הממשלה אישרה חוק האזרחות; "אוכל לשלול אזרחות לבוגדים"

(עדכון) הממשלה אישרה, ברוב של 22, את השינוי בחוק האזרחות ■ ח"כ זועבי: "לכבוד הוא לי להיות בוגדת עפ"י ערכי ישי" ■ שר הפנים לגל"צ: "אזרחים שפועלים למען החמאס - מעמדם יהפוך לעובד זר"

הממשלה אישרה היום (א') את התיקון לחוק האזרחות על פיו יחויבו לא יהודים שיבקשו להתאזרח, להצהיר אמונים למדינת ישראל "היהודית והדמוקרטית". התיקון קובע כי בהצהרת האמונים שבחוק אזרחות התוספת: "מדינה יהודית ודמוקרטית" בנוסף להצהרה המקורית "אני מתכבד לכבד את חוקי המדינה". 22 שרים הצביעו בעד, ואילו 8 הצביעו נגד: כל שרי העבודה וכן השרים בני בגין, דן מרידור ומיכאל איתן.

בניסיון לרכך את הביקורת על נוסח התיקון, הציע במהלך הישיבה שר המשפטים יעקב נאמן כי נוסח ההצהרה יחול גם על יהודים העולים לישראל מכוח חוק השבות ולא רק על מבקשי אזרחות לא יהודים. כיום עולים חדשים אינם נדרשים כלל להצהרת נאמנות.

בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי והיא מדינה דמוקרטית שכל אזרחיה - היהודים והלא יהודים - נהנים משוויון זכויות מלא", אמר ראש הממשלה. "לצערי, יש היום כאלה המנסים לטשטש לא רק את הקשר הייחודי בין העם היהודי למולדתו, אלא את הקשר בין העם היהודי למדינתו".

לדברי ראש הממשלה, "הדמוקרטיה בישראל היא נשמת אפנו, ואין בילתה. אין מקום להטיף לנו על דמוקרטיה ועל נאורות. הציונות הקימה מדינת לאום למופת, מדינה שמאזנת בין צרכיו הלאומיים של עמנו, לבין זכויות הפרט של כל אזרחי מדינתנו. אין דמוקרטיה אחרת במזרח התיכון. אין מדינה יהודית אחרת בעולם. מדינת ישראל משלבת בין שני אלה. השילוב של שני ערכים נעלים אלה, מבטא את יסוד חיינו הלאומיים - וכל מי שמבקש להצטרף אלינו צריך להכיר בכך".

מנגד, שר הביטחון ויו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק, הודיע כי אם לא יתקבל התיקון שהציע אמש, יתנגד להצעה כפי שהיא מובאת להצבעה. כאמור ברק וארבעת שרי העבודה הנוספים הצביעו נגד.

בתום הישיבה אמרו בישראל ביתנו כי ההחלטה היא "מסר חשוב לכל אלה מבפנים ומבחוץ המבקשים לערער על היותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. ישראל ביתנו תמשיך לפעול בכדי לקדם את הערכים בהם היא מאמינה, ולממש באופן מלא את החובה האלמנטארית של כל אזרח או מתאזרח שבלי נאמנות אין אזרחות".

"אזרחים שפועלים למען החמאס - אסור לאפשר להם להיות אזרחים"

שר הפנים אלי ישי דיבר הבוקר (א') בגלי צה"ל, והתייחס בהקשר זה לתיקון לחוק שיזם המאפשר לשלול אזרחות למי שיוגדר כבוגד במדינת ישראל. "אני יזמתי את התיקון, גם כדי שאם יש חברי כנסת שבוגדים במדינת ישראל, כמו ח"כ חנין זועבי או עזמי בשארה, תישלל מהם האזרחות והמעמד שלהם יהפוך למעמד של עובד זר".

"יש הרבה אזרחים במדינה שפועלים למען החמאס, ואסור לאפשר להם להיות אזרחים. אזרחי ישראל אולי לא יודעים את זה, אבל היום כשר הפנים אין לי סמכות לשלול אזרחות, אני צריך לחכות לבית המשפט, ולכן הסעיף לתיקון". יצוין, כי יו"ר הכנסת רובי ריבלין אמר כי אינו חושב שחוק כזה נחוץ למדינה יהודית ולציונות.

מאוחר יותר ח"כ חנין זועבי הגיבה ואמרה כי "לכבוד הוא לי להיות בוגדת לפי ערכיו של שר הפנים ישי. גזענותו מאפיינת את התרבות הפוליטית הרווחת ואת עונת החקיקה הנוכחית. אני בוגדת בגזענות בדיוק כפי שישי בוגד בערכי האדם ובזכויותיו".