"זוג צעיר היום זה 30 פלוס - והם מרוויחים יחד 20 אלף ש'; אין להם בעיה להחזיר 6,000 ש' משכנתא בחודש"

עו"ד יעקב אטרקצ'י, בעלים משותף ומנכ"ל חברת אאורה ישראל, לא מריח שום בעיה בשוק המשכנתאות ובמחירי הדירות ומציע לצעירים: "לכו לחדרה ולפרדס-חנה" ■ "פעם זוג צעיר היה בן 22, היום הם בני 30 פלוס" ■ "השוק הכי חזק נע בטווח של 1-1.5 מיליון שקל לדירה"

"המשך עליית הריבית במשק והמשך מגמת העלייה במחירי הקרקעות יביאו עימן גידול משמעותי בהיקף עסקאות הקומבינציה בין בעלי הקרקעות הפרטיים לבין היזמים", מעריך עו"ד יעקב אטרקצ'י, בעלים משותף ומנכ"ל חברת אאורה ישראל.

לדבריו, קיים היום מפגש רצונות בין היזם לבעל הקרקע בעיקר בעסקאות מסוג זה, בהן בעל קרקע מקבל דירות במקום מזומן: "מנקודת ראות יזם, עסקת קומבינציה חוסכת עלויות מימון שתופחות בעקבות עליית ריבית. במקביל, גם בעלי קרקע מעדיפים לרוב עסקאות קומבינציה, בשל החיסכון במס".

חברת אאורה ישראל נמצאת בשליטת אאורה השקעות (60%) של משפחת משעולי וצליח וחברת ס.י אבן יזמות (40%), חברה פרטית בבעלות אטרקצ'י. מלבד הפעילות דרך אאורה ישראל, עוסקת ס.י אבן בהקמת פרויקטים קטנים ("אלה הפרויקטים הכי רווחיים") ברמת אביב, נס ציונה, תלמי מנשה וקרית אונו.

אטרקצ'י מאמין בעיקר בפרויקטים שמוקמים במעגל השני והשלישי שמסביב לתל אביב - ביהוד, בת ים, באר יעקב וכד'. בשבועות האחרונים הודיעה אאורה ישראל על 2 עסקאות חדשות בפרדס חנה וכן על רכישת קרקע בחולון.

אטרקצ'י: "השוק הכי חזק נע בטווח של 1-1.5 מיליון שקל לדירה. זו המאסה הכי גדולה של לקוחות פוטנציאלים. לכן אני גם לא עובד לוקאלי, אלא בהתאם למקומות שמציעים קרקעות באותם מחירים. זוג צעיר יכול לקנות דירה בגבעתיים או בקרית אונו ב-2 מיליון שקל?"

- יהוד ובאר יעקב הן הפתרון?

"באר יעקב צריכה לשאוף להיות נס ציונה ויהוד צריכה לשאוף להיות קרית אונו. אפילו ביהוד דירה כבר עולה 1.5 מיליון שקל, כשאני לפני 3 שנים מכרתי שם דירת 4 חדרים ב-1.05 מיליון שקל. אותו דבר קרה לבאר יעקב. כשהגעתי אליה לפני 4 שנים היא הייתה מזוהה עם בית משוגעים. מכרתי דירה ב-800 אלף שקל, והיום על אותה דירה לא מתביישים לבקש 1.2 מיליון שקל".

- ומי שאין לו מיליון שקל?

"הלהיט הבא זה פרדס חנה-כרכור. קנינו לאחרונה קרקע ל-220 דירות ב-125 אלף שקל לקרקע ליח"ד, כולל פיתוח. זה אומר שדירה תעלה 950 אלף שקל, חצי שעה ברכבת מתל אביב. עוד שנתיים כולם ירוצו לשם. הכול בסוף זה לוקיישן ותחבורה. לכן חדרה תעלה, לכן אור עקיבא תעלה ולכן פרדס חנה תעלה. בתל אביב רבתי אין דירות במיליון שקל.

"צריך לזכור שמי שכבר יש לו דירה, גם אם היא ישנה, מצבו סביר כי גם הדירה הישנה מחירה עלה. הצרה הגדולה היא של מי שאין לו דירה. להתחיל היום מאפס לדירה במיליון וחצי זו בעיה. לכן הצעירים הללו ילכו לחדרה ולפרדס חנה".

- ומשכנתא של 600 אלף שקל לפחות לזוג צעיר, שהריבית עליה עוד תעלה, זו לא בעיה?

"פעם זוג צעיר היה בן 22, היום הם בני 30 פלוס. זוג בגיל 30 פלוס צריך לזכור שגם השכר שלו יעלה עם השנים, ולא רק המשכנתא. הוא ואשתו מייצרים 20 אלף שקל לחודש, והם יוכלו לעמוד גם בהחזר של 5,000 או 6,000 שקל משכנתא".

יש לך גם שני פרויקטים באילת. איך הביקושים שם?

"אנשים לא יודעים שהתשואה על דירה באילת היא היום הכי גבוהה בארץ. קונים דירה במיליון שקל ומקבלים 4,000-5,000 שקל לחודש, מצעירים שיורדים לשנה-שנתיים ולא יחשבו לקנות דירה לעצמם. כל עוד זה כך, זה מבטיח שהתל אביבים יגיעו לאילת לקנות דירה להשקעה".