האוצר: מאות מיליונים יוספו למגזר הציבורי אם ישופר השירות

יו"ר ההסתדרות עופר עיני דורש תוספת שכר של 3.5% לשנה עבור עובדי המגזר הציבורי, ואילו באוצר מוכנים לתוספת של 0.5% ■ באוצר רוצים "שקט תעשייתי" כדי להעביר רפורמות

"אני מוכן לתת לעובדים מאות מיליונים תוספת תמורת רפורמה אמיתית שתביא לשיפור השירות הציבורי", כך אומר אילן לוין, הממונה על השכר במשרד האוצר, בשיחה עם "גלובס". לוין נמצא בעיצומו של משא-ומתן מול ההסתדרות על היקפה של תוספת השכר שיקבלו עובדי המגזר הציבורי בהסכם הקיבוצי לשנים 2011-2009.

יו''ר ההסתדרות, עופר עיני, דורש תוספת שכר של כ-3.5% לשנה, ואילו האוצר מוכן לתת עד חצי אחוז לשנה כתוספת. עם זאת, חושף היום (ב') לוין, הוא יהיה מוכן להקצות יותר משאבים כל עוד ההסכם הקיבוצי יכלול צעדים לשיפור השירות הציבורי.

לפי הערכות האוצר, כל אחוז תוספת שכר שיקבלו עובדי המגזר הציבורי פירושו הוצאה של 900 מיליון שקל בשנה.

לוין סבור כי אין שום משמעות לתוספת שכר כל עוד השירות הציבורי, הסובל מתדמית ירודה מאוד, אינו משתפר.

"עידוד למצוינות"

לדבריו, העובדים מבקשים תמיד להפריד את הדיונים ולקיים שני משא ומתן נפרדים: אחד על השכר והשני על רפורמה ושיפור השירות. "שיפור אמיתי יתרום לצמיחה במשק כי הוא יגדיל את הפריון ובכך את הכנסות המדינה ממסים. הענקת תוספת תמורת כלום, ממשיכה לקלקל את השירות הציבורי, מתמרצת אי-יעילות ופוגעת בצמיחה", מסביר לוין.

השלב הראשון של הרפורמה שמבקש לוין לבצע כולל שלושה צעדים: הראשון, תוספת שכר דיפרנציאליות תוך עידוד העובדים המצוינים. "כמו בכל מקום עבודה, הטובים ירוויחו יותר. כך יגיעו למגזר הציבורי עובדים טובים יותר, דבר שגם תורם לצמיחה הכלכלית", מסביר לוין אשר מדגיש כי בצעד זה אין רצון לבטל מענקי מצוינות לעובדים שאינם מצטיינים אלא לשלם סכומים שונים בהתאם לביצוע והישגי העובד.

המהלך השני הוא "שקט תעשייתי" לפרק הזמן של ההסכם הקיבוצי. "לא יכול להיות שנמשיך להיות עדים לתופעה של עשרה סכסוכים קטנים ומעיקים בתקופת ההסכם בכל פעם שאנו מבקשים לבצע רפורמות. יש לא מעט שאנו מבקשים לעשות: במנהל מקרקעי ישראל, בחברת חשמל, בנמלים, ברשות שידור ובטלוויזיה חינוכית", אומר לוין.

לפני כעשרה ימים הכריז עיני על סכסוך עבודה והחל מסוף השבוע הקרוב הוא יכול, עקרונית, להשבית את המשק.

הצעד השלישי הוא המפתיע מכולם, שכן הוא מיועד לבזר סמכויות ולהפחית את סמכותו במידה מסוימת. "האוצר מנהל את השכר בצורה ריכוזית למדי, כל תוספת שכר של שקל מחייבת את אישור האוצר. יש כאן הזדמנות להקצות חלק מעלות ההסכם הקיבוצי למרכיבי שכר שיהיו נתונים לשיקול דעת של המשרדים והיחידות השונות", סיכם לוין.

מן ההסתדרות נמסר בתגובה: "בניגוד לאוצר, ההסתדרות אינה מנהלת את המו"מ בתקשורת".