"בגלל הינשוף אלפי נהגים בשנה שלא השתכרו יאבדו את רישיונם"

עו"ד קולקר, מוביל המאבק במכשיר ה"ינשוף", על פסיקת המחוזי היום: "מדובר בפגיעה אנושה באזרחים על סמך מכשיר עם סטיית תקן של 18% לכל כיוון. אלפי שיכורים גם ייצאו בלא כלום"

במשרד התחבורה, במשטרה ובעמותות למלחמה בנגע תאונות הדרכים מברכים על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים הבוקר (ה') לפיה מכשיר ה"ינשוף" הוא אמין. אך שעה שבבית המשפט קיבלו את הרף שביקשה המדינה - 290 מיקרו-גרם אלכוהול לליטר אוויר נשוף, לעומת 400 מיקרו-גרם שנקבעו בפסיקה קודמת - יש מי שמתריעים כי מדובר בהחלטה אומללה שתשלח אלפי אזרחים בישראל מדי שנה למצב כלכלי קשה, שלילת רישיון, אובדן פרנסה ומצוקה על לא עוול בכפם.

"מאז התחלתי במאבק בבתי המשפט כנגד הפעלת המכשיר בארץ לפני 4 שנים, בית המשפט שינה כמה וכמה פעמים את הרף לאכיפת נהיגה בשכרות על-פי המכשיר - 240, 290, 300, 400 מיקרו-גרם; כל פעם החלטה אחרת שרק מחזקת את הטיעון שהמכשיר הזה לא מדוייק דיו", מסביר עו"ד דוד קולקר ממשרד קולקר ושות'.

"אתה היית ממלא דלק ברכב שלך עם משאבה לא מדויקת שאולי פולטת את הכמות הנכונה של הדלק ואולי לא? המדינה, על סמך המכשיר הזה, שוללת לאנשים את רישיונם לשנתיים, מטילה עונשי מאסר, גוזרת עליהם מצב כלכלי קשה ואובדן פרנסה - הכול על סמך מכשיר שגם בית המשפט יודע כי התוצאות שהוא מפיק הן לכל הפחות שנויות במחלוקת".

עו"ד קולקר מסביר כי עיקר אי-הדיוק בפעילות המכשיר נובע מהשונות הטבעית בין בני האדם: "אנשים מתרגמים בריאות שלהם את כמות האלכוהול הנפלט באופן שונה מכמות האלכוהול בפועל בדם, שאפשר לבדוק רק באמצעות בדיקת דם בזמן אמת. כל אדם פולט חלק מהאלכוהול בגופו, והשונות הסטטיסטית היא די גדולה".

בשעה שבמשטרה ובמשרד התחבורה מצביעים על סטיית תקן של 2% בכל כיוון (כלומר, שני אנשים מתוך כל 100 שנבדקים יימצאו כנוהגים תחת השפעת אלכוהול שעה שרמת האלכוהול בדמם נמוכה מהרף הקבוע בחוק, בעוד 2 אחרים מתוך 100 יימצאו לא שיכורים שעה שרמת האלכוהול בדמם גבוהה מהרף הקבוע בחוק) - עו"ד קולקר טוען כי בדיקות שבידיו מצביעות על סטיית תקן גבוהה משמעותית של 18% לכל כיוון.

גם בניסוי שערכה המשטרה עצמה לפני שנתיים, מספר קולקר, נבדקו 61 בני אדם, כאשר המכשיר התריע כי בדמם של 5 מהם יש אלכוהול מעל הרמה המותרת שעה שלא כך היה הדבר, ואילו 5 אחרים יצאו מהבדיקה "נקיים" על אף ששתו מעל הקבוע בחוק.

1,800 קורבנות?

התמונה שמצייר עו"ד קולקר מדאיגה במיוחד, באם היא מדויקת, שכן לטענתו הליכים ננקטים בעקבות השימוש במכשיר ה"ינשוף" כנגד כ-10,000 איש מדי שנה. סטיית תקן של 18% משמעותה שכ-1,800 בני אדם מתמודדים עם צעדי אכיפה קשים מצד המדינה, שעה שכלל לא עברו על החוק ולא שתו אלכוהול מעל הרמה המותרת.

מדאיגה לא פחות היא העובדה שכ-18% מהנבדקים משוחררים לדרכם לאחר שנתפסו, גם אם שתו כמות אלכוהול גבוהה משמעותית מהמותר, בגלל סטיית התקן הקיימת במכשיר.

"בן אדם יכול לשתות מעט מאוד, 3 לגימות ממשקה, והמכשיר יחליט שרמת האלכוהול בדמו היא פי 3 מהמותר", אומר עו"ד קולקר. "מצב הנהגים היה רע מאוד קודם, והוא רע גם עכשיו אחרי ההחלטה הזו - מי שיש שכל בקודקודו לא ינהג אחרי ששתה אפילו לגימה אחת. לא כי זה מסוכן לנהוג כך - אלא כי זה מסוכן להיתפס ומסוכן להיבדק".

"בית המשפט הוא מערכת של אנשים שמבוססת על אנשים ולכן עושה טעויות אנושיות - הוא הרשיע עשרות אלפי אנשים על סמך המכשיר הזה, וייקח לו זמן להבין שנעשתה כאן טעות חמורה. המכשיר בו משתמשים בישראל לא זהה לזה שבו נעשה שימוש בגרמניה או בצרפת או בניו-זילנד או בניו-ג'רזי, והוא מתוחזק כאן באופן בלתי מבוקר. בסופו של דבר אני מאמין כי בית המשפט יעבור את התהליך הנדרש כדי להבין שנעשתה כאן טעות ויבטל את השימוש במכשיר", מסכם עו"ד קולקר.