נוסעת נדרשה לרדת מאוטובוס של "דן" כי לנהג לא היה עודף

לנוסעת לא היה כסף קטן אלא שטר של 100 שקל - והנהג הורה לה לרדת מהאוטובוס ■ דן: "עפ"י התקנות, הנהג חייב להסיע נוסע שהציע שטר שערכו לא יעלה על מכפלת תעריף הנסיעה ב-10"

האם נהג אוטובוס רשאי להוריד נוסע בהיעדר עודף מתאים? על-פי התקנות הרשמיות - ייתכן שכן. י', נוסעת תל-אביבית ממוצעת, למדה זאת בדרך המביכה: כשעלתה לאחרונה על קו מספר 1 של דן מדיזנגוף סנטר צפונה הגישה לנהג שטר של 100 שקל. זה הודיע כי מדובר בשטר גדול מדי ודרש לקבל כסף קטן.

אלא שלנוסעת לא היה לה כסף קטן זמין, וכשאמרה זאת לנהג - הורה לה בתגובה לרדת מהאוטובוס. היא סירבה לעשות זאת, ובתום כמה דקות מביכות מצאה חברה שתשלם עבורה בשטר קטן יותר.

בתחנה הבאה חזר הסיפור עם נוסעת אחרת, שנאלצה להסתובב בין הנוסעים ולבקש שיפרטו לה את השטר.

"אני בספק אם לחברת דן יש מדיניות שלפיה הנהגים רשאים לסרב לתת עודף משטר של 100 שקל, ורשאים להורות לנוסעים שאין ברשותם כסף קטן לרדת מהאוטובוס", טוענת י'.

מחברת דן נמסר בתגובה: "מדיניות החברה בנושא מתן עודף חדה ונחרצת: לעשות הכול, כולל פנייה לנוסעים, כולל צבירת העודף במהלך הנסיעה, כדי להימנע מסיטואציה מביכה הן לנוסע והן לנהג. לא בכדי אנו מבקשים מהציבור (כך נהוג בכל העולם) להכין כסף קטן מראש.

"תקנות התעבורה תשכ"א - 1961 מציבות מסגרת ברורה לחובתו של הנהג במתן עודף בנוסח הבא: 'הנהג והכרטיסן חייבים להסיע נוסע שהציע שכר הנסיעה בשטר שערכו לא יעלה על מכפלת תעריף הנסיעה ב-10'.

"למרות הגיבוי שבתקנות, כנותני שירות, רוב כמעט מוחלט של נהגינו מוצאים פתרון שירותי הולם גם במצבים כאלה. גם הנהג נשוא הפנייה, למרות הגיבוי שבתקנות, זומן לשיחת הבהרה כדי לתת בידיו את הכלים להתמודדות במצבים דומים בעתיד".