"אנטנות סלולר פוגעות בבריאות; תורמות לפורנו ולוורקוהוליות"

הצעת החוק, האוסרת הצבת מתקני שידור סלולריים במתחמי בתי ספר, בתי חולים ובתי אבות, עברה היום בקריאה טרומית במליאת הכנסת ברוב של 53 תומכים מול מתנגד אחד

הצעת החוק של ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ, האוסרת הצבת מתקני שידור סלולריים במתחמי בתי ספר, בתי חולים ובתי אבות, עברה היום (ד') בקריאה טרומית במליאת הכנסת ברוב של 53 תומכים מול מתנגד אחד.

לפי ההצעה, לא יינתן היתר הקמה, היתר הפעלה או היתר למתן שירות למתקן שידור לתקשורת בשיטה התאית שיוצב במרחק שיפחת מ-75 מטר מהמוסדות שפורטו לעיל. בנאומה בכנסת יצאה ח"כ שמאלוב-ברקוביץ במתקפה על השימוש הגובר באינטרנט אלחוטי (WiFi) שמוביל, לדבריה, להצבת עוד ועוד אנטנות סלולריות במרכזי מגורים צפופים.

שמאלוב-ברקוביץ' אמרה: "היום, טלפון סלולרי הוא לא רק טלפון.הוא המחשב הנייד ביותר שלנו, השעון המעורר, היומן הדיגיטאלי, ה GPS, ספר הטלפונים שלנו, המצלמה, הדואר האלקטרוני, נגן המוסיקה, עדכוני החדשות והתנועה, ספק התוכן והסירטונים מספר אחת והתחליף הטוב ביותר לפתקים של פעם.

"ואולם, דווקא השימוש הגובר ומכלול השירותים המתקדמים במכשירים החכמים הללו, הגבירו את הצורך בהצבת אנטנות נוספות. עוד אנטנות ועוד ועוד ועוד אנטנות מוצבות להן בכל פינה, על מנת לענות על הביקוש הגובר לתקשורת סלולרית ככלל ושירותים מיוחדים כמו.... אינטרנט, מיילים, שיחות וידאו וצפייה בסרטונים בפרט".

לפי שמאלוב-ברקוביץ, "אין סיבה שאדם החי ליד אנטנה, וצורך פחות תקשורת סלולארית, יסבול מהקרינה והשפעותיה הבריאותיות בגלל שהשכן שלו רוצה לראות סרטים באורך מלא באיכות HD במכשיר הסלולארי שלו, או לקשקש בשיחות וידאו ללא הפסקה... אסור לנו לשכוח כי האנטנות, מעבר להשפעתן הישירה, הינן בעלות השפעה פסיכולוגית רבת משמעות.

"במחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, צויין מפורשות כי לצד השפעות ישירות שיש לקרינה מאנטנות סלולריות על בריאות הציבור, יש לקרינה גם השפעות עקיפות, כמו חרדה עקב הצבת אנטנות סלולריות בסביבת המגורים וסמוך למוסדות חינוך... באטימותם תורמים מנהלי המוסדות וחברות הסלולר לתרבות הקומבינה והנורמה של חוסר אמון ועוינות בחברה הישראלית... גם אם יוכח כי האנטנות הסלולאריות בריאות לחלוטין ואינן ברות השפעה בריאותית על קשישים, ילדים וחולים, עדיין לא ניתן להתעלם מהתחושה והאפקט הפסיכולוגי, שלהם השפעה מכרעת על מצבו הנפשי והבריאותי של אדם - לבדם".

ח"כ שמאלוב-ברקוביץ התחייבה גם בפני הכנסת, "לפעול בתיאום עם כל הגורמים, העסקיים והממשלתיים, על מנת להבטיח כי צרכני הסלולר לא ייחשפו ליותר קרינה ממכשיריהם האישיים, חובבי הגאדג'טים והטכנולוגיה לא יאבדו מיכולתם לראות סרטי פורנו בהורדה מהירה לאייפון והמכורים לעבודה, יוכלו להמשיך ולהתעדכן בשטף המיילים גם מחוץ למשרד".

מפורום חברות הסלולר נמסר בתגובה: "הצעת החוק אשר אושרה בקריאה טרומית, עומדת בניגוד מוחלט להמלצות של רשויות הבטיחות והבריאות בארץ ובעולם. יתרה מכך, מחברי ההצעה מצטטים בדברי ההסבר המלצות שאינן קשורות כלל לתחום הסלולרי. חוסר ההבנה המקצועית והמדעית, כפי שבאה לידי ביטוי בטעות בסיסית זו, מעידה ביתר שאת מדוע יש לשמור שהערכות והמלצות בתחומי הבריאות והבטיחות יינתנו ע"י גורמים מקצועיים בלבד".