האמריקאים יחליפו את הטורקים בהקמת תחנת הכוח באשקלון

Wood Group האמריקאית תקים את תחנת הכוח הפרטית באשקלון תמורת 62 מיליון דולר במקום זורלו הטורקית ■ בינתיים מתעכבת חתימת הסכם המימון להקמת התחנה שעלותה כמיליארד דולר

קבוצת א. דורי, השותפה ביצרנית החשמל הפרטית דוראד, הודיעה כי נחתם מזכר הבנות בינה לבין חברת וודגרופ (WG) לפיו תשמש החברה האמריקאית קבלן ההקמה (EPC) של תחנת הכוח המתוכננת באשקלון, שעלותה כמיליארד דולר.

היקף העסקה 62 מיליון דולר לא כולל מע"מ ובונוסים בגין הקדמת סיום עבודות והסכם ההבנות מותנה עדיין בחתימת הסכם מפורט עד לסוף השנה ובכך שהשותפות הנוכחיות בפרויקט לא ירדו משיעור אחזקה של 10 אחוזים.

דוראד מוחזקת על-ידי קצא"א (37.5%), זורלו הטורקית (25%) אורי דורי, וחברת אדלטק של יוסף אדלסבורג (18.75% כל אחד).

וודגרופ תחליף בתפקיד את זורלו הטורקית, על-רקע דרישת בנק הפועלים המלווה את הפרויקט. בבנק המלווה חששו שהמתיחות הפוליטית בין ישראל לטורקיה עלולה לאלץ את זורלו לסגת מהפרויקט ולסכן את הקמתו. זורלו תמשיך להחזיק בחלקה באקוויטי של דוראד. בינתיים מתעכבת חתימת דוראד על הסכם הליווי הבנקאי שלה מול בנק הפועלים ומוסדיים שהיתה אמורה להתקיים ב-20 לספטמבר. בין היתר מתעכבת את החתימה דרישת דוראד לאפשר לה להכיר בהלוואת בעלים כהון עצמי לצורך דרישות הרישיון. על-פי חוות דעת משפטית של היועצת המשפטית של משרד התשתיות קבלת דרישה זו מחייבת שינויי חקיקה.

ככל שהחתימה על הסכם הליווי הבנקאי מתעכבת כך גובר הלחץ בממשלה להורות לחברת החשמל להקים תחנות נוספות בתמורה להסכמה של המדינה להעלאת תעריפי החשמל, לצורך מימון הקמת התחנות.

באוגוסט מינתה הממשלה וועדה בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני שהתבקשה בין היתר להמליץ על פיתרון דחוף למחסור בחשמל הצפוי בקיץ 2013. כדי להתמודד עם מחסור זה חייבת המדינה להתחיל כבר כעת בהקמת תחנות כוח בהספק של כ-800 מגה ואט. שר התשתיות הציע לממשלה להטיל על חברת החשמל להקים את התחנות, בסיוע ממשלתי.

ואולם באגף התקציבים האוצר התנגדו עד כה לבקשה, בנימוק שלא יהיה צורך בתחנות של חברת החשמל משום שאחת משתי יצרניות החשמל הפרטיות, דוראד או OPC של החברה לישראל, תצליח להגיע לסגירה פיננסית עד ה-20 לספטמבר. כל אחת משתי היצרניות מתעתדת להקים תחנה בהספק של כ-800 מגה-ואט ושתיהן הצהירו בעבר כי במידה ויקבלו ליוווי בנקאי במועד הנ"ל יוכלו התחנות שלהן להיכנס לפעולה בקיץ 2013.