האח הגדול צופה: האוצר יגביר את הפיקוח והאכיפה על מוסדיים

מקורות בסביבת האוצר: בביקורות שערך אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון נמצא כי התפקוד בדירקטוריונים לא היה ברמה שציפו לה ■ "הדירקטוריון צריך לשרת את טובת העמיתים"

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, מתכוון לשים דגש מיוחד על אופן התנהלות הדירקטוריונים בגופים המוסדיים - ובמיוחד על פעילויות ועדות ההשקעה - באמצעות הגברת ההסדרה, האכיפה והענישה על גופים שלא יעמדו בנהלים.

מקורות בסביבת האוצר מספרים שבכמה ביקורות שערך האגף נמצא שהתפקוד בדירקטוריונים של גופים מוסדיים - קופות גמל, חברות ביטוח וקרנות פנסיה, בוועדות הדירקטוריון ובמיוחד בהתנהלות ועדות ההשקעה - לא היו ברמה שציפו לה באוצר, ונתגלו כשלים.

לפי הערכות, בביקורות נמצא לא אחת שהאינטרס של העמיתים בחלק מהגופים המוסדיים נפגע, כאשר לכאורה היו אינטרסים נוספים שהובילו את פעילות ההשקעות. לפי שעה לא ידוע באילו גופים מדובר, ועד כמה התופעה נרחבת או חלקית ביחס לשוק כולו. ואולם ככל הנראה לא מדובר בכשל שנמצא בגופים מסוימים, אלא במגמה.

"לא ייעשו ויתורים"

עקב כך מסבירים בסביבת האוצר כי "מטרות האוצר הן להבהיר טוב מאוד, בין אם בהסדרה או באמצעות ענישה, שהציפיות שלו מהדירקטוריון וועדותיו, ובעיקר ועדות ההשקעה, הן רציניות מאוד, וצריכות להציב רק את טובת העמיתים לנגד עיניהן".

בהקשר זה מדגישים בסביבת האוצר - שזה שנים מוביל מהלך להגברת הדרישות הממשל התאגידי מהגופים המוסדיים והעמקתן - כי לא ייעשו ויתורים והקלות בכל הנוגע לאופן התנהלות הדירקטוריונים וועדותיהם, ושלא תהיינה הנחות לגופים קטנים שיידרשו לעמוד בכל הדרישות הרלבנטיות לממשל תאגידי - בדומה לגופים הגדולים בשוק.

הגברת האכיפה והענישה הינה מאפיין שמוביל שריג בכל הקשור לפיקוח על השוק המוסדי. לא אחת דווח כי בכוונתו לפעול להגדלת הקנסות המוטלים על גופים מוסדיים שלא עמדו בנהלים, ולא להסתפק ברמת הקנסות הנהוגה עדיין - שלעתים לא מרתיעה את הגופים המוסדיים בהיבט הכלכלי גרידא.