שליש מיזמי ההיי-טק בארה"ב: הערכת שווי בגיוס אינה חשובה

סקר של פירמת עורכי הדין Dorsey & Whitney: הדילול בגיוס הוא הפקטור השני בחשיבותו אצל היזמים ■ מעדיפים לקבל השקעה מאנג'לים מאשר מקרנות

עד כמה חשוב, מבחינת חברת סטארט-אפ שמעוניינת לגייס, השווי לפיו הוא יתבצע? אין ספק שמדובר בגורם משמעותי, אבל סקר שנערך בארה"ב מציג נתונים מפתיעים בהקשר זה.

בסקר שערכה פירמת עורכי הדין האמריקנית Dorsey & Whitney, השתתפו 363 מנכ"לים של חברות סטארט-אפ בשלב הגיוס הראשון או השני שלהם, שגייסו כסף בשנה האחרונה, או מתכננות לגייס בשנה הקרובה. ברוב המכריע של המקרים (95%) המנכ"ל שהשתתף במחקר, היה גם מייסד החברה או אחד ממייסדיה.

המנכ"לים נשאלו מהם הגורמים החשובים ביותר עבורם כשהם מחפשים מימון ו-32% מהם הפתיעו כשקבעו כי גורם השווי הוא "חשוב במידה מסוימת" או "לא חשוב". ובכל-זאת, עבור כ-68% מהנשאלים השווי הוא עדיין הגורם החשוב ביותר. לפי הסקר, הגורם השני בחשיבותו מבחינתם הוא הדילול, כלומר אחוז ההחזקה שהמשקיע מבקש בעסקה.

המשפחה עוזרת

מהם שאר הגורמים החשובים? מהירות ביצוע העסקה והבנה של צורכי המימון, היו שניים מהגורמים הנוספים שעמדו בראש הרשימה. למנכ"לים חשוב גם להרגיש רצויים, וחלק משמעותי מהם הדגישו את הצורך להרגיש שהמשקיע באמת רוצה לבצע את העסקה. 48% מהנשאלים ציינו שקשר קודם עם המשקיע לא חשוב להם וגם הקרבה הגיאוגרפית בין המשקיע לחברה, אינה גורם קריטי עבור רוב הנשאלים.

בקרב החברות שגייסו כסף בשנה החולפת, ברוב המקרים (59%) הגורם המשקיע היה אנג'ל. חברים ומשפחה שמחו לעזור למנכ"לים ב-32% מהמקרים, וקרנות הון סיכון, שמתמחות בשלבים מוקדמים (Early stage) הגיעו רק למקום השלישי, עם 19%. גיוסים מקרנות הון סיכון רגילות היוו 17% מהמקרים וסופר-אנג'לים תרמו הון ב-12% מהגיוסים. בהקשר לזה יש לציין כי השקעה יכולה להיות מצד מספר גורמים, למשל גם מאנג'ל וגם מקרן הון סיכון.

כשליש מהגיוסים שבוצעו, היו בהיקף של עד 150 אלף דולר וכ-19% מהם היו בהיקף של 1-5 מיליון דולר. רק 1% מהגיוסים הגיעו להיקף של למעלה מ-15 מיליון דולר.

כשהמנכ"לים נשאלו מהיכן הם מתכננים לבצע את הגיוס הבא שלהם, האנג'לים בלטו שוב, כש-69% מהמנכ"לים בחרו בהם. כ-39% בחרו בקרנות שמתמחות בשלבים מוקדמים ו-37% העדיפו בסופר-אנג'לים. בגיוסים העתידיים מתוכננת עלייה בהיקפי הגיוס וכ-23% מהמנכ"לים שנשאלו, מתכננים גיוס של 1-5 מיליון דולר.

המנכ"לים שהשתתפו בסקר, מגיעים ברובם מחברות אמריקניות, עם נטייה ברורה לעמק הסיליקון (42%).