סינגפור ורוסיה הרחיבו את רצועת הניוד של המטבעות המקומיים

הדולר הסינגפורי עלה ב-0.8% והגיע לרמה הגבוהה ביותר מ-1981 ■ הרובל הרוסי צנח לרמה הנמוכה ביותר לעומת האירו בשמונת החודשים האחרונים

סינגפור הודיעה במפתיע כי תאפשר למטבע שלה להתייסף בקצב מהיר יותר, במטרה לבלום את האינפלציה, בעוד כלכלתה מתכווצת בגלל הירידה בביקוש העולמי לתרופות ולמוצרי צריכה אלקטרוניים. הדולר הסינגפורי העפיל לשיא.

היום (ה') הודיע הבנק המרכזי של סינגפור (הרשות המוניטרית של סינגפור, MAS) כי יגביה וירחיב את רצועת הניוד של הדולר הסינגפורי, ובמקביל יפעל ל"התייספות צנועה והדרגתית".

בשליש השלישי התכווץ התמ"ג של סינגפור בקצב שנתי של 19.8% לעומת הרבעון השני, לאחר עלייה של 27.3% (נתון מתוקן) ברבעון השני, על פי דו"ח נפרד. "זה אומר שסוגיית הצמיחה מדאיגה את סינגפור פחות מאשר סיכוני האינפלציה", אמר רוברט פריור-וונדרספורד, מנהל לענייני כלכלות דרום-מזרח אסיה בקרדיט סוויס גרופ בסינגפור.

ההחלטה באה בעקבות הלחץ שהפעילו ארה"ב ואירופה על מדינות השווקים המתעוררים לאפשר לשערי החליפין שלהן לעלות כדי לאזן את הביקוש בכלכלה העולמית.

המהלך של סינגפור התבצע בעוד סין, שאותה האשים השבוע שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, בעידוד מדינות אחרות לרסן את התייספות מטבעותיהן, מתחילה לאפשר ליואן להתחזק. סינגפור פגיעה מאוד לתנודות בצמיחה העולמית בגלל תלותה בסחר חוץ, שכולל מוצרי ייצוא שאינם נפט, ששוויים מקביל ליותר ממחצית התמ"ג של סינגפור.

בשעה 10:37 (זמן מקומי) נסחר הדולר הסינגפורי בעלייה של 0.8% וברמה של 1.2932 דולר סינגפורי לדולר אמריקני, לאחר שקודם לכן הגיע לרמה של 1.893 דולר אמריקני - הרמה הגבוהה ביותר מאז 1981, שבה החלה בלומברג לעקוב אחר הנתון. מתחילת השנה התייסף הדולר הסינגפורי ב-8.4%, והוא ניצב במקום השלישי ברשימת המטבעות האסיאניים בעלי הביצועים הטובים ביותר, למעט המטבע היפני. העלייה בסך 1.06% שנרשמה היום היתה התלולה ביותר מאז ה-21 ביוני.

"סינגפור היא המדינה האסיאנית הפגיעה ביותר להאטה במחזור הסחר העולמי", אמר פריור-וונדספורד. "הרחבת טווח הניוד תיראה תחילה כניצית, אך בטווח הארוך היא תשמש יותר בכיוון יוני כאשר הכלכלה תאט בצורה חדה".

הגבהת רצועת הניוד תאפשר קצב התייספות מהיר יותר, בעוד הרחבתה תאפשר להתמודד עם התנודתיות הגוברת בשוק, אמר קיט ווי ז'נג, כלכלן בסיטיגרופ בהונג קונג. הוא אמר ששינוי המדיניות שעליו הוכרז היום הוא "למעשה צורה של הידוק מוניטרי שמשקף חששות לגבי האינפלציה המקומית".

רצועה רחבה

הבנק המרכזי של רוסיה הרחיב את מה שהוא מכנה "מסדרון הניוד", שבו הוא משתמש כי לנווט את הרובל לעומת סל של דולרים ואירו. רצועת הניוד החדשה רחבה יותר ב-50 קופיקה בכל צד, והיקפה 32.9-36.9 רובל לעומת סל המטבעות.

אלכסיי אוליוקאייב, הסגן הראשון של יו"ר הבנק המרכזי של רוסיה, אמר כי השינוי נעשה כדי לשמור כי מדיניות ההתערבות של המדינה בשער המטבע תהיה מינימלית.

הרובל צנח לרמה הנמוכה ביותר לעומת האירו בשמונת החודשים האחרונים, וסוחרים אמרו שהבנק המרכזי של רוסיה מגמיש את המגבלות על שער החליפין של המטבע מחשש לירידה בהיקף זרימת המטבע הזר לרוסיה.

המטבע הרוסי נחלש ב-1.2% לרמה של 42.1875 רובל לאירו - הרמה היומית הנמוכה ביותר מאז ה-1 בפברואר, והירידה החדה ביותר בקרב יותר מעשרים מטבעות שווקים מתעוררים אתמול (ד'). הרובל צנח ב-0.5% לרמה של 30.24 רובל לדולר.

סוחרי האופציות ממשיכים להיות שוריים לגבי הרובל, ושער היפוך הסיכון לשבוע- הפרמיום של אופציות מכר לעומת אופציות רכש - עומד על 0.5% זה היום השני, לעומת 2% בשבוע שעבר, על פי נתוני בלומברג. הרובל היה מטבע המדינה המתפתחת האירופי שלגביו הפגינו אתמול (ד') הסוחרים את השוריות הרבה ביותר, למעט הלירה התורכית, וזאת על פי שערי היפוך הסיכון.

משרד האוצר של רוסיה מכר אתמול כמעט את כל האג"ח נקובות הרובל ל-2015 ו-2013 שהוצעו למכירה, על אף שהתשואה שהוא הציע עליהן היא הנמוכה ביותר על אג"ח קיימות מאז יוני.