היום זה קורה: אסדת "סדקו אקספרס" הגיעה למבנה "לוויתן"

מטרת הקידוח לאמת את ממצאי הסקר הסיסמי התלת-מימדי, שהראו על סיכוי של 50% למצוא 16 TCF של גז טבעי - פי 2 מתגלית "תמר"

אחרי חודשים רבים של ציפיות - היום זה קורה: אסדת הקידוח "סדקו אקספרס" (Sedco Express) ששכרה חברת נובל אנרג'י , הגיעה לאתר "לוויתן" ותתחיל לקדוח את המבנה בשעות הקרובות, כלומר מהצהריים.

מבנה "לוויתן", הנמצא 135 ק"מ מערבית לחופי חדרה, הוא המטרה הראשונה בביקורה של האסדה, שתוחלף ככל הנראה בינואר על-ידי אסדה נוספת - Pride North America - בעלת יכולת קידוח עמוקה יותר. לאחר החלפתה תמשיך ה-Sedco צפונה ותבצע את קידוח הפיתוח של מאגר "תמר".

הזכויות במבנה "לוויתן" מתחלקות בין נובל אנרג'י (39.66%), דלק קידוחים (22.67%), אבנר (22.67%) ורציו (15%).

מטרת הקידוח לאמת את ממצאי הסקר הסיסמי התלת-מימדי. לפי הממצאים שפורסמו ביוני האחרון, קיימת הסתברות של 50% לכך שבמבנה "לווייתן" אגור גז טבעי בכמות של 16 טריליון רגל מעוקב, כפליים מכמות הגז המעודכנת במאגר "תמר".

בנוסף הצביע הסקר על-כך שמתחת למטרת הגז הטבעי נמצאות שתי מטרות פוטנציאליות לנפט, במסגרת מה שמכונה ה-deep play. המטרה הראשונה, בעומק 5,800 מטר, מכילה מאגר השווה ל-3 מיליארד חביות נפט בהסתברות של 17%. השנייה, בעומק 7,200 מטרים מכילה מאגר השווה ל-1.2 מיליארד חביות נפט בהסתברות של 8%.

ה"סדקו" אינה מסוגלת ככל הנראה להגיע למטרה העמוקה ביותר ולשם כך נשכרו שירותיה של האסדה השניה. יתרון נוסף של ה-Pride על פני ה"סדקו" הוא שעלותה נמוכה יחסית ומגיעה ל-275 אלף דולר ליממה, כמחצית מעלותה של ה"סדקו". הסיבה לכך שהיא שהאסדה השנייה נחכרה בעיתוי מצוין מבחינתן של השותפות בלווייתן, זאת לאחר שהוטל מורטוריום על קידוחי מים עמוקים במפרץ מכסיקו בעקבות אסון הדליפה של BP.

Sedco סדקו לוויתן אסדת קידוח אסדה / צילום: רויטרס
 Sedco סדקו לוויתן אסדת קידוח אסדה / צילום: רויטרס