תאילנד תטיל מס של 15% על השקעות זרות באג"ח

תאילנד מצטרפת לברזיל ולדרום-קוריאה: המס אמור להאט את זרימת ההון לשוק האג"ח ולמתן את התחזקות הבאט

תאילנד תטיל מס של 15% על הכנסה של משקיעים זרים מאג"ח מקומיות שלה, ובכך היא מצטרפת לברזיל ולדרום-קוריאה שנקטו צעדים דומים כדי לרסן את זרימת ההון אליהן, שגורמת לייסוף המטבע ומאיימת על התחרותיות של היצוא שלהן.

החלטת הקבינט בבנגקוק לבטל את הפטור ממס לזרים תעזור להאט את זרימת ההון לשוק האג"ח, אמר היום שר האוצר קורן צ'אטיקבאני. הבאט התאילנדי התחזק השנה ב-10.6% מול הדולר האמריקני, הביצוע הגבוה ביותר של מטבע אסיאני כלפי הדולר מלבד הין היפני, כאשר קצב הצמיחה המהיר ביותר ב-15 שנים מושך לתאילנד קרנות בינלאומיות.

המדינות המתפתחות מוכרות את המטבעות שלהן ומטילות מס על משקיעים בינלאומיים במאמץ לבלום את ייסופי המטבעות שלהן. בכך הן גרמו לשרי אוצר בעולם לקרוא בדיוני קרן המטבע שלשום בוושינגטון לקרן להתמקד בבדיקת תנועות ההון ומדיניות שערי החליפין של מדינות בעולם.

בשבוע שעבר הכפילה ברזיל את שיעור המס על רווחי הון על אג"ח מקומיות למשקיעים זרים ל-4% כדי לבלום את ייסוף הריאל שלה. יפן התערבה בחודש שעבר בשוק המטבע בפעם הראשונה זה שש שנים כדי למכור ינים ולהחליש אותם.

"מה שתאילנד עושה דומה למה שברזיל עשתה, ואם מתבוננים על ברזיל, המטבע שלה ממשיך להתחזק", אמר סים מו סיונג, אסטרטג מטבעות בבנק סינגפור בע"מ. "יש לכך אולי אפקט ראשוני בהאטת קצב הייסוף, אבל אני לא חושב שזה ישנה את המגמה בטווח הבינוני".

הבאט הגיב היום בירידה של 0.2% מול הדולר ל-30.10 באט לדולר בשעת צהריים בבנגקוק, לפי נתוני בלומברג. ביום ו' שעבר נגע הבאט ברמה של 29.81 לדולר, שיא מאז יולי 1997, השנה שבה הפיחות הפתאומי הגדול שלו הצית את המשבר הפיננסי האסיאני.

"בעיה טובה"

שר האוצר קורן אמר בסוף השבוע שייסוף הבאט הוא "בעיה טובה" שמשקפת את כוחה הכלכלי של המדינה אפילו שפירוש הדבר הוא שסחורות יצוא של תאילנד יקרות יותר בחו"ל. לדבריו, המשקיעים הזרים ישלמו מס בשיעור זהה למשקיעים המקומיים, 15% על ההכנסה מריבית ו-15% על רווח ההון מאחזקת האג"ח המקומיות. שיעור המס שמשולם בפיליפינים הוא 20%.

"אני לא חושב שמדינה כמו תאילנד יכולה לשנות מהותית את מגמת המטבע שלה", אמר קורן בראיון שהעניק בשבת בשולי כנס קרן המטבע בוושינגטון.

הריאל הברזילאי התחזק בעוד 1.2% מאז ההודעה על הכפלת שיעור המס על רווחי הון לזרים בשבוע שעבר. הוון הקוריאני התחזק ב-1.2% אחרי שהרשויות במדינה זו מסרו ביום ג' שעבר על התחלת ביקורת חשבונות של מוסדות שעוסקים במסחר בנגזרים של מט"ח בעוד שבוע. היום נחלש המטבע הקוריאני ב-1.3% על רקע חששות שהבנק המרכזי הקוריאני יתערב במסחר וימכור אותו.

הבנק המרכזי של אינדונזיה מסר ב-16 ביוני שהוא יחייב משקיעים בשטרי חוב לחודש אחד להחזיק בהם במשך 4 שבועות לפחות. הרופי האינדונזי התחזק מאז ב-2.3%.

תאילנד, הכלכלה השנייה בגודלה בדרום-מזרח אסיה אחרי אינדונזיה (יפן צפונית יותר), רשמה שני רבעונים רצופים של צמיחה כלכלית שהיתה הטובה ביותר מאז 1995. משרד האוצר העלה בסוף ספטמבר את תחזית הצמיחה לשנה זו בפעם השלישית בשישה חודשים, ל-7.8% מ-6% שנחזו בספטמבר. זו תהיה הצמיחה החזקה ביותר זה 15 שנים.