הכנת תשקיף בשתי הנפקות נפרדות ■ פעילות הנדל"ן מוערכת בשווי של חצי מיליארד שקל והרכב בשווי של 1-2 מיליארד שקל ■ מטרת ההנפקה: פיתוח פעילות הנדל"ן

קבוצת הנדל"ן והרכב של משפחת קרסו מאווררת את תוכניות ההנפקה. ל"גלובס" נודע כי הקבוצה, בניהולו של איציק וייץ, פועלת לקידום של גיוס הון מהציבור. נציגי קבוצת קרסו נפגשו לאחרונה עם חתמים, ואף החלו לעבוד על הכנת התשקיף.

לפי ההערכות, הקבוצה תגייס כמה מאות מיליוני שקלים בשתי הנפקות נפרדות: אחת לפעילות הרכב (קרסו מוטורס) לפי שווי של 1-2 מיליארד שקל, ואחת לפעילות הנדל"ן (קרסו נדל"ן) לפי שווי של כ-500 מיליון שקל. בקבוצת קרסו סרבו להגיב לידיעה.

מטרת ההנפקה היא גיוס כספים לפיתוח פעילות הקבוצה, בייחוד בתחום הנדל"ן. סיבה נוספת היא הנזלת מניות בני המשפחה המסועפת שידעו בעבר לא מעט סכסוכים, וכך לאפשר להם מכירה של המניות במידה שירצו בכך.

קרסו מוטורס נחשבת ליבואנית הרכב הוותיקה בישראל. בשנת 1948 החלה החברה לשווק את רכבי רנו הצרפתית, ובשנת 1992 את רכבי ניסאן היפנית. לפני כשנתיים התחילה קרסו לשווק גם את רכבי היוקרה של אינפינטי. לסוכנות הרכב של קרסו יש כיום 30 סניפים, 40 מוסכים ופעילות למימון וביטוח לרכב.

לפי דירוג דן אנד ברדסטריט לשנת 2010, קרסו מוטורס היא יבואנית הרכב השביעית בגודלה בשוק המקומי. עוד עולה מהדירוג, שהכנסות הסוכנות עמדו בשנת 2009 על 1.5 מיליארד שקל. מדובר אמנם בירידה של קרוב ל-6% לעומת השנה הקודמת, אולם ביחס לשאר יבואניות הרכב מדובר בירידה מתונה יותר. ההון העצמי של קרסו מוטורס עומד ככל הידוע על 340 מיליון שקל.

התחילה בנדל"ן

קבוצת קרסו מפורסמת בעיקר בזכות פעילות הרכב שלה, אולם החלה את דרכה דווקא בתחום הנדל"ן, כאשר המשפחה רכשה נכסים בת"א כבר בשנות ה-30. לאורך השנים היא רכשה קרקעות והקימה עליהן פרויקטים למשרדים ולתעשייה, כשהיא פועלת הן כיזם והן כקבלן מבצע.

לפני ארבע שנים החל תהליך הפרדה בין פעילות הנדל"ן והרכב, עד שלבסוף נוצרו שתי חברות נפרדות לחלוטין. לכן, ההערכות הן כי גם שתי ההנפקות יהיו נפרדות. כיום יש לקרסו נדל"ן מספר פרויקטים ביניהם פרויקט מגורים ברחוב גרוזנברג בת"א, במקום בו שכן בעבר קולנוע אופיר. לחברה מספר נכסים נוספים בת"א, פתח-תקווה ובאר שבע.

לפני כשנה סיפר מנכ"ל פעילות הנדל"ן של הקבוצה, דן פרנס, בראיון ל"גלובס", על התוכניות לעתיד של החברה הכוללים גם הנפקה. "זה נכון לחברת נדל"ן להיות ממונפת. זה לא סוד שקרסו התנהלה עד כה ברמות מינוף נמוכות", הסביר פרנס את המוטיבציה ליציאה להנפקה.

בעבר שקלה קבוצת קרסו לצאת להנפקה, אולם התוכניות לא קרמו עור וגידים. כעת המשפחה מבקשת לנצל את שיפור האווירה בשווקים, וכאמור לקדם מחדש את תוכניות ההנפקה.

נציין כי למרות ששוק ההון המקומי נושק כיום לשיא, כמות הנפקות האקוויטי השנה מזערית, וגם הנפקות שיצאו לפועל לאחרונה התקשו לצלוח את מבחן הגיוס. כעת, כאשר תקופה החגים הסתיימה, ההערכות בשוק הן כי אם המגמה החיובית תימשך, יחודשו גם ההנפקות. בין היתר נמצאת על הפרק גם קבוצת המלונות של דוד פתאל, שמעוניין להנפיקה לפי שווי של כמיליארד שקל.