קורבנות ההונאה של גרגורי לרנר יקבלו כ-4 מיליון שקל בחזרה

המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, בסיוע הרשויות בפראגוואי, השיבו לישראל בשבוע שעבר כ-4 מיליון שקל שנתפסו ברשותו של לרנר בעת שנעצר במדינה

‎‎קורבנות ההונאה של גרגורי לרנר יזכו בחודשים הקרובים לקבל בחזרה חלק מהכספים שגזל מהם במירמה. זאת, בעקבות העברת סכומים בסך כ-4 מיליון שקל מפראגוואי לישראל שנתפסו ברשותו של לרנר ושאותם החזיק בפראגוואי.

‏המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, בסיוע הרשויות בפראגוואי, השיבה לישראל בשבוע שעבר כ-4 מיליון שקל, שנתפסו ברשותו של לרנר בעת שנעצר במדינה. הכסף ישמש כפיצוי לקורבנותיו של לרנר, לפי החלטת בית משפט המחוזי בתל-אביב.

באוגוסט 2009 הרשיע בית המשפט את לרנר בעבירות של קבלת דבר במירמה בשל הונאתם של כ-2,500 אזרחים בישראל והוצאה במירמה של כ-62 מיליון שקל מהם, ונגזרו עליו 10 שנות מאסר בפועל. לרנר סירב לגלות היכן מצויים הכספים שגזל, ובנוסף סירב להחזיר את הכסף לקורבנותיו.

חלק מהכסף נתפס ברשותו של לרנר בשנת 2006 בעת שנעצר בפראגוואי, לשם נמלט. בימים האחרונים, כתוצאה מעבודה מאומצת של המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה לאורך 4 השנים האחרונות, הועברו הכספים שנעלמו מפראגוואי לישראל.

‏העברת הכספים לישראל נתקלה בקשיים רבים, ומאז מעצרו של לרנר בפראגוואי בשנת 2006 ותפיסת הכסף שם, עשתה הפרקליטות מאמצים רבים להשיבו לישראל לצורך פיצוי הקורבנות. במסגרת זאת הגישה המחלקה הבינלאומית בקשות לעזרה משפטית לפראגוואי, קיימה מגעים שוטפים עם הרשויות שם ואף שכרה שירותיו של עורך דין פרטי בפראגוואי כדי שיפעל להשיב את הכסף לארץ.

‏לאחר מכשולים שונים ניתן ביולי האחרון צו בבית משפט בפראגוואי, המורה על החזרת הכסף לישראל, ובספטמבר ניתן צו נוסף המורה על ביצועה בפועל של ההעברה, וזו בוצעה תחת אבטחה ובסיוע משרד החוץ הישראלי. הסכום שהועבר מפראגוואי עומד על 800 אלף יורו ובנוסף 90 אלף דולר.

‎‎הונאת 2,500 משקיעים

‏לרנר הורשע בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, גניבה, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון בשל הונאת 2,500 משקיעים, רובם יוצאי ברית-המועצות לשעבר, שהפקידו בידיו את כל חסכונותיהם.

בין 2004-2006 פירסם לרנר בכלי תקשורת ישראליים ברוסית מודעה הקוראת להשקיע בחברה בניהולו הסוחרת בנפט. הוא הציג את עצמו כאיש עסקים המתמחה בסחר בינלאומי בדלק, והבטיח השקעה נטולת סיכון בריבית של 2% לחודש ו-29% בשנה, אלא שהחברה לא ביצעה כל פעילות עסקית מלבד העברת הכספים שנאספו לחו"ל.

‏מלבד עונש המאסר שנגזר עליו, חייב אותו שופט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, גם בקנס בסך 200 אלף שקל, ובנוסף בפיצויים למתלוננים בסך 40% מהסכומים שנגנבו מכל אחד מהם, עד לתקרה של 220 אלף שקל לכל אחד. ‏‎‎‏