יוסי בכר: "אנו בבעיה גדולה בגלל שער החליפין ואין פתרון קסם"

יו"ר דיסקונט ל"גלובס": "ישראל נתפסת כמקום אטרקטיבי להשקעות - מתייחסים אלינו כאל פלא" ■ "צריך להתרגל לשקל חזק - אבל יש לנו יכולת הסתגלות למצבים משתנים"

כנס קרן מטבע הבינלאומית שחל השבוע היה עבור יו"ר בנק דיסקונט יוסי בכר כנס ראשון שבו הוא משתתף כבנקאי. אמנם כמנכ"ל האוצר הוא השתתף באירועים אלו, אבל כבנקאי התפיסה אחרת לגמרי. בכר וראובן שפיגל, המנכ"ל המיועד של בנק דיסקונט, כמעט לא השתתפו בדיונים ובאירועים של קרן המטבע, אלא ערכו בזמן הכנס מעין ספיד דייטינג של עשרות פגישות עם ראשי בנקים אחרים.

"את מה שהעולם עובר היום, עברנו בתחילת העשור הקודם", אומר בכר. "את כל הצעדים שהעולם המערבי נדרש לנקוט עכשיו, מהעלאת גיל הפנסיה ועד קיצוצים תקציביים, ביצענו בשנת 2003. מאחר שיצאנו מהמשבר ללא מעורבות ממשלתית, הגירעון שלנו קטן ויחס החוב/תוצר שלנו במצב טוב יותר מארצות רבות באירופה, כולל בריטניה".

- איך אנחנו נתפסים מול הבנקים המערביים?

"אין לנו נחיתות מול בנקים אירופיים ואמריקניים, גם הגדולים ביותר. הם מתעניינים מאוד בלעשות עסקים עם ישראל ומאוד מתרשמים מהפעילות הבינלאומית ומהיזמות של אנשי העסקים הישראלים. כשאתה מספר להם שנוחי דנקנר קנה 3% מקרדיט סוויס, זה יוצר אצלם תחושת כבוד עמוקה".

- איך ההתייחסות לכלכלה הישראלית?

"לישראל מתייחסים כאל פלא. משק קטן שעבר את המשבר כמעט בהליכה וצומח בקצב מעורר קנאה של 4%. ישראל נתפסת כמקום אטרקטיבי להשקעות. שילוב של כוח אדם מקצועי ומיומן, תשתית תומכת עסקים מתקשורת ועד משק פתוח, ומערכת משפטית אוכפת".

- כמה להערכתך יינזק באמת היצוא בגלל עוצמת השקל?

"אנחנו בבעיה גדולה בגלל שער החליפין ואין פתרון קסם. לטווח הבינוני והארוך צריך להתרגל לשקל חזק. אבל יש לנו כישראלים יתרון עצום - יכולת הסתגלות למצבים משתנים. שווקי היצוא צריכים להיות היכן שיש לנו יתרון יחסי גדול, כמו תעשיות ביטחוניות והיי-טק. וצריך, כמובן, להסיט יצוא למזרח. סין הופכת לאט להיות משק צרכני, ואם תמכור במבה ל-10% מהסינים כאילו מכרת לכל אירופה".