דש: כמה דברים שכדאי לדעת לפני השקעה במניות הביטוח

מאיר סלייטר מסביר איך ללכת על ביטוח: ממה חברות הביטוח בכלל מתפרנסות, כיצד תוצאותיהן קשורות למגמת שוק ההון, ומה הם מנועי הצמיחה ■ בסוף הוא גם ממליץ

אחד הסקטורים המעניינים ביותר בשוק ההון אך גם מהקשים ביותר לפענוח, הוא הביטוח. המשקיעים בשוק ההון בוודאי מכירים את השירותים שמעניקות חברות הביטוח, אם דרך ההפרשות לקופות הגמל, קרנות הפנסיה וההשתלמות, אם דרך תלוש המשכורת החודשי, ואם דרך ביטוחי הרכב והדירה אותם הם נדרשים לחדש אחת לשנה. מכאן ועד ניתוח דו"חות החברות בענף המרחק רב. מאיר סלייטר, אנליסט הביטוח של דש ברוקראז', מנסה לפשט את התהליך.

תחילה ננסה להבין מה בעצם עושה חברת ביטוח? "פעילותה של חברת ביטוח מורכבת ממספר פעילויות רבות - ביטוח חיים, פנסיה וגמל, ביטוחי בריאות ואלמנטרי, ניהול קרנות נאמנות, תיקים ועוד", מסביר סלייטר. "אם נבחן אותן באופן רוחבי, ניתן לתמצת את הפעילויות הללו תחת שלושה מודלים של רווחיות: ניהול השקעות עבור אחרים, ניהול השקעות עצמי וחיתום ביטוחי".

בניהול ההשקעות עבור אחרים, החברה מנהלת את כספי העמיתים שלה ובתמורה גובה דמי ניהול. פעילות זו מתבצעת בתחומי הגמל, הפנסיה, קרנות הנאמנות, ניהול התיקים ובחלקים מפעילות ביטוח החיים.

ניהול ההשקעות העצמי הוא פעילות יחסית פשוטה, שמהותה היא השגת תשואה גבוהה ככל שניתן על היקף הנכסים הקיים של החברה. פעילות זו מתבצעת בכספי הנוסטרו של החברה וגם בכספים המתקבלים מפרמיות הביטוח הכללי, ביטוח הבריאות, ובחלק מביטוח החיים.

פעילות החיתום הביטוחי היא, בפשטות, גביית כסף היום מכלל הלקוחות כדי לשלמו בחזרה בעתיד לחלק מהלקוחות, כשיידרשו לכך דרך תביעות הביטוח. מההפרש בין הכסף שנגבה לזה שמשולם, לאחר הוצאות התפעול והשיווק, נגזר הרווח.

עד כאן המשוואה פשוטה, אך הפעילות מעט מורכבת יותר מכפי שנראה במבט ראשון. "המורכבות הבסיסית בהבנת פעילות חברות הביטוח, נוגעת גם לקשר המפורסם בין תוצאות החברות למגמה בשוק ההון", מסביר סלייטר. "כאשר החברה מתמחרת את פוליסת הביטוח היא לוקחת בחשבון את משך הזמן שיעבור עד לתשלום הכסף למבוטחים - זו תקופה אשר יכולה להגיע במקרים מסוימים גם ל-10 שנים", הוא אומר.

"במהלך תקופה זו החברה לוקחת בחשבון שהיא תשקיע את הכסף ששוכב אצלה ותרוויח ממנו כסף. לכן, תמחור הפוליסה, שהוא בעצם פעולת החיתום, מסתמך על יכולתה של החברה להרוויח כסף, בעיקר בשוק ההון, שם הוא מושקע ברובו", ממשיך סלייטר. כך, תוצאות חברות הביטוח מושפעות באופן ישיר מתשואות שוק ההון ומהתנודתיות שלהן.

פעילויות שונות, רווחיות שונה

כעת ננסה למפות את מנועי הצמיחה העיקריים בשוק הביטוח הנוכחי. "בשוק ישנם כיום שלושה מנועי צמיחה", אומר סלייטר. "אלו הם הפנסיה, ביטוח הבריאות וביטוח החיים".

לדבריו, היקף נכסי הפנסיה צומח בשיעור של כ-15% בשנה, והכנסות החברות מדמי הניהול הנגבים בפעילות זו צפויות לצמוח בהתאם. בביטוח הבריאות נרשמת צמיחה בפרמיות של כ-10% בשנה, והוא הרווחי ביותר מבין פעילויות הביטוח השונות. ביטוח החיים נהנה ממעין "טייס אוטומטי", שמזרים אליו הפקדות של עמיתים מדי חודש, והנכסים המנוהלים בביטוח החיים צומחים בשיעור של כ-10% בשנה.

"צמיחת החברות, בעיקר בשלוש הפעילויות הללו, משקפת צמיחה נאה של 10%-15% בשורת הרווח המייצגת של החברות בשנים הקרובות", אומר סלייטר, ומוסיף כי בסופו של דבר, כפי שכבר ציינו, הרווח השנתי מושפע מהתשואות בשוק ההון. עם זאת, לאורך זמן התשואות מתיישרות, והחברות צפויות להניב רווח גבוה יותר עם צמיחת נכסיהן".

מכיוון שישנן פעילויות שונות עם רווחיות וקצב צמיחה שונה, חשוב לעמוד על ההבדלים בין החברות השונות.

מגדל, למשל, היא חברת החיסכון הפנסיוני. מעל ל-80% מנכסיה המנוהלים של מגדל הם בתחומי ביטוח החיים, הפנסיה והגמל. כלל היא החברה בעלת הרגליים הרבות ביותר. היא הגדולה ביותר בביטוח הכללי, ופעילות הביטוח שלה בחו"ל היא הגדולה ביותר. כלל היא הגדולה ביותר בגמל, השנייה בביטוח החיים והשלישית בפנסיה. לחברה גם פעילויות ביטוח בריאות ופיננסים מהגדולות בשוק.

הראל מתאפיינת בהיקף פעילות ביטוח הבריאות הגדול ביותר. פוליסות ביטוח הבריאות של הראל מהוות כ-25% מהפרמיות שהיא גובה לעומת ממוצע נמוך מ-12% בחברות האחרות. הפניקס מאופיינת בפעילות פיננסים גדולה יחסית, המתבצעת על ידי החזקתה בחברת אקסלנס. הפניקס ניצבת בשלישיה המובילה גם בפעילויות הביטוח הכללי והבריאות. ומנורה מחזיקה בקרן הפנסיה הגדולה ביותר, על אף שהיא החברה החמישית בגודלה. עובדה זו משקפת עבור החברה פוטנציאל רב הנובע מתחום הפנסיה, אך גם תלות גדולה יחסית בפעילות זו.

בשורה התחתונה: הראל וכלל

מבין החברות השונות סלייטר מעניק עדיפות להראל השקעות ולכלל . "להראל עקב חלקה הגדול בתחום ביטוח הבריאות, שמהווה כאמור מנוע הצמיחה העיקרי בתחום הביטוח והוא הרווחי ביותר ביניהם", הוא אומר. "היא גם צומחת יפה מתחילת השנה בתחומי הפנסיה והפיננסים".

על כלל ממליץ סלייטר, "עקב הפיזור הגדול של פעילותה, שמקטין את התלות שלה בפעילות ספציפית ובמקביל מאפשר לה ליהנות מכל מנועי הצמיחה הקיימים בסקטור". כמו כן, הוא מוסיף, "האפשרות למכירת החברה על ידי בעלת השליטה אי.די.בי, כפי שהיא הצהירה בעבר, עשויה לספק הצפת ערך נוספת".