"מדיניות מיחזור פסולת הבניין בישראל לוקה בחסר"

כך נשיא איגוד המיחזור האירופי בפנייה לשר ארדן ■ קורא לארדן לפעול לגיבוש מדיניות ברורה כדי להימנע מקריסת הענף

לפני כשבוע פנה מיכאל סטול, נשיא איגוד המיחזור האירופי, לשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, וביקש את מעורבותו האישית בהתוויית מדיניות ברורה למיחזור פסולת הבניין בישראל. במכתבו כותב סטול כי למיטב הבנתו, נתקל פורום המיחזור בישראל - החבר באיגוד המיחזור האירופי - בקשיים עד לכדי סכנה להמשך קיומו.

עוד מוסיף סטול כי זהו מצב מצער, כיוון שהוכח שמיחזור עוזר לכלכלה ביצירת תוספת מקומות תעסוקה וכן לשמירה על איכות הסביבה, וכי המדיניות לגבי מיחזור פסולת בניין ומתן לגיטימציה לפעילות זו בישראל - לוקה בחסר.

סטול ציין כי מיחזור פסולת בניין הינו מרכיב הפסולת המשמעותי ביותר ומהווה כ-25%-30% מכלל הפסולת באירופה (כ-500 מיליון טונות בשנה), וניהול חלש/כושל של פסולת בניין מביא לבעיות סביבתיות שונות.

משנת 2008 מיחזור הפך לחלק בלתי הפיך בתהליך המיחזור האירופי והוצב יעד מיחזור של 70% מסך כל פסולת הבניין עד לשנת 2020. פסולת הבניין היא הזרם הקל ביותר למיחזור וזאת בהשוואה לזרמים אחרים, כגון פסולת עירונית מעורבת, פסולת אריזות ועוד.

מנקודת מבט כלכלית, כותב סטול, מיחזור פסולת בניין הינה תעשייה מעניינת, שמציעה מקומות עבודה רבים.

ליעד אורתר, ראש פורום חברות המיחזור, מוסיף כי: "אנו פועלים בצמוד לאיגוד המיחזור האירופי ומודים להם על התמיכה והסיוע. נושא מיחזור פסולת הבניין נמצא בעדיפות עליונה באירופה ולראייה, בחלק גדול מהמדינות אחוזי ההשבה הם גבוהים ביותר. כך לדוגמא, בגרמניה אחוז המיחזור הוא 86.3%, בצרפת 62.3% ובהולנד 95.1%. לצערי, בישראל המדיניות לוטה בערפל, כאשר חלק גדול מפסולת הבניין מוצא את עצמו באתרים פיראטים ובשטחי הטבע הפתוחים של המדינה. הגיעה העת לשנות את המצב ומערבותו של השר היא הכרחית".

מיכאל סטול הוא מנכ"ל חברת Remex Mineralstoff GmbH, אחת מהחברות המובילות את תהליך המיחזור והשימוש החוזר בפסולת בגרמניה ובנוסף לתפקידו כנשיא איגוד המיחזור האירופי, הוא משמש גם כנשיא של איחוד המיחזור הגרמני.