"וושינגטון פוסט": "מחירי הדירות בישראל מנותקים מההכנסה; הורים כבר לא יכולים לקנות דירה לילדים"

במאמר שמפורסם היום בארה"ב מתאר העיתון את המצב בשוק הנדל"ן בישראל ומכתיר אותו כשוק החזק ביותר בעולם ■ העיתון משבח את ה"שמרנות" של הבנקים בישראל

העיתון "וושינגטון פוסט" מפרסם היום (ה') כתבה רחבה על שוק הנדל"ן הישראלי ומכתיר אותו כשוק היציב בעולם, אשר עמד איתן אל מול נפילות מחירי הבתים במדינות רבות, בייחוד במערב. העיתון מתבסס על מאמר שנכתב בסוכנות AP על ידי עמי טייבל.

במאמר מובאות דוגמאות רבות הממחישות את הבום הנדל"ני בישראל, כמו למשל הדירוג הגבוה של ישראל במדד "גלובל פרופרטי גייד" (שפורסם כבר בחודש שעבר), או העובדה שהמחיר הממוצע של דירה בירושלים זינק ל-403 אלף דולר ובת"א ל-560 אלף דולר. לפי נתוני הלמ"ס, מחירי הדירות בישראל זינקו ב-20% בשנה האחרונה וב-49% מאמצע 2007.

"נראה שהמחירים מנותקים מההכנסה הממוצעת במדינה, שכן התמ"ג לנפש בישראל עומד על 30 אלף דולר בשנה", נכתב במאמר, ומיד מגיע ההסבר: "אך המסים בישראל גבוהים מאוד".

למרות זאת, במאמר לא נרמזת האפשרות של קריסת שוק הנדל"ן למגורים בישראל ומשבר משכנתאות. כותב המאמר משבח את המערכת הבנקאית בישראל, אותה הוא מכנה "שמרנית", ואמר כי חגיגת האשראי שהובילה למשבר בארה"ב לא מתרחשת בישראל שכן רוכשי הדירות נדרשים להעמיד הון עצמי של 40% מערך הבית. הוא מתייחס, כמובן, למצב שאחרי הוראת המפקח על הבנקים שנכנסה לתוקף בחודש יולי האחרון, אשר הקשיחה את התנאים לקבלת משכנתא.

במאמר מוזכר כמובן המחסור בהיצע הדירות החדשות, אך במקביל מוזכרת העובדה שהתחלות הבנייה עלו ב-20% ברבעון השני של השנה (לעומת הרבעון הראשון), מה שאמור לחזק את המלאי בעתיד.