160-200 אלף שקל: תמונות - כך ייראו מכוניות המנהלים ב-2011

בין הדגמים שמוצגים החודש בתערוכת פריז: פיז'ו 508, פורד מונדיאו 2011 ופולקסווגן פאסאט 2011

פלח "המשפחתיות הגדולות", שמוכר יותר בשוק המקומי כ"מכוניות מנהלים", עבר בישראל הרבה תהפוכות. במשך שנים רבות נהנו המכוניות הללו משוק סולידי עם ביקוש יציב וער, עד שלקראת תחילת-אמצע העשור הם החלו לאבד מומנטום ולקוחות לטובת שלל רכבי "סגנון חיים", כמו מיניוואנים קומפקטיים ורכבי כביש-שטח. לאחר מכן בוטלו "קבוצות המחיר" ונוסף "המיסוי הירוק", מה שהביא לזינוק במחירים ולהתרחבות הפער בינן לבין המשפחתיות - עניין שכמובן לא תרם למכירות.

אבל למשפחתיות הגדולות עדיין יש ביקוש בקרב שכבה לא קטנה של עצמאיים ושל לקוחות מבוגרים, וציי הרכב הגדולים עדיין שומרים להן אמונים כדי ליצור בידול בין עובדים בדרגות שונות. בשוק שבו הציים מרכזים יותר מ-50% מכלל הרכישות, והסטטוס הארגוני עדיין נמדד בסנטימטר פח, די בכך כדי להבטיח ביקוש סולידי.

ב-2011 עתידות רבות מהמכוניות הפופולריות בפלח הזה, המשתרע בטווח המחירים שבין 160 ל-200 אלף שקלים פלוס מינוס, לעבור עדכונים מהותיים או לקבל דורות חדשים ותחרותיים. כולן מוצגות החודש בתערוכת פריז.

פיז'ו 508 >>

פיז'ו 508
 פיז'ו 508

היצרנית הצרפתית לא ביצעה קיצורי דרך בתכנון מכונית הדגל שלה ותכננה מכונית חדשה מהיסוד, מכונית שאמורה לייצג אותה בפלח לפחות בשבע השנים הקרובות. למעשה, ה-508 גדולה מספיק כדי להיחשב גם למכונית בפלח D/E שבו מתמודדות וולבו 60S, אאודי A4 ושות'.

מה חדש? הכול. פלטפורמה חדשה עם בסיס גלגלים ארוך ב-9.2 סנטימטרים מה-407 היוצאת, מתלים חדשים, מרכב אלגנטי ומפוסל שנמתח לאורך של 4.8 מטרים עם פנסי LED בחרטום, עם תא מטען שנפחו תפח ל-515 ליטרים, ועם הרבה איכות ייצור מופגנת. לסוגיה האחרונה ניתן משקל רב בפיתוח המכונית, והיא מציגה תא נוסעים שהציב כנקודת ייחוס את הגרמניות המובילות בפלח. למכונית גם אמורה להיות התנהגות אתלטית, הודות למתלים אירופיים ולמשקל עצמי, שהופחת בכמה עשרות קילוגרמים לעומת ה-407.

כמה ומתי? באירופה תושק המכונית בפברואר 2011. במחצית השנייה של השנה תגיע המכונית לישראל עם מנוע 1.6 טורבו המתאים לאופנה המקובלת לאחרונה, של מנועים קטנים ומוגדשים בעלי הספק גבוה. המחירים עדיין לא ברורים.

פורד מונדיאו 2011 >>

פורד מונדיאו 2011
 פורד מונדיאו 2011

המונדיאו ניצבת קרוב מאוד לצמרת טבלת המכירות בסגמנט שלה בישראל, לא מעט בזכות המכבש השיווקי של היבואנית דלק רכב. הרוב המוחלט של מכירותיה מתרכז בציי רכב, אם כי יש לה נוכחות גם בחלק העליון של הפלח.

מה חדש? השינוי החיצוני הבולט ביותר בדגם 2011 הוא החרטום החדש והמסוגנן, שמצויד בפנסי LED לקישוט ונראה בוגר, יוקרתי ודינמי יותר. גם הזנב עבר עדכון עיצובי קל, ובתא הנוסעים יש כעת קונסולה מרכזית חדשה ושדרוג רציני בכל הנוגע לאיכות הייצור והחומרים.

השינויים החשובים ביותר במודל 2011 נמצאים מתחת למכסה המנוע. את מקום מנוע ה-2.3 ליטרים בנזין הנושן של מאזדה (160 כוחות סוס) מחליף מנוע שני ליטרים טורבו מודרני ממשפחת האקובוסט של פורד, שמוצע בהספקים מרשימים של 203 ו-240 כוחות סוס. שני המנועים האלה מוצעים עם תיבות אוטומטיות חדשות מבית גטראג בעלות מצמד כפול נוסח ה-DSG של פולקסווגן, ושניהם נקיים וחסכוניים משמעותית מהמנועים היוצאים.

מתי וכמה? הדגמים החדשים צפויים להיות יקרים יותר מהיוצאים, ולכן סביר שהיבואנית "תיקח את הזמן" ותשווק את הדגם הנוכחי ככל שניתן. אפשר לצפות למונדיאו המשודרגת בתחילת השנה הבאה, וצריך רק לקוות שהיבואנית תעמוד בפיתוי ולא תייבא את המכונית עם מנוע שני הליטרים הוותיק של פורד (140 כוחות סוס) כדגם ציי רכב.

רנו LATITUDE >>

רנו LATITUDE
 רנו LATITUDE

מכונית הדגל החדשה של רנו, שמוצבת (תיאורטית) מעל הלגונה, היא תוצר אופייני של הגלובליזציה. היא נושאת את התג של רנו, מיוצרת במפעל של רנו סמסונג בקוריאה, ומבוססת על פלטפורמה ועל מכללים של ניסן היפנית שאותם ניתן למצוא בין השאר בניסן אלטימה האמריקאית. בישראל, שאליה הרנו לגונה לא מגיעה בינתיים, היא תמלא את הפער של ניסן בפלח מכוניות המנהלים.

מה חדש? פלטפורמה D של ניסן שודרגה, הותאמה לדרישות האירופיות (המתלה הקדמי של רנו) ועודנה. המכונית מציעה ממדים "ייצוגיים" עם אורך מרשים של 4.89 מטרים ורוחב של 1.83 מטרים, אם כי בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.76 מטרים. יש לה תא נוסעים איכותי ומפואר עם שלל תוספות תקניות נדיבות כמקובל בקוריאה, ומערך של מנועים מבית רנו וניסן. בעיקר רלבנטי עבורנו יהיה דגם שני הליטרים המוכר של ניסן, בהספק 140 כוחות סוס, המשודך לתיבה אוטומטית רציפה (CVT) בת שש מהירויות.

מתי וכמה? כנראה בתחילת השנה הבאה, אם לא לפני כן. המחיר יהיה תחרותי, כמו בכל רכב שרוצה לנגוס בפלח השוק של מאזדה 6, טויוטה אוונסיס ודומותיה. אפשר לצפות לדגם בסיס בטווח מחירים של 160-180 אלף שקלים.

פולקסווגן פאסאט 2011 >>

פולקסווגן פאסאט 2011
 פולקסווגן פאסאט 2011

כמו רוב דגמי הדור החדש של פולקסווגן, המונח המתאים לפאסאט 2011 הוא "מחודשת" ולא "חדשה". הפלטפורמה הבסיסית של הפאסאט היוצאת תמשיך לשרת גם את הנוכחית, ותא הנוסעים לא השתנה משמעותית לעומת קודמתה, שנחשבה לאחת מ"מכוניות המנכ"לים" הפופולריות בישראל.

מה חדש? העיצוב החיצוני מיישר קו עם המראה העדכני (והשמרני) של הגולף ושות'. החרטום נראה רציני ורבוע יותר, הפרופיל הצדי קיבל חזות סולידית ויוקרתית יותר, והזנב נראה מעט יותר מסיבי. גם תא הנוסעים עבר שינויים קלים יחסית, בעיקר בעיצוב המושבים, חלקים מעמדת הפיקוד והתאורה הפנימית. יש גם רשימה מורחבת של אופציות בטיחות מתקדמות.

עיקר החידושים - אבל לא בהכרח לשוק הישראלי - נמצאים באגף המנועים, שם מצוידת הפאסאט בשלל אופציות עדכניות, החל מ-1.4 ליטרים TSI בהספק 122 כוחות סוס ועד 3.6 ליטרים V6 בהספק 300 כוחות סוס. המנועים ה"ישראליים" לא עברו שינוי, והם כוללים את ה-1.8 ליטרים טורבו בהספק 160 כוחות סוס וה-TDI בהספק 145 כוחות סוס. תיתכן הופעת אורח למנוע שני ליטרים טורבו, שקיבל שדרוג ל-211 כוחות סוס.

מתי וכמה? בינואר 2011 תעלה המכונית על כבישי אירופה, ויש לשער שסביב אותו זמן היא תופיע גם בישראל. המחיר לא אמור להשתנות משמעותית, עם דגמים התחלתיים בסביבות 200 אלף שקלים, בכפוף לשער המטבע.

יונדאי סונטה/קיה אופטימה >>

קיה אופטימה
 קיה אופטימה
בתמונה: קיה אופטימה

שתי המכוניות הן אחיות תאומות, שמבוססות על אותה פלטפורמה ועל אותם רכיבים, אם כי שתיהן מאמצות סגנון עיצובי שונה בתכלית: לסונטה יש מראה עגלגל-אורגני וחללי, לאופטימה יש מראה "גרמני" מוצק ומסיבי עם קווים חסונים.

מה חדש? לשתי האחיות יש תא נוסעים מרווח מאוד, עם מערכת מולטימדיה מובנית ועם שלל תפנוקים. באגף ההנעה מייעדות שתי החברות לאירופה את מנוע שני הליטרים בנזין החדש (165 כוחות סוס) של יונדאי בשילוב עם תיבה אוטומטית בת שש מהירויות. בחלק מהשווקים יהיו גם דיזלים, מנוע 2.4 ליטרים בנזין, ואולי גם V6 חזק, כמו זה שמוצע בארצות הברית.

מתי וכמה? השיווק באירופה של שתי המכוניות אמור להתחיל ברבעון השני של 2010 (אם כי לא בהכרח באותו זמן). מדיניות התמחור תהיה תחרותית ואגרסיבית, אך אסור לצפות למחיר המציאה של המכונית הנוכחית (160 אלף שקלים), אלא לדרגת מחיר גבוהה יותר, שממנה מן הסתם יינתנו הנחות לציים.

עוד בקנה

ב-2011 ייראו בפלח הניהולי עוד כמה חידושים מעניינים. מובילת השוק, מאזדה 6, אמורה לקבל מנוע שני ליטרים חדש ומודרני עם פליטה נקייה יותר. גם ה-B4 של סובארו אמורה לקבל במהלך השנה הבאה את מנוע הבוקסר דור שלישי החדש של סובארו, שיהיה ירוק יותר מהנוכחי וחסכוני משמעותית. האינסינייה החדשה של אופל אמורה לנחות אצלנו, אך כלל לא ברור אם יהיה לה דגם בסיס במחיר רלבנטי, או שהיא תדלג היישר למחוזות של האאודי A4 ושל הוולבו S60 החדשה, שגם היא תגיע ארצה. עוד אלטרנטיבה מעניינת תציג ה-MG55 הסינית, שגם היא מכוונת לחלק התחתון של "פלח המנהלים". ולבסוף מצפים בארץ לסוזוקי קיזאשי הגדולה, שהשקתה באירופה התעכבה בשנה האחרונה. גם היא מכוונת לטווח של 160 אלף שקלים פלוס.