מבחן דרכים: רנו פלואנס 2 ליטר - מעוררת תיאבון

רנו פלואנס 2 ליטר פונה לטעמו של הקהל הרחב ומספקת לו כמויות נדיבות מכל דבר: סטטוס, מרחב פנימי, כוח מנוע ותא מטען - והיא גם מתומחרת בצורה הגיונית

רוב יצרני הרכב בעולם - בעיקר האירופאים שבהם - מתייחסים למכונית הסדאן המשפחתית (קבוצה C) כאל הבת-החורגת-והלא-כל-כך-מבריקה במשפחה. המכוניות הארוכות והשמרניות בנות ארבע-הדלתות ממלאות נישה של "פתרונות תחבורה למדינות מתפתחות" ולרוב הן מיוצרות על פסי ייצור בעולם השלישי, מבלי שיזכו למקום באולמות התצוגה של היצרנים במדינות המפותחות במערב.

רנו מגאן-סדאן היוצאת לא הייתה חריגה מהבחינה הזאת, ולהבדיל מאחותה בת חמש-הדלתות היא שמרה על פרופיל בין-לאומי נמוך בשווקים המפותחים. זה גם אמור היה להיות גורלה של מחליפתה, הנושאת את השם "פלואנס" - אבל אז הופיע שי אגסי, ששכנע את נשיא רנו לתרום את פלטפורמת פלואנס לטובת פרויקט הרכב החשמלי שלו, והשאר רשום בספרי ההיסטריה. בן לילה הפכה הבת-החורגת והאלמונית של משפחת מגאן לסלבריטאית תקשורת בין-לאומית, וכיום אי-אפשר לפתוח עמוד מדיה מודפס או אלקטרוני שעוסק ברכב ובאיכות הסביבה בעולם, מבלי להיתקל בתמונתה של פלואנס.

בהנחה שהתוכניות המוצהרות של יזמי הרכב החשמלי יתממשו, תהפוך המשפחתית הצרפתית הזו לאחד המראות המוכרים ביותר גם על כבישי ישראל. אבל עד (ואם) שזה יקרה - החל מ-2012 על-פי ההבטחות - צריכה הפלואנס החדשה להתמודד כמתחרה מן השורה בשוק המשפחתיות הצפו,ף כשעל הנעתה מופקדים מנועי בנזין מקובלים שהחודש נוסף אליהם גם מנוע 2 ליטר חדש.

מוזרויות צרפתיות

חיצונית יש לפלואנס ממדים מכובדים ועיצוב עגלגל וידידותי לעין שפונה למכנה משותף רחב. היא אמנם לא מסובבת ראשים ברחוב והסנטימטרים העודפים מאחור יכולים להכביד על ביצוע תמרונים הדוקים בעיר, אבל כשמציבים אותה בחניה המשותפת בבית או בעבודה לצד אחיותיה לקטגוריה, היא יכולה להיחשב כ"רכב מנהלים" וליצור את אפקט הסטטוס הישראלי הנכסף, הידוע גם בכינוי "שלי גדול יותר".

גם עיצוב הפנים יכול לעבור בקלות את רף הכניסה של קטגוריית "מכוניות המנהלים". עמדת הפיקוד שלה נראית ומרגישה איכותית מאוד ומציעה קווים מוצקים, סימטריים והרמוניים נוסח פולקסווגן. לוח המחוונים כולל שלושה מחוונים אנלוגיים מסורתיים, ומערכי השליטה במערכת הקול והאקלים מאורגנים בצבירים ונוחים לזיהוי ולגישה. הנדסת האנוש ידידותית למשתמש, למעט כמה מוזרויות צרפתיות מסורתיות דוגמת השלט הרחוק המסובך של מערכת הקול, שמזדקר ממוט מתחת להגה ועשוי לאתגר גם את תיאום יד-עין של טייסי קרב.

הבונוס הגדול של הממדים החיצוניים הנדיבים נמצא מאחורי המושבים הקדמיים. עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מטר וניצול הולם של המרחב הפנימי, מציעה המכונית ליושבים מאחור מרווח רגליים וכתפיים רציני, שיכול להתחרות בנקל בכמה וכמה מתחרות מקטגוריה גבוהה יותר (מישהו אמר מאזדה 6?).

כראוי למכונית המיועדת בעיקר למדינות מתפתחות מציעה פלואנס תא מטען אחורי בנפח מרשים של 530 ליטר, שיכול לבלוע את כל תכולת הבית של משפחת פליטים או לסייע בהברחת ארגזים של ויסקי וסיגריות דרך הגבול באישון ליל.

נעימה, לא מרגשת

מתחת למכסה המנוע מסתתר מנוע 2 ליטר מודרני בהספק 140 כ"ס, שמגיע מהחברה-הבת היפנית ניסן, ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה (CVT), גם היא מבית ניסן. את הצמד מנוע-תיבה המצוין הזה כבר הספקנו לפגוש בדגמים של ניסן דוגמת המיניוואן "קאשקאי" ורכב כביש-השטח "אקסטרייל", והוא ממלא את תפקידו בפלואנס היטב.

יש לו תגובת דוושה טובה ותאוצות נמרצות בין הרמזורים בעיר, דחף מכובד בעליות ארוכות ותלולות ושיוט נינוח להפליא מחוץ לעיר. אם מפקידים את שמירת המהירות בידי בקרת השיוט האלקטרונית, אפשר לשייט ב-140 קמ"ש עם פחות מ-3,000 סל"ד על השעון, בליווי מעט מאוד רעש חיצוני או תחושה של מאמץ. נהג עם רגל קלה על הדוושה יצליח להשיג ממוצע צריכה ריאלי של כ-10 קילומטר לליטר - נתון כלל לא רע לרכב בקטגוריה הזו. המינוס המוכר של CVT הוא עלייה מהירה של הסל"ד לתחום הגבוה והקולני בעת האצה אגרסיבית, אך זהו מטרד מינורי בהשוואה לקפריזות של התיבה האוטומטית היוצאת מבית רנו.

מי שרוכש סדאן משפחתי באורך 4.6 מטר - או מזמין לעצמו אחת כזו דרך המעביד - לא מציב את התנהגות הכביש הדינמית בראש סדר העדיפויות שלו. גם הפלואנס לא מנסה להתבלט מעל ההמון בתחום זה. יש לה התנהגות כביש "מסודרת" עם היזון חוזר משודרג, בזכות מערכת היגוי חשמלית חדשה ואחיזת כביש טובה ולמרות נטייה בולטת יחסית של המרכב בפניות הדוקות. היא נעימה אך לא מרגשת. רשמנו לפנינו בהערת אגב, שיהיה מעניין מאוד לבדוק בעתיד כיצד תשפיע סוללה של 250 קילו המותקנת באחוריים של הרכב על האיזון הדינמי של מרכב זה.

נוחות הנסיעה סבירה בהחלט למכונית בפלח זה. בסיס הגלגלים הארוך תורם רבות להחלקה של מהמורות וגלי אספלט במהירויות שיוט גבוהות על הכביש הפתוח, ובעיר מפגינים בולמי הזעזועים ספיגה נינוחה ובוגרת - אם כי לא נטולת זעזועי לוואי. בסך-הכול מדובר במכונית נוחה יותר מכמה יפניות וקוריאניות שמובילות את טבלת המכירות בפלח זה, למרות שההבדלים בנסיעה עירונית לא דרמטיים.

אם לשאול דימויים מהעולם הקולינארי, פלואנס 2 ליטר היא הביג-מק של פלח המשפחתיות. היא לא מכוונת לחובבי "גורמה", אלא פונה לטעמו של קהל רחב ומגוון ומספקת לו כמויות נדיבות מכל דבר - סטטוס, מרחב פנימי, כוח מנוע ותא מטען שישביעו את תאבונם של רוב הלקוחות. ובדיוק כמו כמו הביג-מק היא גם מתומחרת בצורה הגיונית. ב-135 אלף שקל, כ-7,000 שקל בלבד יותר מגרסת ה-1.6 ליטר "הפרטית" של הפלואנס, מקבלים אבזור משודרג ומנוע עם תוספת של כמעט 40 כוחות סוס שמעניקים למכונית תחושה דינמית של "מכונית מנהלים" ראויה. עכשיו רק נותר לראות כיצד היא תעבור את המחסום החשמלי של אגסי.

אינפו: רנו פלואנס
 אינפו: רנו פלואנס

מתחרות

שברולט קרוז טורבו

שברולט קרוז טורבו 2011
 שברולט קרוז טורבו 2011

גם שברולט מתכוונת לטפס בקרוב לטריטוריית משפחתית-חזקות באמצעות מנוע קטן יותר. בחודשים הקרובים יצטרף למבחר שלה בארץ מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 140 כ"ס ו-20 קג"מ, תוספת של 35 כ"ס לעומת מנוע 1.6 הקיים. הוא אמור לשלב ביצועים של מנוע 2 ליטר עם פליטה וצריכת דלק של מכונית קטנה, מה שיהווה אטרקציה לא קטנה לציי הרכב

אופל אסטרה סדאן

אופל אסטרה סדאן 2011
 אופל אסטרה סדאן 2011

גרסת סדאן של אופל אסטרה החדשה, שצפויה להגיע אלינו בחודשים הקרובים, היא למעשה גרסה של אופל לשברולט קרוז. יהיה לה מראה אתלטי ויוקרתי יותר מאחותה לבית שברולט, עם החרטום המוכר של האסטרה החדשה והזנב המסוגנן של ה"אינסינייה" הגדולה. באגף המנועים אפשר לצפות ל-1.8 ל' חזק ולמחירים שיתחילו בטריטוריה של 130 אלף שקל

יונדאי I35

יונדאי I35 2011
 יונדאי I35 2011

יונדאי מכוונת גבוה עם I35 החדשה (לא להתבלבל עם כביש-השטח IX35), משפחתית הסדאן החדשה שתחליף את האלנטרה. המכונית מציעה עיצוב ספורטיבי-אטרקטיבי עם קווים נמרצים וממדים מכובדים, ובפסגת ההיצע שלה ניצב מנוע 1.6 ליטר עם הזרקה ישירה, שמציע הספק של 140 כ"ס וצריכת דלק נמוכה. תיבת ההילוכים האוטומטית המשודכת למנוע זה היא בת 6 מהירויות