מדוע מוכנים 78% מהציבור לייקר עוד את תעריפי החשמל?

הסיבה: על מנת לצמצם את זיהום האוויר, כך עולה מסקר חדש ■ מהסקר מסתבר ש-48% מהציבור העניק ציון גבוה לחברת החשמל על תפקודה כספק החשמל למשק

הציבור בישראל מודע לצורך בשמירה על הסביבה ולשם כך, מוכן לשלם יותר עבור החשמל שהוא צורך. כך עולה שמסקר שנערך ע"י מכון המחקר סמית עבור חברת ECO ENERGY ותכלית הפקות, לקראת ועידת אנרגיה ועסקים 2010.

מבין 500 הנשאלים, 41% ענו שהם מוכנים לשלם תוספת של 40 אג' (מחיר כפול מהיום) לקוט"ש, כדי לקבל חשמל שייצורו אינו פוגע בסביבה. 62% במצטבר יהיו מוכנים לשלם תוספת של 20 אג'. 74% במצטבר מוכנים לשלם תוספת של 10 אג' למחיר קוט"ש ו-78% במצטבר מוכנים לשלם תוספת של 5 אג'. רק 22% מהמשיבים אינם מוכנים להעלאת מחיר החשמל בתמורה לשמירה על איכות הסביבה, או שלא הביעו דעה.

הסקר התייחס למידת המחויבות שישראל צריכה לקבל על עצמה להפחתת פליטת גזי החממה כחלק ממדינות ה-OECD. מהסקר עולה ש-54% מהציבור רוצה שישראל תקבל עליה מחויבות להפחתת פליטת גזי חממה בדיוק כמו המדינות המפותחות של הארגון, כאשר 14% מהנשאלים אף הביעו רצון למחויבות גבוהה יותר מבמדינות אלו.

בנושא המס והתמלוגים שהמדינה צריכה לקבל מחברות הגז והנפט, 39% מהנשאלים השיבו שהם מרוצים מאחוזי המס והתמלוגים הקיימים היום (העומדים על כ-30%) ו-45% חושבים שיש להעלותם, כאשר מתוכם, 33% חושבים שיש להעלותם ל-50% שיעורי מס ותמלוגים, 12% מוכנים להעלות את המס והתמלוגים עד ל-80%.

מהסקר מסתבר ש-48% מהציבור העניק ציון גבוה לחברת החשמל על תפקודה כספק החשמל למשק, ורק 12% מעניק לה ציון נמוך. כמו כן, הציבור מודע לקשיים הפיננסיים של חברת חשמל, כאשר 37% מהנשאלים מוכנים לפתרון משולב של הזרמת כספים לחברה מתקציב המדינה והעלאת תעריף החשמל. 29% מוכנים שהזרמת הכסף תהיה רק מתקציב המדינה (משלמי המיסים) ורק 2% היו בעד העלאת תעריף החשמל.

ד"ר עמית מור, מנכ"ל משותף בחברת ECO ENERGY: "התוצאות הן מפתיעות ומעידות על בגרות והבנה רבה של הציבור בנושאי משק האנרגיה, רצונו לחיות בסביבה נקייה ונכונותו לשלם על כך"