אלוביץ' לכחלון: לחייב את חברת החשמל בפריסת תשתיות ארצית

שר התקשורת יכריע בקרוב על סוג הרישיון שיוענק לחברת החשמל ■ אלוביץ' מבקש כי החברה תקבל רישיון כללי ולא רישיון ייחודי

שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק , נפגש השבוע עם שר התקשורת משה כחלון וביקש ממנו לא להסכים להענקת רישיון כללי-ייחודי לחברת החשמל, אלא לחייבה ברישיון כללי. המשמעות היא שאלוביץ' ביקש מכחלון לחייב את חברת החשמל בפריסת תשתיות כלל ארצית. כחלון אמור לקבל החלטה בעניין הרישיון בקרוב, שכן אחרת מתעכב המכרז לבחירת משקיע לחברה החדשה שחברת החשמל חייבת להקים על פי החלטת הממשלה.

כפי שפורסם ב"גלובס", בזק פנתה למשרד התקשורת בסוף השבוע שעבר וביקשה הן לערוך שימוע ציבורי לרגל כניסת חברת החשמל המתוכננת לשוק תשתיות התקשורת, והן לא להעניק לחברת החשמל רישיון שאינו מחייב פריסה כלל ארצית (רישיון כללי-ייחודי). בזק מאמינה שאם חברת החשמל תידרש לפרוס תשתיות בכל הארץ, היא תגלה שהכדאיות הכלכלית במיזם אפסית והיא תוותר עליו. אלוביץ' מתגייס כעת למאבק בשל רצונו ליישם תנאי תחרות שווים בין גוף מונופוליסטי כמו חברת החשמל לבזק.

עניין של פרשנות

במשרדי התקשורת והאוצר טוענים שללא רישיון כללי-ייחודי (שאינו מחייב פריסת תשתיות ארצית) המיזם ייכשל משום שלא יהיו לו משקיעים; גורמים אחרים במשרד, ובהם שר התקשורת, היועצת המשפטית נגה רובינשטיין, ומנכ"ל המשרד עדן בר-טל, סבורים שחייבים לתת לחברת החשמל רישיון כללי, ובכך לחייב אותה בפריסה כלל ארצית. הוויכוח הוא בעיקרו משפטי, ומבוסס על פירוש הרישיון - התומכים ברישיון כללי-ייחודי טוענים כי הוא אינו מחייב פריסה ארצית, אם כי רק פריסה ב-15 אזורים, כאשר 3 מהם בפריפריה. לטענתם, רישיון כללי-ייחודי, בצירוף תוכנית פריסה שאותה יקבע המשרד ושתהיה חלק מהרישיון יהיה האמצעי המתאים. מנגד, הגורמים התומכים ברישיון כללי סבורים שפרשנות זו שגויה, וכי רישיון כללי לחברת החשמל והבטחת הפריסה הארצית היא הדבר הנכון.