ברוב גדול: הכנסת דחתה הצעת חוק להגבלת שכר הבכירים

44 חברי כנסת התנגדו להצעה, ואילו 22 חברי כנסת תמכו ■ על פי הצעת החוק של ח"כ מאיר שטרית (קדימה), יוגבל שכר המנכ"לים בחברות ציבוריות עד פי 5 מהשכר הממוצע במשק

מליאת הכנסת דחתה הצעת חוק להגבלת שכר הבכירים. 44 חברי כנסת התנגדו להצעה, ואילו 22 חברי כנסת תמכו, ובהם ח"כ חיים כץ (ליכוד). על-פי הצעת החוק של ח"כ מאיר שטרית (קדימה), יוגבל שכר המנכ"לים בחברות ציבוריות שנסחרות בבורסה, עד פי 5 מהשכר הממוצע במשק.

הצעת החוק קובעת כי חברה תוכל להעלות את שכרו של המנהל אך ורק אם החברה חילקה דיבידנדים בהתאם לרווחיה, כך ששכר הבכירים יושפע בהתאם לרווחיה של החברה. על-פי ההצעה, במקרה שלחברה יש רווחים והיא מחליטה לחלק דיבידנד, יוכל לקבל המנכ"ל תוספת שכר שנתית וזאת בתנאי שהסכום לא יעלה על סך 12 פעמים השכר הממוצע במשק.

"הציבור משלם את שכרו של המנכ"ל ולא יכול להיות שחברה מפסידה וציבור המשקיעים בבורסה מפסיד את כספו בעוד המנכ"ל מרוויח מיליונים על חשבון הציבור", אמר היום שטרית לאחר שדנחתה הצעתו. שטרית הציג נתונים מתוך מחקר שבוצע באוניברסיטת הארוורד, על-פי המחקר ישראל נמצאת במקום השני בעולם אחרי ארה"ב בגובה שכר הבכירים ומקדימה מדינות גדולות רבות - בריטניה, צרפת, גרמניה והונג-קונג. עוד עלה מהמחקר כי קיים קשר קלוש בין ביצועי החברה לשכר המנהלים.

"המנכ"לים עסוקים בצבירת הון עצמי במקום לדאוג לחברה ולציבור המשקיעים", הוסיף שטרית, ובנאומו במליאה תקף את הממשלה ואמר: "אינני מבין מדוע אתם מתנגדים לחוק, אנחנו צריכים לשמור ולהגן על הציבור. זהו מבחן האם אתם רוצים לדאוג לאזרחים או לטייקונים".

שר המשפטים, יעקב נאמן, השיב בשם הממשלה וציין כי הממשלה הקימה ועדת שרים לנושא זה והיא צפויה להגיש את המלצותיה בקרוב. שטרית אמר בתגובה כי "כשרוצים לקבור נושא מסוים מקימים ועדה. אני מתחייב לתאם את גובה ההגבלה וגובה הדיבידנד עם הממשלה, הממשלה צריכה להתערב בחברות הציבוריות, אתם פוגעים כל הזמן בעניים ושרוצים לפגוע קצת בעשירים אתם אומרים לא".