"אנו לא אוסרים העסקת בני-זוג, אך גם לא נותנים להם עדיפות"

במגזר הפרטי לא מתביישים בהעסקת בני-זוג, במיוחד כשהיא משרתת את תדמית ה"משפחתיות" שחברות רבות מבקשות לשדר ■ אבל איך מנהלים בני-זוג?

ל"פמילייה הציבורית", כפי שהיא מצטיירת בדו"חות מבקר המדינה, עץ משפחתי מפואר: אין ספור אחים, אחיות, בנים, בנות, הורים, דודים, בני-דודים ובני-זוג ברשויות המקומיות, במשרדים ובחברות הממשלתיות. נפוטיזם במיטבו. כך למשל, בשמונה חברות ממשלתיות שנבדקו על-ידי המבקר בשנת 2005 - בהן חברת חשמל, רשות שדות התעופה, רכבת ישראל ונמלי אשדוד וחיפה - נמצא שיותר מרבע מהעובדים הם קרובי משפחה. "נוצרו חמולות המפריעות לניהול החברות ופוגעות בטוהר המידות בציבור, בעובדים אחרים ובקופה הציבורית", קבע אז המבקר.

בעוד הנפוטיזם הציבורי מדיף ריח רע, במגזר הפרטי לא מתביישים בהעסקת בני משפחה. נהפוך הוא, העסקתם עולה בקנה אחד עם תדמית ה"משפחתיות" שחברות רבות במשק מבקשות לשדר כלפי חוץ - ללקוחות, וכלפי פנים - לעובדים. הסוגיה של בני-זוג שכירים במקום עבודה משותף שכיחה פחות בהיקפה. אך ללא ספק מסקרנת יותר - בשל היצרים, ומסוכנת יותר - בשל האופציה לאבד את מקור הפרנסה של כל התא המשפחתי.

סיכון נוסף עלול להיווצר אם הזוגיות עולה על שרטון, או אז נאלצים בני הזוג להמשיך לראות זה את פרצופו הזועף של זו על בסיס יומי. "ללא ספק מדובר במצב רגיש, בעיקר כי עלולים להיווצר חסימות מקצועיות ואישיות לבני הזוג", מסבירה דפנה קליינר, סמנכ"לית ביטוח ישיר, המעסיקה נכון להיום 10 זוגות ו-15 קרובי משפחה מדרגה שנייה. עוד לדבריה, "כמנהלת משאבי אנוש ותיקה, אני לא רואה חיסרון בהעסקת בני-זוג, כל עוד אין ניגוד אינטרסים. עם זאת, אנחנו ב'ביטוח ישיר' לא מעודדים את העסקתם כי זה מצריך מאיתנו הרבה אנרגיות והתחשבות במכלול רגישויות".

"אנחנו לא אוסרים העסקת בני-זוג, אבל גם לא נותנים להם עדיפות"

לפיני קמרי, מנכ"ל זוגלובק, אין לב להגיד "לא" לאדם שמתאים לעבודה, רק בגלל שבן-הזוג שלו כבר עובד במפעל. וחוץ מזה, זה תורם לאווירה המשפחתית שהם רוצים לשדר החוצה

פיני קמרי / צלם חגי אהרון
 פיני קמרי / צלם חגי אהרון

"אנחנו מציבים גבולות, לא באותה מחלקה ולעתים גם לא באותו אתר". קמרי וחלק מהזוגות הנשואים בחברה

זוגלובק
שנת הקמה: 1937
בעלים: האחים יעל זוגלובק-אנדר ועמי זוגלובק
מס' עובדים: 1,000, מהם 8 זוגות
מחזור מכירות שנתי: כ-600 מיליון שקל

* הפמילייה:

"שמונה זוגות ומספר קרובי משפחה אחרים, בעיקר מהמגזר הערבי".

* היתרונות:

"בהעסקת בני-זוג וקרובי משפחה נוספים בחברה, למרות מספרם הקטן יחסית לכלל העובדים, יש ערכים של משפחתיות המתאימים לערכים של 'זוגלובק' כחברה משפחתית. זה ללא ספק, תורם לאווירה החמה והמשפחתית שאנחנו רוצים לשדר החוצה. בכל 70 שנותיה, 'זוגלובק' תמיד העסיקה זוגות וקרובי משפחה, אז מי אני - מנכ"ל חדש, רק חצי שנה בחברה - שיגיד לא למסורת היפה הזאת. מה גם, שכאחד המעסיקים הגדולים באזור הצפון - וכולנו מודעים למצוקת התעסוקה בפריפריה - אין לנו לב להגיד לא לאדם שמתאים לעבוד אצלנו רק בגלל שבן הזוג שלו כבר עובד במפעל. זה אכזרי".

* החסרונות:

"מדובר בנושא עם רגישויות, החל מהשלכות שליליות כתוצאה מפיטורים או מהבעת אי-שביעות רצון מבן-הזוג השני, וכלה בזליגת מידע רגיש ממחלקה X למחלקה Y דרך הבית. מסיבות אלו ואחרות, אנחנו מנסים להפריד מקצועית בין שני הצדדים - לא באותה מחלקה ולעתים גם לא באותו אתר. מציבים גבולות".

* המדיניות:

"אנחנו, כאמור, לא אוסרים מלכתחילה העסקת בני-זוג או קרובי משפחה, אבל גם לא נותנים להם עדיפות כמו שאנחנו לא נותנים עדיפות לשום מגזר. כל מועמד נבחן על-פי קישוריו המקצועיים".

* הסיכונים:

"בחברה טובה, יציבה ומתפתחת, אין סיכון. הסיכון הוא בחברות פחות יציבות".

* התנהלות הנכונה:

"להיות יותר טולרנטי ולאפשר לבני-זוג לעבוד, אבל תחת כללים ברורים מאוד ובהפרדת כוחות מקצועית. עם זאת, ארגון שפועל בהוגנות, בשקיפות ובתיאום ציפיות מול העובדים שלו, מצמצם באופן דרמטי את הבעייתיות בנושא האמור. כי כשהכול שקוף אז הכול שקוף, וכי גם ככה כולם יודעים הכול. לרמת שקיפות כזאת אנחנו שואפים להגיע ב'זוגלובק'. לבני-זוג שעובדים יחד, אני ממליץ לא לנצל את זה לרעה ולייצר נקודות חיכוך, אלא לעמוד מול הארגון כבודדים ולא כזוג".

"אנחנו לא ששים לקלוט בני-זוג בגלל הבעייתיות הלוגיסטית, לא בגלל התדמית"

אישית, נתנאל נזרי, מבעלי אלדו, לא מבין איך בני-זוג מסוגלים לעבוד זה לצד זה. לאשתו, שהציעה באחרונה לעזור לו בעבודה, הוא אמר: "אין צורך, אני מסתדר יפה גם בלעדייך"

נתנאל נזרי / צלם אוריה תדמור
 נתנאל נזרי / צלם אוריה תדמור

"צריך להסתכל על בני-זוג כיחידה אחת. קרה שפיטרנו עובד ובן-הזוג עזב כמחאה". נזרי

אלדו
שנת הקמה: 1995
בעלים: משפחת נזרי
מס' עובדים: 250, מהם 3 זוגות
מחזור מכירות שנתי: כ-100 מיליון שקל

* הפמילייה:

"שלושה זוגות ושישה קרובי משפחה אחרים"

* היתרונות:

"הנאמנות של בני-זוג שעובדים יחד למקום העבודה שלהם גבוהה יותר, כי מקום העבודה הופך לנדבך מרכזי בחייהם של השניים. לי, כמעסיק, זה יתרון אדיר. אני חייב לומר שבאופן אישי, אני לא מבין איך בני-זוג מסוגלים לעבוד זה לצד זה. לאשתי, שלא עובדת בחברה והציעה באחרונה לעזור לי בעבודה, אמרתי 'אין צורך, אני מסתדר יפה גם בלעדייך'. אין אצלנו הרבה זוגות, לא בגלל שאנחנו לא רוצים אלא כי רוב הזוגות לא כל-כך אוהבים לעבוד זה עם זה".

* החסרונות:

"החיסרון הראשון והעיקרי נעוץ בשאלה - מה עושים אם אחד מבני-הזוג לא מתפקד כמו שצריך בעבודה וצריך לנזוף בו או לפטר אותו. מהלך כזה, ללא ספק, עלול לפגוע בתפקוד של בן-הזוג השני, גם אם הוא עובד טוב. בעבר קרה לנו שפיטרו עובד כזה, ובן-הזוג שלו עזב כאות מחאה. חיסרון נוסף נעוץ בסוגיית החופשות המשפחתיות. זה יכול להיות בעייתי כששני בני-זוג לוקחים חופשה בו-זמנית מהעבודה. מסיבות אלו ואחרות, המעסיק צריך להסתכל על עובדים שהם גם בני-זוג כעל יחידה אחת".

* המדיניות:

"אנחנו לא ששים לקלוט בני-זוג או קרובי משפחה חדשים בגלל הבעייתיות הלוגיסטית, לא בגלל התדמית הבעייתית. יחד-עם-זאת, אם עובדים שלנו ירצו להביא קרוב משפחה או בן-זוג, לא נפסול זאת על הסף ונבחן אותם בפינצטה ולפי כישוריהם המקצועיים".

* הסיכונים:

"עצם העובדה שהם מבלים הרבה שעות או אפילו את כל שעות היום יחד (בייחוד אם הם עובדים באותה המחלקה), מהווה סיכון. העבודה עלולה להפוך לנושא שיחה המרכזי, ולעתים טעון, גם בשעות הפנאי - דבר לא בריא לכשעצמו".

* התנהלות הנכונה:

"לא ללכת על זה כעל העדפה ראשונה. רק אם העסק שלך סובל ממחסור בעובדים, קלוט בני-זוג שיכולים להתאים לך כעובדים. וכשזה קורה, להבהיר להם את הכללים ואת החשיבות שבהפרדה בין החיים הפרטיים לחיים בעבודה. לבני-זוג אני ממליץ לא להיעלם שניהם כשהילד חולה".

"יש לנו פתיחות אבל במינון מסוים, כדי לא להקרין תחושה לא רצויה של נפוטיזם"

לדברי מוריאל מטלון, ממשרד עוה"ד גורניצקי ושות', כבר לפני 17 שנה התקבלה אצלם החלטה לא לשלול מקרובי משפחה לעבוד במשרד. וכן, גם הוא הכיר את אשתו בעבודה

מוריאל מטלון / צלם תמר מצפי
 מוריאל מטלון / צלם תמר מצפי

"ההנחיה שלנו היא לעשות הפרדה, ליצור מצב של חיכוך מינימלי". מטלון

משרד עוה"ד גורניצקי ושות'
שנת הקמה: 1938
בעלים: 30 שותפים, הבכירים שבהם הם עורכי-הדין פיני רובין, מוריאל מטלון וצבי אפרת
מס' עובדים: 160, מהם 6 זוגות

* הפמילייה:

"שישה זוגות ושישה קרובי משפחה אחרים".

* היתרונות:

"את הדיון הראשון בשאלה, האם בני-זוג ובני-משפחה בכלל יכולים לעבוד במשרד, קיימנו כבר לפני 17 שנה. לנגד עינינו ראינו משרדי עורכי-דין כמו 'ש. הורוביץ', שקיבל החלטה שבני-משפחה, כולל של הבעלים, לא יעבדו במשרד. נקודה. גם בארה"ב יש לא מעט חברות שאוסרות זאת, ובמקרה של עובדים שהכירו במקום העבודה ונישאו, אחד מבין השניים נאלץ לעזוב.

"כשלנו קרה המקרה הראשון, כאמור לפני 17 שנה, החלטנו שאנחנו כעקרון לא רוצים למנוע ולשלול מבני משפחה - הורים, ילדים, חתן-כלה וקרובי משפחה של הבעלים - לעבוד במשרד. כשמשרד הולך וגדל וקולט יותר ויותר עורכי-דין צעירים (כ-20) ומתמחים (כ-30), שמבלים שעות ארוכות תחת אותה קורת גג, זה טבעי שייווצרו זוגות. ביום שלישי הקרוב אני מוזמן לחתונה של שניים מהמתמחים שלי.

"יש לנו פתיחות לעניין, אבל במינון מסוים. אחוז בני הזוג וקרובי המשפחה שעובדים אצלנו נמוך מאוד יחסית. אם היה גבוה, זה היה מקרין איזושהי תחושה לא רצויה של נפוטיזם. כמו כל דבר בחיים, צריך את המינון הנכון. באשר ליתרון בהעסקת בני זוג, לדעתי הוא בא לידי ביטוי במחויבות הגבוהה שלהם למשרד. חוץ מזה, שתמיד יזכרו את משרד עוה"ד גורניצקי כמקום השידוך שלה ם. גם אני, כל פעם שאני עובר ליד הפרקליטות הצבאית, שם הכרתי את אשתי, אני מחייך".

* החסרונות:

"יש סכנות שאם יודעים איך לטפל בהן, הן לא הופכות לסכנות. אם בני-זוג עובדים אחד בכפיפות לשני או באותו צוות, עלול להיות ערבוב בין עניינים אישיים לבין ענייני עבודה. כדי לתת לזה מענה, ההנחיה שלנו היא לעשות הפרדה ומכיוון שהמשרד שלנו גדול, אין לנו בעיה לממש את זה. סכנה נוספת היא, תחרות לא בריאה על קידום ועל תפקיד. אני חושב שבתבונה וברגישות אפשר לטפל גם בזה על-ידי יצירת מצב של חיכוך מינימלי".

* המדיניות:

"לא אוסרים, לא מעודדים ולא נותנים עדיפות. באשר לקרובי משפחה של השותפים במשרד, אנחנו מקפידים איתם כפליים כדי שלא תיווצר במשרד תחושה של פרוטקציה. רק לפני כחצי שנה, קרוב משפחה של אחד השותפים סיים התמחות ונשאלה השאלה האם לקלוט אותו לעבודה. אחרי הרבה בדיקות החלטנו לקבל אותו, אבל העברנו אותו מסלול ארוך יותר מהאחרים כדי שזה יראה טוב בעיני העובדים האחרים".

* הסיכונים:

"הסיכון הראשון הוא במקרה של פרידה. אז עלולות להיווצר סיטואציות לא נעימות כמו לפגוש במסדרון או בחדר הישיבות את האקס. סכנה נוספת היא של ערבוב בין החיים בעבודה לחיים הפרטיים. להגיע למצב שמקדישים יותר מדי זמן ודיבורים על העבודה ולא יוצרים את החיץ הבריא והנדרש בין העבודה לבית".

8 טיפים לניהול נכון של זוגות נשואים בעסק

עפ"י עו"ד מוריאל מטלון, שותף מנהל במשרד עורכי-הדין בגורניצקי ושות'

1. לא להילחם ולא להתנגד

אין טעם ואין תועלת של ממש במדיניות האוסרת יצירת זוגיות במקום העבודה. אי-אפשר וגם לא צריך להילחם בטבע האנושי. איסור על יצירת קשרי זוגיות עלול להביא למצב של הסתרה ושקר, שיפגע ביחסי האנוש בתוך הארגון. מאידך, בצד החופש שניתן לעובד ליצור ולקשור קשרים, אין זה מעניינו של המעסיק לדוש ב"מעמדו האישי" של העובד ולעודד יצירת זוגיות במקום העבודה.

2. שמירה על שקיפות מרבית

על-מנת להתמודד כראוי עם ההשלכות של העסקת בני-זוג באותו מקום עבודה, חשוב לייצר שקיפות על אודות הזוגיות כדי למנוע מסכת שמועות, לחישות ומערבולת שבין עניני עבודה לעניינים אישיים. כמובן, שאין לדרוש מזוג שזה עתה התחיל לצאת, לשתף מיד את כל המשרד ב"חדשות". עם זאת, חשוב שהזוג ירגיש נוח לשתף את המנהל באופן דיסקרטי בידיעה מהרגע שהקשר הפך לקבוע, על מנת למנוע תקלות.

3. הקמת חומות סיניות

משנודע למנהל על היווצרות זוגיות חדשה, עליו לפעול כדי לא לשבץ את הזוג באותה מחלקה או צוות. כמו-כן, יש להימנע ממצבים של כפיפות זה לזה. במקומות עבודה גדולים רצוי לייצר מרחב בין בני-הזוג, שיאפשר לעבודה להתנהל בלא שבני-הזוג יעבדו זה עם זו.

4. קידום על בסיס מקצועי בלבד

כל החלטה לקידום או לתגמול כספי של מי מבני-הזוג, צריכה להתקבל על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד. החלטה שכזו תישקל כלפי כל אחד מבני-הזוג בנפרד ועל סמך ההנחה (שהיא מן הסתם נאיבית משהו), כי כל אחד מבני-הזוג עסוק בעניינו הוא בלבד ולא עוסק בהשוואת מקומו ומעמדו בארגון מול בן-הזוג.

5. לא לדון על האחד בפני השני

אם יש לך משוב על אודות מי מבני הזוג, דבר רק עמו. בן-הזוג הוא לא ההורה שלו ואיננו אחראי, לטוב או לרע, למעשיו.

6. התעסקות בעיקר

עם "חשיפת" מערכת היחסים המעסיק חייב להמשיך לעבוד כרגיל. למעסיקים יש לעתים נטייה להיות מוטרדים מהשאלה - על מה מדבר הזוג בעוזבו את המשרד. חשיבה שכזו משבשת את שיקול הדעת היעיל, הנכון והמקצועי.

7. להמליץ לזוג לקבוע גבולות

טוב יעשה המעסיק אם ימליץ לזוג לקבוע גבולות מוגדרים בין שעות העבודה לבין שעות הפנאי. במיוחד כששני בני-הזוג עובדים באותה מחלקה או צוות, ויש חשש ממשי לגלישה של העבודה לעולמם הפרטי ולהשתלטותה על מערכת היחסים ביניהם. ראוי להמליץ להם לקבוע "עת למלאכה ועת לזוגיות".

8. וגם: מילה בסלע

חשוב להבהיר לבני-הזוג כי הם עצמם מהווים מוקד להעברת מידע רגיש בתוך המשרד, ומשום כך עלולים חבריהם לעבודה "למדר" אותם - אם ייווצר הרושם שכל שביב מידע שמגיע לאחד הופך לנחלת השני.