נפילת הדולר מורגשת: הייצוא צנח ב-12.5% באוגוסט-ספטמבר

היקף הייצוא של ההיי-טק רשם ירידה בשיעור דומה של 12% וירידה חדה נרשמה בייצוא תרופות של כ-20% ■ מכון הייצוא: "בחודשים האחרונים חלה מגמה של בלימת מומנטום הצמיחה"

מכון הייצוא דיווח היום על ירידה חדה בהיקפי הייצוא של סחורות: נתוני מכון הייצוא מתייחסים לחודשים אוגוסט וספטמבר האחרונים, בהם ניכרה ירידה בייצוא הסחורות לחו"ל בהיקף של 12.5%. היקף הייצוא של ההיי-טק רשם ירידה בשיעור דומה של 12% וירידה חדה נרשמה בייצוא תרופות של כ-20%. עמי אראל הוא יו"ר מכון הייצוא.

במכון הייצוא ציינו כי ניתוח הנתונים מעלה כי בחודשים האחרונים חלה מגמה של בלימה מוחלטת של מומנטום הצמיחה שנקרא החל מהרבעון השני של 2009.

מנכ"ל מכון הייצוא, אבי חפץ התייחס היום לנתונים הקודרים ואמר כי הם משקפים את מגמת ההאטה בצמיחה העולמית. "הירידה החדה בייצא לצד תיסוף שער השקל מדליקים נורה אדומה לגבי עתיד הייצוא. בהשוואה לשער החליפין הממוצע של המחצית הראשונה של 2009, נחלש הדולר בשיעור של 11.3 אחוז מול השקל ועל פי הערכתנו, משקל הדולר בתמורות היצוא נאמד בכ- 75 אחוז", אמר. במכון הייצוא אמרו כי הנתונים המדאיגים מעלים צורך מיוחד בהרחבת המשאבים לקידום היצוא ובהרחבת התוכניות לפעילות יצואנים בשווקים הצומחים בדרום מזרח אסיה ובדרום אמריקה.

גם אתמול התייחסו בכירים במשרד התמ"ת למצב בשוקי העולם וקראו למקד את עיקר הפעילות העסקית הישראלית בעת הזו, בפריצה לשווקים חדשים, תוך שימת דגש על הכלכלות הצומחות של סין ושל הודו.

תעשיינים בכירים במשק קראו בשבועות האחרונים לראשי משרד האוצר ומשרד התמ"ת, לגבש ולפתח תכניות מעשיות שיהיה בכוחן לאפשר את הפריצה לשווקים אלה. זאת, לצד עידוד יצואנים קטנים ובינוניים.