יעקב אבידר: "הנפגעים מחוק התעסוקה החדש הם העובדים"

טל כתרן, מנכ"ל קבוצת אופטימום ניהול ידע הנדסי ויעקב אבידר, מנכ"ל קבוצת פוקוס ניהול ומשאבי אנוש, מספקים עצות כיצד להימנע מאפליה בעקבות התיקון לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה

התיקון החדש לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, שנחקק לפני כשלושה חודשים, אוסר על מעביד לשאול את עובדיו או את דורשי עבודה "נושאים מסוימים המפורטים בחוק: מעמד אישי, הריון, טיפולי פוריות, הורות, גיל, גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, השקפה, מפלגה, שירות במילואים" ועוד, ומגביר את החשיפה של מעסיקים לתביעות הפליה מצד עובדים ובעיקר מצד מועמדים לעבודה, אשר נשאלו או התבקשו למסור מידע בנושאים אלו.

איסור ההפליה חל על קבלה לעבודה, תנאי העבודה, קידום בעבודה, הכשרה מקצועית ופיטורים. ככלל, חוקי העבודה בישראל מעבירים את נטל ההוכחה אל המעביד יותר מהחוק האמריקני. בתי הדין לעבודה ממילא נוטים להפנות את נטל ההוכחה על המעסיק, אולם התיקון החדש רק מחזק מגמה זו.

החוק במהותו, נועד אמנם כדי להגן על העובדים מפני הפליה של המעסיקים, ולחזק את הצורך של מנהלים, מנהלי משאבי אנוש ורכזי גיוס להקפיד על "המותר והאסור" לשאול בראיונות עבודה ובבקשת המלצות על מועמד לעבודה. אולם בפועל, מה שנוצר הוא ההיפך הגמור.

בחודש האחרון, מנהלי חברות רבים דיווחו ל"קבוצת פוקוס משאבי אנוש", כי בשל החשש שנוצר מהתיקון לחוק, רבים מהם נאלצים לנהל את ראיונות העבודה באווירה מתוחה יותר, עניינית ופחות סימפטית, דבר זה שמקשה מאוד על המתמודדים ולעיתים אף פוגע בסיכוייהם להתקבל לעבודה.

כך למשל, טל כתרן, מנכ"ל קבוצת אופטימום ניהול ידע הנדסי, מציין כי "התיקון החדש לחוק שיווין הזדמנויות בעבודה, פוגע בסופו של דבר בעובדים עצמם יותר מאשר במעסיקים. הוא יוצר ריחוק בין המעסיקים לעובדים, והופך את כל שיקול בחירת העובדים לקר, טכני ועל רקע מקצועי בלבד. יש נטייה להימנע מהתייחסות לפן האישיותי, וזאת כדי להימנע מסיטואציה שעלולה להתפרש כאפליה".

יעקב אבידר, מנכ"ל קבוצת פוקוס ניהול ומשאבי אנוש, מציין כי "מעסיקים ומנהלי חברות רבים, דיווחו לנו כי בשל החשש שנוצר מהתיקון לחוק, הן נאלצים כעת, לנהל את ראיונות העבודה באווירה מתוחה, עניינית ופחות סימפטית. ההתנהלות הזו מקשה מאוד בעיקר על המתמודדים ולעיתים אף פוגעת בסיכוייהם להתקבל לעבודה. בנוסף, החוק הפך את הקשר בין המעסיקים לעובדים למכני ומרוחק, כך שהנפגעים העיקריים הם דווקא העובדים ולא המעסיקים, כפי שחשב המחוקק".

כתרן ואבידר מספקים עצות כיצד להימנע מאפליה בעקבות התיקון לחוק:

1. לכל החלטה שקשורה בקידום, השתלמות או בחירה של עובד אחד על אחרים, תדאגו שיהיה תיעוד מלא לתהליך ולסיבות שהובילו לכך.

2. במהלך ראיון העבודה, שאלו אך ורק שאלות הקשורות ישירות להיבטים המקצועיים והימנעו מלהציג למועמד שאלות אישיות. את המידע האישי על המועמד, תוכלו למצוא ברשתות חברתיות כגון פייסבוק וכד'.

3. הגדירו מראש ובאופן ברור את הדרישות למשרה. הגדרה נכונה של המשרה מבחינת שעות העבודה וכד', תסנן מראש את אותם מועמדים שאינם עונים לדרישות המשרה, ותמנע מהמעסיק להיכנס לשאלות מיותרות.

4. דאגו להבהיר לעובדים את התהליכים והנהלים הארגוניים טרם תחילת עבודתם בצורה אחידה, על מנת שלא יהיה עילה למישהו לחשוב שמדובר עליו כיחיד.

5. למדו היטב את החוק בעל פה, וזכרו כי אסור לשאול מועמדים על רישום פלילי, שירות צבאי, ימי מילואים או כל שאלה אחרת שעלולה להתפרש כאפליה.