אנליסטים לקראת הגעת האסדה ל"לוויתן": "רציו הכי מסוכנת; תכפיל את שווייה ביום - או שתיחתך ב-90%"

גיל בשן מ-IBI: "לאחר ההודעה של תוצאות הקידוח, כל השותפות יתחילו בתהליך מימוש בלי קשר למהות ההודעה" ■ ירון זר מכלל פיננסים: "ניכר שהמשקיעים ברציו מתעלמים מהסיכון הרב במניה זו" ■ ערן יונגר: "ברציו, יום ההודעה הוא עניין להיות או לחדול"

ברקע הדיווחים כי אסדת הקידוח "Sedco Express" עתידה להגיע עוד היום (ב') לאיזור מבנה "לוויתן" לתחילת קידוחי האקספלורציה, בדק "גלובס" בקרב אנליסטים מובילים ואנשי מסחר מה המלצותיהם למחזיקי יחידות ההשתתפות של השותפות הישראליות בקידוח - דלק קידוחים , אבנר ורציו .

מטרת הקידוח היא לאמת את ממצאי הסקר הסיסמי התלת-מימדי. לפי הממצאים שפורסמו ביוני האחרון, קיימת הסתברות של 50% לכך שב"לוויתן" אגור גז טבעי בכמות של 16 טריליון רגל מעוקבת, כפליים מכמות הגז המוערכת במבנה "תמר".

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI ציין בשיחה עם "גלובס" כי כל השווי של כל שותפויות הגז גבוה מאוד ויש כמה אלמנטים שהמשקיעים לא מתמחרים כלל דוגמת סיכון המס, שעלול יכול לעלות. "כרגע", מסביר בשן, "המחיר של השותפויות מתעלם לחלוטין מעניין המס וזה מצב מסוכן".

עוד מוסיף בשן כי "קשה מאוד להבין את המחיר ברציו. מי שמעוניין לרכוש חשיפה למאגר 'לוויתן', יכול לעשות זאת באמצעות השותפות האחרות - דלק קידוחים ואבנר - שמתמחרות למאגר מחיר שפוי יותר".

לדעת בשן, הדרך הנכונה להיחשף היום לסקטור הגז או באמצעות דלק אנרגיה, שם יש תמחור מס והשווי שלה מתפרש על יותר נכסים או ישראמקו, בה ניתן לראות בבירור שאין חלומות והיא מתנהג בצורה סולידית בהרבה.

בשורה התחתונה מעריך בשן כי לאחר ההודעה של תוצאות קידוח האקספלורציה ב"לוויתן", כל השותפות יתחילו בתהליך מימוש בלי קשר למהות ההודעה. "בין שההודעה תהיה חיובית ובין שלילית, השותפויות יתממשו ויש להביא את זה בחשבון. אין מה לעשות, חלומות קל יותר למכור והם קורצים הרבה יותר מהמציאות".

ירון זר: "ניכר שהמשקיעים ברציו מתעלמים מהסיכון הרב במניה זו"

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים כתב לבקשת "גלובס" את ההתייחסות הבאה: "תוצאות הקידוח בלוויתן הן שיכריעו לגבי מניית רציו. הגעת האסדה לארץ מייצרת עניין רב בקרב הספקולנטים, אך בסך הכל עומדת בלוח הזמנים המקורי ואין בכך חדשות. המשקיעים ברציו מצפים למציאת נפט בלוויתן בנוסף למציאת גז, שכן אחרת חלופות ההשקעה שמציעות מניות גז אחרות הן עדיפות. סיכוי של 17% למציאת נפט הינו סיכוי נאה, אך זה מתאים לאוהבי סיכון בלבד. ניכר שהמשקיעים ברציו מתעלמים מהסיכון הרב במניה זו. המשקיעים ברציו אמנם מבקשים ליהנות מהמנוף המלא במקרה של הצלחה, אך במחיר הנוכחי הצלחה חלקית לא תספק".

סוחר בחדר מסחר מרכזי בשוק העריך כי "לאחר הריצה הנוכחית במחיר של רציו לשווי שוק של מעל 3 מיליארד שקל, היא פשוט מסוכנת כרגע. אנשים צריכים להפנים, ואני חלילה לא מייחל לזה, גם את האפשרות של אכזבה מתוצאות הקידוח. בתור מי שלקח רווחים יפים עליה בנקודת הזמן הזו, הייתי מממש, לפחות חלק מההחזקות, וממתין בצד. זו לא בושה אלא ניהול סיכונים אחראי במסחר".

ערן יונגר: "ביום ההודעה רציו יכולה להיחתך לעשירית משוויה כיום"

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, הסביר כי תוך חודש-חודשיים השוק יקבל את הממצאים הראשוניים מקידוח האקספלורציה. לדבריו, הסתברות כיום של 50% למציאת גז טבעי אינה אומרת דבר, כי זה להיות או לחדול. "ברציו המשמעות של 'להיות או לחדול' מקבלת משנה תוקף כי זהו המאגר היחיד שלה ולכן כשכרגע לא יודעים מה עומד לקרות, יש לשקול השקעה בשותפויות עם מאגרים נוספים, דוגמת דלק קידוחים או אבנר".

יונגר ממשיך ואומר כי "השוק לא מתמחר כרגע את הסיכון ועל פי מחירה של רציו בבורסה, השוק מעריך הסתברות גבוהה של 70-75% למציאת גז".

בסיכום דבריו מזהיר יונגר את המשקיעים: "הם צריכים להבין שביום ההודעה על תוצאות הקידוח רציו תהיה פי 2 או תיחתך לעשירית משוויה כיום. אני בתור משקיע מוסדי הייתי מנסה למצוא השקעה דפנסיבית יותר".