אנליסטים עוקצים את מכתשים: "גם זו דרך לפרסם אזהרת רווח"

האנליסט ירון פרידמן מפועלים: "ברור שבשקלול של שתי ההודעות, הודעת המכירה גוברת, שכן היא מעניקה למכתשים תג מחיר גבוה משמעותית מעל השוק"

מכתשים אגן מצאה דרך חדשה ומקורית לפרסם אזהרת רווח, בכך שהצליחה להסיט את תשומת לב המשקיעים ממנה. החברה פירסמה בצמוד לאזהרת הרווח גם הודעה בקשר עם עסקה אפשרית המתרקמת בין בעלת השליטה בה, כור לבין חברת כמצ'יינה הסינית, לפיה מכתשים אגן תהפוך לפרטית ונתח ממנה יימכר לסינים.

הדברים מתפרסמים כחודש לאחר שמכתשים אגן הודיעה על הפסקת המגעים לרכישת חברת אלבאו האמריקנית ולאחר כמעט חמש שנים של שמועות בדבר הרצון של קבוצת אי.די.בי. למכור אותה. נציין כי מדובר בגיבוש הבנות ראשוניות בלבד והסכם סופי לביצוע העסקה מצוי עדיין בשלבי המו"מ, וטרם נחתם.

האנליסט ירון פרידמן מבנק הפועלים תמצת את הדברים כך: "אם לא רוכשים - נרכשים, ובדרך צפויים הפסדים משמעותיים. פרידמן מעריך כי "מצידה של אי.די.בי. ישנה מוטיבציה גבוהה לביצוע העסקה וכי בסופו של דבר קיימת סבירות גבוהה לביצוע, גם אם יחולו שינויים מסויימים בתנאי העסקה במהלך המו"מ על גיבושה".

פרידמן מסכם ואומר כי "אם אזהרת הרווח היתה מתפרסמת היום ללא הגיבוי החיובי של ההודעה על ההבנות למכירת החברה, הדבר היה גורר השפעה שלילית משמעותית על מניית מכתשים אגן. אולם ברור שבשקלול של שתי ההודעות, הודעת המכירה גוברת, שכן היא מעניקה למכתשים תג מחיר גבוה משמעותית מעל השוק (גם אם ניקח פרמיית סיכון להפחתת המחיר בסופו של דבר - תרחיש שסיכויו סבירים)".

לפיכך סבורים בפועלים כי הדבר צפוי להשפיע לחיוב על מניות מכתשים אגן, כמו גם על מניות כור, דסק"ש ואי.די.בי אחזקות, אשר יהנו מרווחי הון שהיקפם עדיין לא ידוע, אם וכאשר תושלם העסקה.

מדובר במחיר מצויין

מנהל מחלקת המחקר במגדל שוקי הון, אמיר אדר הגיב גם הוא להודעות תחת הכותרת "מסתבר שישנן דרכים שונות להודיע על אזהרת רווח..." והוסיף, "גם אם נתעלם לפי שעה מהדרך החדשה להודיע על אזהרת רווח, מהלך שכזה אינו צריך להפתיע איש, שכן כפי שכתב אדר בתחילת החודש שעבר, ביטול עסקת אלבאו שם למעשה את מכתשים אגן על המדף.

בנוגע למחיר סבורים במגדל שוקי הון כי "מדובר במחיר מצוין שספק אם יתנגדו לו". בנוגע להיתכנות המהלך אומר אדר "כאן כבר נדרשים לסקפטיות מסויימת וזאת לאור נסיון העבר של התעשייה ככלל ושל החברה עצמה בפרט ועל כן איננו רואים שמניית החברה תסגור את הפער בשלמותו".

מודל עסקי שלא נראה כמותו בתעשייה

אמיר פוסטר, אנליסט בכיר בחברת דש ברוקראז' מפרסם גם הוא כמה מילים על הרציונל מבחינתה של Chemchina .ומדגיש כי בהנחה שהעסקה תצא לפועל מדובר במודל עסקי שלא נראה כמותו בתעשייה.

לדבריו, כמצ'ינה קונה למעשה את שרשרת ההפצה של מכתשים אגן ואת יכולות הרישוי המרשימות שלה. בכך היא משלבת למעשה את יתרונותיה כיצרנית, ויתרונותיה של מכתשים אגן הבאים לידי ביטוי ביכולות הפצה ורישוי מרשימים.

לדבריו, אם העסקה תצא לפועל, ההנחה היא שכמצ'יינה תהיה המסנתזת הראשית וספקית חומרי הגלם (לחברה פעילות בתחומי תזקיקי הנפט והכימיקלים), בעוד מכתשים אגן תשב קרוב ללקוח, ותבצע את הפורמולציה, ההפצה ותהיה אחראית על תהליכי הרישוי.

פוסטר מציין כי כמצ'יינה היא החברה בעלת פעילות האגרוכימיה הגדולה בשוק הסיני, אך היא מייצרת בעיקר קוטלי עשבים מיושנים כאשר לחברה אין רישויים משמעותיים מחוץ לסין.