בועז אוקון: "למערכת המשפט יש אובססיה לתקשורת"

מנהל בתי המשפט לשעבר בכנס של אוניברסיטת חיפה: "כאשר השופטים שומעים טענות כלפיהם בטוקבקים, הסבלנות שלהם נגמרת; שופטים עושים שימוש בתקשורת לטובת אג'נדת המינויים"

"האם בתי המשפט פתחו פתח לניהול משפטי ראווה?" כך אמר היום (ה') השופט המחוזי ומנהל בתי המשפט לשעבר, בועז אוקון, שנשא דברים בכנס שנת המשפט של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. אוקון עסק בדבריו ביחס שבין התקשורת למשפט כיום - ותקף את מערכת בתי המשפט, את העומדים בראשה כיום וגם את התקשורת.

לדברי אוקון, מערכת המשפט מגלה עניין רב בתקשורת. "קיימת אובססיה לתקשורת של מערכת המשפט שלא היתה מביישת את הקפטן אחאב", אמר. "העיסוק בתקשורת מקשה על ניהול דיון מושכל בנושא הזה".

"בית המשפט נשען על הטענה שטווח הראייה שלו הוא הטווח הארוך והוא מגן זכויות מנקודת מבט היסטורית", אמר אוקון. "השופט אהרן ברק אמר שעקרונות היסוד והערכים נטועים בנשמת העם. הביקורת השיפוטית נובעת מהצורך להגן על ערכים מפני רוחות שעה ומהיסטריה. בשעה שבית המשפט התחיל להתערב בערכים לטווח ארוך נוצרה בעיה. התחילו לתקוף את בית המשפט, ועכשיו הוא מנסה לשכנע את הציבור כאן ועכשיו".

לדברי אוקון, ראשי מערכת המשפט והשופטים החלו לרדת לזירת התקשורת, והם נגררים לדיון הציבורי ומפרנסים אותו. "יותר ויותר נאומים עוסקים בכך. הירידה לזירת התקשורת יורדת לפסקי הדין עצמם, ויש וויכוח ישיר עם כל מיני אינטרסנטים. השופטים התחילו להיות יותר מעורבים במאבקי כוח בהגנה על כוחם", אמר. "כתוצאה מכך הם התחילו להיות מעורבים במאבקי כוח על מינויים".

הסבלנות נגמרת

אוקון התייחס בדבריו גם לסוגיית הטוקבקים ובעיקר לדברים שאמרה נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש. "בית המשפט העליון נתן חסינות לטוקבקיסטים. הוא אמר שהאינטרנט זה כיכר השוק המודרנית וצריך לתת הגנה מוחלטת. אני לא יודע שמותר בכיכר המודרנית לצעוק לשון הרע. העיתונים יישאו בלשון הרע - והאינטרנט לא. יש שיר הלל לחופש הביטוי באינטרנט".

הוא התייחס לדברי ביניש לפני מספר חודשים, כשתקפה את אלימות הטוקבקיסטים כלפי בית המשפט. "ממש באותו זמן נושאת נשיאת העליון דברים שנוגעים לטוקבקיסטים... הטוקבקיסטים הואשמו בהסתה כלפי בית המשפט", אמר. "כאשר השופטים שומעים טענות כלפיהם, הסבלנות נגמרת".

אוקון, שנחשב לבן-טיפוחיו של אהרן ברק ולאויבה של ביניש, הוסיף: "הנשיא ברק אף פעם לא 'התמסכן'. למרות שהיה שק חבטות, הוא אף פעם לא התלונן".

מאבק על עמדות כוח

ביחס לאופן פתרון הבעיות בבית המשפט, אמר אוקון כי "בתי המשפט נוטים לכבס את הכביסה המלוכלכת בתוך עצמם, כי התחושה היא שאם נמצה את הדין ניתן נשק למי שתוקף אותנו".

אוקון טען כי נעשה שימוש רב בתקשורת כדי לקדם אג'נדות: "נוצר גם מאבק על עמדות כוח ואיוש תפקידים, ואז מתחיל להיות שימוש בתקשורת כדי לקדם אג'נדה לא רק של ערכים. כאשר פרופ' רות גביזון היתה מועמדת לעליון, התפרסמה בארץ כתבה שחטאה בלשון הרע נגדה... מפעילים את התקשורת לטובת אג'נדת המינויים. מי שמתחיל את התהליך הזה יוצר מעגלים של אינטרסים משותפים ומשחקים של תן וקח ברורים בין שופטים לבין עיתונאים... שיתוף-הפעולה פולש גם לאולמות בתי המשפט... אנו מגלים תופעה חדשה של שימוש ביחצ"נים".

לא מבחינים בין עיקר לתפל

בהמשך הכנס נשא דברים שופט העליון יצחק עמית. בהתבטאות ראשונה מאז מינויו הוא ביקר את התנהלות מערכת המשפט בארץ ואמר כי "עורכי הדין ואף השופטים לא מבחינים לעיתים בין עיקר ההלכה המנחה ובין דברים שנאמרו בעבר בדרך-אגב". לדבריו, הדבר מוביל לחוסר ודאות, ויש בכך טעם לפגם.

בנוסף ביקר עמית את ציבור עורכי הדין והשופטים ואמר כי הם נתלים בעקרונות חוקתיים ועושים בהם שימוש רב, במקום להשתמש בחקיקה בסיסית יותר. "ישנה תופעה של שימוש בדוקטרינות כלליות ורחבות", אמר. "הרבה עורכי דין לא טורחים לטעון באמצעות דוקטרינות מצומצמות יותר - וישר קופצים לזכות חוקתית".