הקץ להקפאה: הממשלה פרסמה מכרזים ל-238 דירות בשטחים

המכרזים - בפסגת זאב ובשכונת רמות ■ הממשל האמריקני עודכן מבעוד מועד ודרש להפחית את מספר הדירות שייבנו

ממשלת ישראל הוציאה לדרך מכרזים לבניית 238 דירות בירושלים מעבר לקו הירוק. האמריקנים עודכנו מראש וניסו לצמצם את היקף הבנייה עד כמה שניתן. ראש הממשלה בנימין נתניהו דרש יותר יחידות דיור אך הסתפק בלחץ אמריקני בפחות כדי לא להרגיז את הפלסטינים. גורמים בסביבת ראש הממשלה מסרו: "בירושלים לא תהיה הקפאה".

נראה כי ראש הממשלה עומד בדיבורו וכי ההקפאה שעליה הכריז לפני כמעט כשנה מסתיימת. משרד השיכון בהנחייתו של השר אריאל אטיאס הוציא מכרזים לבניית 158 יחידות דיור בשכונת רמות בירושלים ו-80 יחידות דיור נוספות בפסגת זאב. בשל הרגישות של בנייה שכזו, שעשויה להשפיע על תהליך השלום, נמנעה עד כה הממשלה לפרסם מכרזים לאזור הזה, בייחוד לאחר אישור הבנייה בוועדות התכנון בגילה לפני מספר חודשים, צעד שגרר תגובות זועמות מצד הממשל האמריקני.

רצו 600 יחידות דיור אך הסתפקו בפחות

כדי למנוע תקרית מביכה נוספת עם ארצות הברית עדכנה ישראל את וושינגטון על כוונתה ונתניהו אף קיים על כך מגעים חשאיים קודם לכן. במסגרת הדיונים החשאיים הציג יצחק מולכו, שליחו של ראש הממשלה את התוכניות של הבנייה והאמריקנים הביעו מצידם את עמדותיהם לגבי אתרים מסוימים בהם אמורה להתבצע הבנייה המחודשת. ישראל רצתה לבנות 600 יחידות חדשות אולם ממשל אובמה לחץ והמספר ירד כדי לא להעניק לפלסטינים עילה לפוצץ את השיחות הישירות.

שרים בכירים סיפרו לעיתון "ידיעות אחרונות" כי מדובר ב"ניסוי כלים" והבחירה במספר מצומצם של דירות נועדה לא להרגיז. "האמריקנים לחצו על נתניהו לחכות עם ההחלטה ולדחות אותה במעט. אנחנו לא מחפשים איך לריב איתם ולשבור את הכלים, סביר להניח שהם יסתפקו כעת בגינוי רפה", אמר שר בכיר בממשלה.

גורמים בסביבת נתניהו סיפרו לעיתון כי מי שלחץ על ביצוע ההחלטה היה חבר הכנסת אריאל אטיאס, שר הבינוי והשיכון. "אטיאס לחץ על ראש הממשלה לפרס מכרזים גם ביהודה ושומרון אולם כאן הטיל נתניהו וטו. הוא ידע שפרסום מכרזים כאלו יביא לפגיעה ביחסיו עם הממשל האמריקני". השר אטיאס מצידו לא מתרגש מהעיתוי הרגיש ומסביר כי "כל הממשלות בנו עד כה בירושלים וכי הוא מאמין שלא זו תהיה העילה של הפלסטינים לא לחדש את השיחות".