אלון תרפויתיקה הצליחה בניסוי ראשוני בתחום הדמנציה

לחברה הקנדית שהוקמה על בסיס מדע ישראלי בהשקעתו של אפי גילדור, יש גם תרופה לאלצהיימר בשלב השני של הניסויים

מניות חברת אלון תרפויטיקה הקנדית-ישראלית עלו אתמול ב-8% במסחר בבורסה של טורונטו, בעקבות הצלחה בניסוי קליני ראשוני בדמנציה. כעת נסחרת החברה לפי שווי של 36 מיליון דולר.

בניסוי נבדקה השפעתה של תרופת ה-Devunetide של החברה על חולים במחלה בשם PSP, שדומה לאלצהיימר. מחלה זו, בה חולים כ-20 אלף בני אדם בשנה בארה"ב, מתקדמת מהר יותר מאלצהיימר ואין לה היום שום תרופה.

מטרת הניסוי הייתה לבדוק את בטיחות המוצר ואת תופעות הלוואי שלו, אולם התוצאות מרמזות גם על השפעה לטובה של המוצר על יכולות הזיכרון, הקשב והשימוש בשפה מצד הנבדקים.

בקרוב תחל החברה בתכנון ניסוי היעילות (שלב II/III) במוצר. ייתכן כי בשל השוק הקטן והמחסור בתרופות בו, תאפשר הרשות האמריקנית למזון ותרופות, ה-FDA, לרשום את התרופה לאחר ניסוי גדול אחד בלבד. המוצר כבר הוגדר על-ידי ה-FDA כ"תרופת יתום", סיווג ייחודי למחלות נדירות אשר מאפשר קבלת הקלות בתהליך הרישיון וכן בלעדיות בשוק למשך 7 שנים.

אלון, שפועלת מקנדה, הוקמה במקור על-ידי פרופ' אילנה גוזס מאוניברסיטת תל אביב, בין היתר בהשקעה של אפי גילדור, איש העסקים שרשם מספר אקזיטים, בין היתר עם החברות רדוויז'ן, אקורד, גלילאו, סרגון וסייפן.

החברה מפתחת את ה-Devunetide, מוצר שמיועד להגן על תאי עצב מפני פגיעות המאפיינות מחלות דגנרטיביות, כמו אלצהיימר, פרקינסון וסכיזופרניה, וכן משפחה נוספת של תרופות שמיועדות לטיפול בכאבים נוירופתיים.

"שוק האלצהיימר עתיר כישלונות"

החברה נמצאת בשלב השני של הניסויים באלצהיימר וסכיזופרניה, שני שווקים ענקיים. תוצאות השלב הראשון בתרופות אלה רימזו על יעילות, אך לא באופן מובהק.

בראיון ל"רויטרס" לפני כשבוע, אמר מנכ"ל החברה, גורדון מקאולי, כי כנראה תפנה החברה לתחום ה-PSP (נשוא הניסוי הנוכחי) תחילה. "שוק התרופות לאלצהיימר הוא תחרותי ועתיר כישלונות. מזה שמונה שנים לא נרשמה תרופה חדש לתחום, אמר מקאולי והוסיף כי תחום ה-PSP פשוט יותר למחקר, לא רק בזכות ההקלות מה-FDA, אלא גם משום שהמחלה מתקדמת במהירות וניתן לראות מהר יותר את ההבדל בין קבוצת הניסוי לקבוצת הביקורת.

השוק ל-PSP מוערך ב-600 מיליון דולר בשנה. אם יצליח המוצר בטיפול המחלה זו, יהיה בכך רמז ליעילותו באלצהיימר משום שבשני המקרים פועלת התרופה על אותו מנגנון.