חנן מור: "אנחנו מדינה מושחתת יותר ממזרח אירופה"

(עדכון) - אייל גבאי: "אי אפשר להגיע היום מהפריפריה למרכז - ומכאן גם עליית מחירי הדירות" ■ השר ישראל כץ: "הטיפול ברכבת הקלה בת"א משול למלחמת לבנון השניה"

"עוד מסילה, עוד נתיב, זה לא עושה את השינוי והמהפכה הדרושים - התעסוקה נמצאת במרכז. כדי להזיז את התעסוקה מהמרכז לפריפריה חייב להיות קישור, לא יכול להיות שיהיו לנו שתי מדינות - זה לא קשור לדת, גזע או מוצא - אלא לפי יכולת כלכלית", כך אמר היום (ה') אייל גבאי, מנכ"ל משרד רה"מ, בכנס שעסק בתשתיות, תחבורה ונדל"ן שהתקיים ברמת-גן.

לדבריו, "אי אפשר להגיע היום מהפריפריה למרכז - זמן הנסיעה גם ברכב פרטי וגם באוטובוס הוא גדול, וחלופה אין - ולכן אנשים מתקשים להגיע למוקדי התעסוקה של מדינת ישראל והצפיפות היא במרכז. אם ננטרל את הנגב, אנחנו אולי המדינה הצפופה בעולם, כי היא מתרכזת בין חדרה לגדרה. מכאן גם עליית מחירי הדירות - אנשים מבינים שכדי לדאוג לעתיד הכלכלי של המשפחות שלהם הם חייבים להישאר במרכז".

"יש לשפר את הנגישות - אנחנו מתכננים לשחרר חסמי בירוקרטיה ודיור בר-השגה כדי לעודד מעבר אוכלוסיות לנגב ולגליל. לשם כך, הצגנו את הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל, שמעבריה את הבעלות על הנכסים לאזרחים, שלא יהיו תלויים בבירוקרטיה כדי להתרחב, והמנהל יוכל להתעסק במה שבאמת חשוב - הרחבת היצע הדיור במדינת ישראל".

"שנית, יש את הרפורמה בתכנון שהונחה שוב על מושב הכנסת. אנחנו מאמינים שהכנסת רתומה לעניין, היא תאפשר קבלת היתר בנייה במהירות גבוהה הרבה יותר, כל הסבל הבירוקרטי ילך ויצטמצם. דבר נוסף הוא מתן עדיפויות לפריפריה - בחינוך וכו', אנחנו רוצים שהצעירים יכירו את הפריפריה וייתנו הזדמנות - לכן יש לנו תוכנית של מענק שכ"ל בשנה הראשונה לחיילים משוחררים. אנחנו רוצים להגיע למצב בו השכר הממוצע במשק יהיה זהה בכל מקום בארץ, כי הרכבת והכביש מאפשרים לך להגיע לכל מקום במהירות", לדבריו.

"הטיפול ברכבת הקלה בת"א משול למלחמת לבנון השניה"

שר התחבורה ישראל כץ, אמר בכנס: "הטיפול ברכבת הקלה בת"א משול למלחמת לבנון השניה; אם מישהו מהמעורבים היה פועל אחרת, התוצאה היתה אחרת - "אם שר הביטחון, ראש הממשלה או הרמטכ"ל היו פועלים אחרת, התוצאת היתה אחרת. גם ברכבת הקלה. הצלחה בכל מיזם של תשתיות מותנית ביציבות פוליטית. יציבות פוליטית תהיה בממשלה הזו וכל התכניות ייצאו לפועל - 7 שנים מהיום ישראל תיראה אחרת".

יצחק (חקי) הראל, מנכ"ל רכבת ישראל אמר בכנס כי "לשמחתי, בשנה האחרונה עובדים על קו ת"א-ירושלים במלוא הקצב. זו דוגמא לנחישות בביצוע - לא שלנו, אלא של המחליטים. ברגע שיחליטו לבצע רכבת קלה בת"א באמת - היא תהיה. כדאי יהיה לגור במקומות כמו אופקים, שדרות או כרמיאל עם תשתית הרכבת, כי לא ניתן להשוות איכות בבית צמוד-קרקע לזו של בניין מגורים בת"א".

חנן מור, יו"ר ובעל השליטה בקבוצה הנושאת את שמו, אמר בכנס כי "אנחנו מדינה מושחתת יותר ממזרח אירופה". מור אמר שהשחיתות מתבטאת במערכת הציבורית עמוסת הגורמים, שיוצרת ריבוי בירוקרטיה כשכל גורם לא מתחשב בכלל הדרישות שמציבים הגורמים האחרים בשרשרת.