מחזיקי אג"ח לשר המשפטים: לפרק חברות זרות שגייסו אג"ח

‏"הצו יסייע לפתור מצב אבסורדי, שבו חברה שמרבית פעילותה מבוססת על גיוס חוב ממשקיעים ישראלים, ובטיעונים של שיקולי מס התאגדותה בוצעה בחו"ל, תחמוק מדיון בישראל"

מלחמת הנושים להשבת כספי האג"ח האבודים עשויה לעלות מדרגה. עורכי הדין גיא גיסין ויואל פרייליך פנו במכתב לשר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, ‏כדי שיאשר טיפול בחברות נדל"ן שהנפיקו אג"ח בישראל כאילו היו מקומיות, אך רשומות כחברות זרות (לרוב קפריסאיות).

‏הכותרת של המכתב שנשלח לנאמן היא: "בקשה דחופה לשימוש בסמכותך כשר המשפטים להורות על פירוק חברות חוץ"‏.‏‏

מחזיקי האג"ח של חברות נדל"ן רבות מנהלים מאז פרוץ משבר האשראי לפני כשנתיים משא-ומתן עם בעלי השליטה באותן חברות לגיבוש הסדר חוב. נוטלי האשראי מבינים כי גביית חוב מחברה זרה קשה הרבה יותר מאשר מחברה ישראלית, ומנצלים זאת לשיפור תנאי הסדר החוב.

"אין זאת אלא דרך מתוחכמת לניסיון התחמקות מאימת הדין ופגיעה במחזיקי האג"ח, שרואים את כספם יורד לטימיון", אוענים עורכי הדין.‏

עו"ד גיסין מבקש משר המשפטים לפרסם צו שיבהיר כי לבית משפט בישראל יש סמכות מלאה להורות על פירוק של חברה זרה שגייסה אג"ח בישראל, ושיש לה זיקות נוספות למדינת ישראל. הקשר המקומי בא לידי ביטוי בכך שרוב האג"ח מוחזק על-ידי תושבי ישראל, או שהמקום שנועד לתשלום הוא בישראל, או שבעל השליטה הוא תושב ישראל.

‏"הצו יסייע לפתור מצב אבסורדי, שבו חברה שמרבית פעילותה מבוססת על גיוס חוב ממשקיעים ישראלים, ובטיעונים של שיקולי מס התאגדותה בוצעה בחו"ל, תחמוק מדיון בישראל ותקשה על משקיעים ישראלים להגן על זכויותיהם בטיעון של סטטוס משפטי, למרות שהתחייבה בתשקיף כי יחול לגביה הדין הישראלי ומקום השיפוט הבלעדי יהיה בישראל", נכתב.