והרי התחזית העגומה: הראלי בוול סטריט מתקרב כנראה לסופו

עונת הדו"חות של הרבעון השלישי יצאה לדרך, והצפי בשוק ההון האמריקני מבשר רעות ■ הביקושים קטנים והמלאים גדלים - החודש עלול להתברר כאוקטובר האיום במניות הטכנולוגיה

שלושה חודשים נוספים עברו, ושוב אנו מוצאים עצמנו בתוך עונת הדו"חות, הפעם של הרבעון השלישי של השנה. אלקואה, ענקית האלומיניום האמריקנית, לא שברה את המסורת והייתה לחברת הדאו ג'ונס הראשונה שפרסמה את תוצאותיה ואילו בגזרה הישראלית - וגם הפעם המסורת לא נשברת - תהיה זו ענקית האבטחה צ'ק פוינט, שתפתח את העונה בעוד עשרה ימים.

תוצאות הרבעון השלישי צפויות לרכז לא מעט עניין, ולו בגלל שתי סיבות. הראשונה - הגאות בשוקי ההון (שמהווה סימן מקדים לתוצאות טובות מהצפוי), והשנייה - המשך התחזיות האפוקליפטיות של מיטב הכלכלנים (שעלולות להוות סימן מקדים לתוצאות הצפויות של החברות ברבעון הרביעי ובשנה הבאה).

ה"בארונ'ס", השבועון הפיננסי המוביל בעולם, הקדיש שתי כתבות לעונת הדו"חות שבפתח, ושתיהן - למרבה הצער של ציבור המשקיעים - שידרו יותר פסימיות מאופטימיות.

תחת הכותרת "תוצאות הרבעון השלישי עלולות לסכל את הראלי בשווקים", מגיע המגזין למסקנה כי התחזיות הנוכחיות לרבעון השלישי עלולות להתברר כאופטימיות מדי, וזאת "הודות" לאי הוודאות הכלכלית והזדמנויות מוגבלות שיש לחברות לקצץ בעלויות (ולא משנה אלו) שגוררות שולי רווח נמוכים יותר.

ואכן, סממן ראשון לכך ניתן למצוא במספר החברות שהעלו את תחזיותיהן לרבעון השלישי - 34 בלבד מתוך 500 הכלולות במדד S&P - ובמספר כפול של חברות שהזהירו כי תוצאותיהן בפועל יהיו נמוכות מקונצנזוס האנליסטים. "יחס של 2/3 בין תחזיות מוקדמות חיוביות לשליליות אינו גבוה מהרמות ההיסטוריות, אך הוא כן גבוה באופן משמעותי מהרבעונים הקודמים", מציין ה"בארונ'ס", ואף מוסיף - בלי צל של ספק - "רווחי החברות רק ירדו השנה ובשנה הבאה".

חברות מדד 500 S&P צפויות לסיים את הרבעון השלישי (ראו טבלה) עם גידול שנתי ברווח התפעולי של 24% ועם גידול של 31% ברבעון הרביעי של השנה. התחזית לשנת 2011 נראית פחות ורודה. "לחברות אין כבר היכן לקצץ בעלויות, ולכן קטנים הסיכויים לשיעורי צמיחה דו ספרתיים בשורה התחתונה", אומר האוורד סילברבלט, אנליסט המדדים הראשי של Standard & Poor's. ואכן, הצפי לצמיחת רווחי חברות המדד בשנה הבאה עומד כרגע על 14.2% לעומת 35.7% עבור השנה הנוכחית.

הצפי: אוקטובר אדום

רוב החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב הן חברות טכנולוגיה, ולכן הצפי עבור ענף הטכנולוגיה הוא הרלוונטי עבורן. צפי זה גורס כי רווחיהן יצמחו השנה בשיעור של 39.7%, אך בשנה הבאה מדובר יהיה על שיעור צמיחה של 10.4% - מהנמוכים מבין הסקטורים השונים.

ולכך יש כבר תימוכין בתוצאות הרבעון השלישי. אינטל, National Semiconductor ואף PMC sierra כבר פרסמו אזהרות רווח לרבעון השלישי, וזו אחת הסיבות שבגללן מאמין ה"בארונ'ס" כי אוקטובר צפוי להיות חודש די קשה עבור מניות הטכנולוגיה, ובמיוחד מניות של חברות מחשוב ומוליכים למחצה.

אינטל הייתה החלוצה וכבר בסוף אוגוסט חתכה את תחזית ההכנסות לרבעון השלישי, והזהירה כי "ההכנסות הושפעו לרעה מביקושים נמוכים מהצפוי למחשבי PC בשווקים בוגרים". מספר ימים אחרי הגיע התור של National Semiconductor, מפתחת של מעגלים מודפסים, שציינה באזהרתה כי "בטווח הקצר, צמיחה איטית בשוקי היעד של החברה ושאר גורמים יעמעמו את הצמיחה הרבעונית שאנו רגילים לחוות בתקופה זו של השנה".

אחריה הגיע התור של חברות נוספות - דוגמת Monolithic Power Systems וכן Silicon Laboratories - ואילו PMC sierra, שמספקת שבבים לחברות הטלקום חתכה את תחזיותיה לרבעון השלישי, אך לא סיפקה הסבר. מספר ימים אחרי הצטרפה אליה Advanced Micro Devices שציינה כי "ההכנסות ברבעון יהיו נמוכות משל הרבעון השני בגלל ביקושים נמוכים מהצפוי, בעיקר בקרב צרכני Notebook במערב אירופה וצפון אמריקה".

אם לא די בכך, רמות המלאים בלא מעט ענפים - החל ממוליכים למחצה, דרך PC וכלה באחסון - עולים בהדרגה באופן עקבי וכשזה קורה הביקושים קטנים. לפי דו"ח של האנליסטים פינג זאו וג'ורדן צ'לפין, מבית ההשקעות CreditSights, מספר ימי המלאי ברבעון השני גדל לעומת זה של הרבעון הראשון, וזאת בניגוד לרבעונים המקבילים בשנה שעברה.

המלאים הגדלים והביקושים הנחלשים, כפי שמציין ה"בארונ'ס", הם סימפטום לבעיות שעלולות לבוא לידי ביטוי לכל אורכה של שרשרת המזון של ענף האלקטרוניקה. בנק ההשקעות בנק אוף אמריקה/מריל לינץ', לדוגמה, הוריד לפני מספר ימים את תחזיותיו לשיעור הגידול בהשקעות הון בענף המוליכים למחצה מרמה של 15% לטווח של אפס עד 5% בלבד.

"אל תטעו", טוען ה"בארונ'ס" לסיכום, "כששרשרת המזון בענף ה-PC מתעטשת, ענף התוכנה נהיה חולה", ומביא כדוגמה את אזהרת הרווח של חברת התוכנה Adobe Systems שחתכה לפני כשלושה שבועות חמישית משווי החברה.

במילים אחרות, אל תמהרו לצאת עכשיו למסע קניות בשוק ההון.

11
 11