לחובבי זארה ו-H&M: מחירי הבגדים צפויים לעלות בשל הכותנה

מחיר הכותנה העפיל ביום ו' לשיא של כל הזמנים - 1.1980 ליש"ט לפאונד ■ מתחילת השנה זינק מחיר הכותנה ב-48%

מחיר הכותנה העפיל שלשום (ו') לשיא של כל הזמנים, בגלל תאבונם שאינו יודע שובעה של מפעלי הטקסטיל. העלייה מעוררת חששות מהתייקרות מחירי הביגוד.

מחיר החוזים העתידים על כותנה בניו-יורק בפלטפורמת הסחר האלקטרוני בארה"ב של בורסת הסחורות הלונדונית ICE הגיע ל-1.1980 ליש"ט לפאונד - המחיר הנומינלי הגבוה ביותר ב-140 שנות הבורסה וקודמותיה. במונחים ריאליים ממשיך מחיר הכותנה לעמוד על שליש מהרמה שנרשמה ב-1973. מתחילת השנה זינק מחיר הכותנה ב-48%.

מפעלי הטקסטיל בסין, צרכנית הכותנה הגדולה בעולם, צורכים השנה כמויות גדולות יותר של כותנה בגלל התאוששות הכלכלה העולמית, אך מזג-האוויר הגרוע הקטין את יבול הכותנה, ויצרניות הטקסטיל הסתערו על שוקי העולם. מתחילת השנה תפח יבול הכותנה ביותר מ-100% לעומת 2009.

"בכל הנוגע לצריכה, הם הבעיה שכולם מודעים אליה אבל אף אחד לא מדבר עליה", אמר ג'ורדן לי, נשיא התאחדות מובילי הכותנה האמריקנית, בהתייחסו לסין.

השיטפונות ההרסניים בפקיסטן, מגדלת הכותנה הרביעית בגודלה בעולם, פגעו קשות ביבול, והמחירים הגבוהים מגבירים את החששות שהודו, שהפכה לאחת היצואניות הגדולות לאחר שהחלה לגדל כותנה מהונדסת גנטית, תרחיב את איסור הייצוא הקיים.

כתוצאה מכך צפויות מניות הכותנה בעולם לצנוח השנה ב-5% לרמה הנמוכה ביותר ב-14 השנים האחרונות.

הזינוק במחירי הכותנה עשוי לשים קץ לעידן הבגדים הזולים שקודם באמצעות מותגי אופנה כגון זארה ו-H&M, כך מעריכים בכירים בתעשייה. ההשפעה על פריטי ביגוד יוקרתיים עשויה להיות גדולה יותר מאשר על פריטי ביגוד זולים, כגון הלבשה תחתונה בסיסית, העריכו הבכירים.

נקסט, קמעונאית הביגוד הפופולרית, היכתה בחודש שעבר בהלם את יריבותיה כאשר התריעה מפעי עליות מחירים של 5%-8% בשנה הבאה. "לגבי 2011 אנו בוחנים לחץ משמעותי על עלות המוצר ברחבי העולם", אמרה נקסט.

עם זאת, בכירים בתעשייה העריכו כי הגאות במחירי הכותנה תבלום את הדיס-אינפלציה הקיימת במגזר הביגוד מסוף שנות ה-90, ולא תחולל היפוך מגמה.

העלייה במחיר הכותנה מתרחשת על רקע העלייה במחירי הקומודיטיס והיחלשות הדולר. זוהי ברכה למגדלי הכותנה, שבשנתיים האחרונות התפתו לנטוש את הכותנה עבור יבולים רווחיים יותר, כגון תירס וסויה.