שערוריית הנדל"ן החדשה

מדד החשש האמריקני השתעל פעמיים רצוף. וגם: למה הפיננסים לא משתתפים בראלי

לאחר נאום בן ברננקי, ביום שישי שעבר, דבר אחד בטוח: הפד' והממשל, אינם תופסים בהשחתת המטבע (הדולר) על מנת להשיג יעד צמיחה מזערי, ככל שיהיה, דבר גרוע מדי. המשקיעים הקובעים בשווקים הפיננסיים החלו להאמין בכך כבר מאז סוף אוגוסט, ויצרו הזדמנות לראות איך תנועה קיצונית נראית.

לפניכם פסיפס מכמה נכסים מאז אותה תחתית

משה שלום פסיפס
 משה שלום פסיפס

בשלושה מהנכסים, המוצגים מעלה: מדד המניות (S&P 500 ), הזהב ותעודת הסל של מוצרי החקלאות (DBA), נרשמה התפתחות ברורה כלפי מעלה עד ימים אלה ממש. לעומת זאת, תעודת הסל המייצגת את מניות הפיננסיים הגדולות (XLF ), מדשדשת ולאחרונה נרשמה בה ירידה חדה. מדוע הפיננסים אינם משתתפים בראלי?

להלן טבלה המציגה את ביצועי 10 המניות הגדולות בתעודה זו (הנתונים נכונים עד למסחר ביום שישי 15-10)

משה שלום פיננסים
 משה שלום פיננסים

בעמודה האחרונה ניתן לראות את השינוי משיא המניות בשנה האחרונה. שיא שנקבע הרבה אחרי התחתית במרץ 2009. הייתי מסב את תשומת ליבכם במיוחד לבנק אוף אמריקה (BAC), ג'י פי מורגן (JPM) ו-וולס פרגו (WFC). הרמז להסבר שאנו מחפשים נמצא ברשימה המצומצמת הזו.

ובכן, הגורם העיקרי בביצועי החסר של סקטור זה נעוץ בבעיה חדשה בתחום הנדל"ן והמשכנתאות. מסתבר שחלק נכבד של הניירת, אשר אמורה הייתה להעביר את בעלות נכסי הנדל"ן לידי הבנקים במקרה עיקול, לא מולאו כראוי. בזמנו, כדי לעשות זאת נכון, נדרש להשקיע כסף רב כדי לשלתם תמורת עורכי דין, טיסות, והוצאות שונות הכרוכות בתהליך.

אבל העיקר היה לחסוך בזמן. אסור היה לגרום לעיכוב בקצב מכירת הבתים, קבלת משכנתא על ידי הלקוח, והפיכת משכנתא זו לנייר ערך עבור קרן פנסיה של עובדי מדינה, או עירייה בנורווגיה. כל דבר שיכל לשים מקלות בהתפתחות הבועה של אותם זמנים, נדחה הצידה, ועכשיו קוצרים את הפירות הבאושים של אותו זירוז.

ככל שפוטנציאל ציבור קוני הנדל"ן הלך והצטמצם לחסרי הכול בחברה האמריקאית, (הנינג' ות - No Income, No Job, No Assets - NINJA), כך התפתח גם הזלזול במילוי הטפסים הנדרשים. כעת, כאשר היה צורך בביצוע המוני של עיקולים, התפתח מנגנון ה-Robo-Signers אשר חתמו על 400 או 500 אישורים, עם שם של אנשים לא נכונים או לא מורשים.

פישטתי בהרבה את הבעיה עקב אילוצי המסגרת המצומצמת, אבל מי שמעוניין להרחיב את ידיעותיו בסוגיה זו יכול לעשות זאת באינסוף חומר הנמצא ברשת, שממנו אביא לכם כמה מקורות טובים במיוחד בנושא: וידאו מאלף ב-MSNBC ועוד אחד וידאו מ-CNN.

האם בעיה זו יכולה להתפתח לצונאמי הפסדים נוספים במערכת הפיננסית? חלק מן האנליסטים בהחלט חושבים כך. אינני יודע אם ניתן לדעת זאת כעת, כי בינתיים הוקפאו חלק מהליכי העיקול, עד בירור ההיבטים הפליליים העומדים במרכז הזיופים. בינתיים, ביצועי מניות הפיננסיים משקפות דעה מאוד פסימית בסוגיה.

בחלק הטכני של סקירה אציג משהו מעניין ב-VIX בארה"ב. מדד זה מייצג את סטיית התקן הממוצעת של אופציות ה-500S&P ובימים אלו, הוא נתן לנו דבר נדיר במיוחד: איתות מכירה שני ברציפות, ובתקופה קצרה מאוד יחסית.

גרף יומי של VIX:

משה שלום ויקס
 משה שלום ויקס

איתות מכירה מתקבל כאשר ה-VIX חוצה מטה את הרצועה התחתונה של רצועות הבולינגר שלו (בצהוב), וחוזר מעלה מחצייה זו. רצועות בולינגר מורכבות מהממוצע הנע 20, עם שתי רצועות עוטפות המייצגות 2 סטיות תקן של הממוצע.

אם נחשוב רגע על משמעות האלמנט הטכני הזה, נבין שלפנינו אופטימיות קיצונית (המביאה לחצייה מטה), ושינוי מספיק חשוב באופטימיות זו, לכיוון הפסימיות, כדי לגרום ל-VIX להפוך כיוון מעלה.

העובדה שלפנינו שני אירועים כאלה, ללא שינוי ברור במגמת מדד ה-S&P500 עצמו, נדירה ביותר. האם זהו סימן של שינוי קרוב? הימים, והשבועות הקרובים יגידו זאת. בינתיים, מדיניות הפד, והמצב הטכני של כל המערכת, מצביעות רק על המשך עלייה נומינלית של הנכסים הפיננסיים.

  • משה שלום הוא מנתח שווקים פיננסיים וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים"
  • (http://www.grafim-online.com) המספק שירותים למשקיעים וסוחרים בשיטת הניתוח הטכני.
  • כל המעוניין להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת תזכורות על סקירותיו, וחומרים
  • נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב בשורת הנושא או בגוף המייל את המשפט "אני מעוניין להצטרף".
  • משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה
  • הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.