הצעת חוק להטלת אחריות לטוקבקים על מפעילי אתרים צפויה להיבלם

עפ"י ההערכות, ההצעה שהגיש ח"כ מסעוד גנאים לא תעבור מחר בכנסת ■ איגוד האינטרנט הישראלי: "ההצעה תוביל להשתקת דעות לגיטימיות וחוקיות"

סוגיית האחריות של מפעילי אתרי התוכן בישראל על תגובות גולשים המתפרסמות באתריהם (טוקבקים) ממשיכה להעסיק את הכנסת. מחר (ב') צפויה לדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק בנושא שהגיש ח"כ מסעוד גנאים. ההערכות הן כי הצעת החוק לא תעבור מחר בכנסת.

מטרת ההצעה היא "להבטיח כי תוכן התגובות המתפרסמות באתרי האינטרנט יהיה כפוף לאיסורים הקיימים בחוק לעניין פרסום מידע ברבים ולהבטחת הגנה על פרטיותם וכבודם של מי שעניינם מתפרסם ברבים", נכתב.

הצעת החוק, אם תאושר, תטיל את האחריות על הגורמים המפעילים את אתר האינטרנט שבו התפרסם הטוקבק המשמיץ או הפוגעני, כמו גם על הגולש עצמו שפרסם את התגובה. על-פי ההצעה, מנהלי האתר יוכלו לחשוף את זהותו של מגיב שעבר על החוק ופרסם תגובה פוגענית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "יש שני אחראים על תוכן התגובה: מחד - הגולש עצמו, המגיב על שקרא ומפרסם את דעתו באתר; ומאידך - מנהלי האתר, לרבות העורכים בפועל". מי שיימצא כאחראי ולא פעל כנדרש ייקנס בהתאם לחוק העונשין.

בתגובה להצעת החוק שתועלה מחר לדיון, איגוד האינטרנט הישראלי פרסם היום (א') נייר עמדה המתנגד להצעת החוק של ח"כ גנאים. "הטלת אחריות גדולה כזו על מספר עצום של אתרי אינטרנט תוביל להשתקת דעות לגיטימיות וחוקיות ופגיעה בעקרונות יסוד חוקתיים", כותב האיגוד.

לדברי האיגוד, הדרך המקובלת בעולם לטיפול בטוקבקים לא ראויים הינה נוהל "הודעה והסרה", כך שכל מי שנפגע מתגובה יכול לפנות לאתר ולבקש להסיר את התוכן הפוגעני.

יש לציין כי ב-2008 הוגשה הצעת חוק דומה על-ידי ח"כ יואל חסון, שניסתה לגלגל את האחריות על הגולש בלבד, אולם בהמשך היא הוסרה לאחר שספקי התוכן הגדולים בישראל הגיעו להסכמות על הסדרת הטיפול בתוכן גולשים, בתהליך של הסדרה עצמית שנוהל על-ידי איגוד האינטרנט הישראלי. ההסדר קיבל בזמנו את ברכת יו"ר ועדת המדע, ח"כ מיכאל איתן, ואת זו של חסון.