הביומד הישראלי - הסיכון מול הסיכוי

אותו ציבור שהימר על רוזטה נכנע לתשוקתו ועכשיו הוא משלם את המחיר, וזה כבד. מאוד כבד

סיכון נטו בלי סיכוי

בסוף השבוע שעבר פורסם ב"גלובס" ראיון עם מייקל וייס, היזם הסדרתי שתמך לאורך השנים בחברות פיתוח התרופות הישראליות קיריקס ואקס.טי.אל. וייס היכה על חטא באותו ראיון והודה כי הפיק לקחים מהשקעתו בשתי החברות.

בד בבד ציין כי "בשנה האחרונה כמעט כל המשקיעים בהנפקות הביומד בנאסד"ק הפסידו... הביומד הוא תחום קשה ודבר אינו ידוע... כמשקיע בתחום אסור שתהיה לך תשוקה. עליך להיות ניטרלי".

וייס יודע על מה הוא מדבר, ובמקריות די מדהימה, באותו השבוע בו פורסם הראיון, "הצליחה" חברה ישראלית נוספת מהתחום להוכיח כי דבריו נכונים. רוזטה ג'נומיקס , שפיתחה אלגוריתם ממחושב לגילוי רצפים של מיקרו RNA, הודיעה כי במסגרת מאמציה לקצץ כשליש מהיקף הוצאותיה החודשיות היא תפטר חמישית מעובדיה, תעבור לארבעה ימי עבודה בשבוע ותקצץ באופן משמעותי משכר העובדים שנותרו בחברה, וזאת לאחר שהגיעה לפת לחם.

שוק ההון לא חסך שבטו מהמניה, וזו התרסקה למחיר השפל בקושי דולר בודד, וכך איבדה למעלה ממחצית משווייה במהלך השנה האחרונה.

לא היינו מציפים נתונים אלה (התרסקות של מניות ביומד הפכה לעניין שבשגרה) לולא רק לפני כתשעה חודשים השלימה רוזטה הנפקה משנית בנאסד"ק במסגרתה גייסה 5.1 מיליון דולר לפי מחיר של 2 דולר למניה - פי שניים ממחירה הנוכחי. לפי וייס, אותו ציבור משקיעים שהימר על רוזטה נכנע לתשוקתו ועכשיו הוא משלם את המחיר, וזה כבד. מאוד כבד.

סיכוי נטו בלי סיכון

ובעוד רוזטה ג'נומיקס רואה רק את הדרך מטה, פרוטליקס רואה רק את הדרך מעלה. ביום חמישי האחרון נסקה המניה למחיר שיא של 9.73 דולר המשקף שווי חברה של 769 מיליון דולר - שווי ההופך את פרוטליקס לאחת החברות הישראליות הגדולות (במונחי שווי שוק) הנסחרות מחוץ לגבולות ארץ הקודש.

הגאות במניית פרוטליקס מוכיחה עד כמה הציפייה כי החברה תגשים את חלומה, גדולה מהחשש כי תיכשל כמו שאר עמיתותיה לענף. או במילותיו של וייס - עד כמה התשוקה לחברה רבה. פרוטליקס פיתחה תרופה למחלת הגושה (מחלה הנגרמת מפגם באנזים, שכתוצאה ממנו נוצרת הצטברות של ליפיד באיברים חיוניים בגוף, שעלולה להוביל למוות), אך עדיין לא קיבלה את אישור רשות המזון והתרופות האמריקנית לשווקה. עקב כך, לחברה אין עדיין הכנסות (שלא לדבר על רווחים).

פרוטליקס אינה רוזטה. אישור מצד הרשות האמריקנית צפוי להתקבל בתחילת השנה הבאה, השוק לתרופת החברה חי וקיים, וערכו של השת"פ עם פייזר לא יסולא בפז מבחינתה. עם זאת, זו עדיין חברה שמידת הסיכון הטמונה בהשקעה במניותיה גבוהה מזה של מניות של חברות תוכנה או חומרה, ולכן אף פעם לא מזיק לרסן את התשוקה כלפיה.

ועוד משהו. הגאות במניית פרוטליקס ממשיכה להגדיל את ההון של מנכ"ל החברה, דוד אביעזר. לפי בדיקת "גלובס", האופציות שבידיו מגלמות כרגע רווח "על הנייר" של 12 מיליון דולר (משהו כמו 43 מיליון שקל). כסף קטן שהוא תוצאה של תשוקה גדולה.