בורגן: "אפשר להצדיק די בקלות מחיר של 1 שקל למניית רציו"

מדובר במחיר הגבוה ביותר מ-100% ממחיר השוק ■ בורגן: "כמובן שהשקעה ברציו טומנת בחובה סיכון גדול אבל אני בהחלט חושב שברציו רב הסיכוי על הסיכון"

אתר "גלובס" העביר גם היום (ג') בשידור חי את ועידת אנרגיה ועסקים 2010; זהו יומה השני ואחרון של הוועידה, המתקיימת השנה בכפר המכביה ברמת גן.

אתמול סיפקה הוועידה לא מעט כותרות, כולל ההצהרות האופטימיות של סמנכ"ל בכיר בחברת נובל אנרג'י ולצידן אזהרה בנוגע לקידוח "לוויתן" ("אם לא נמצא כלום ב'לוויתן' - הנפילה תהיה מאוד קשה").

יו"ר דלק אנרגיה: לא מבין מדוע העניקו ל-EMG פטור ממס

יורם טורבוביץ', יו"ר דלק אנרגיה, תקף בחריפות את הסכם הפטור ממס שנתן משרד האוצר לספקית הגז המצרי EMG, שבשליטת יוסי מימן. "הגז המצרי הגיע לארץ לאחר שנמצא כבר גז ישראלי", אמר טורבוביץ'. "מה היה קורה אלו לא היינו מוצאים גז? אין לי ספק שמצרים לא הייתה מספקת לנו גז. כשהתחיל מצעד התמלוגים בפברואר השנה, הופתענו בדלק לראות שמדינת ישראל נתנה ל-EMG פטור ל-20 שנה מכל המיסוי, כולל מס הכנסה, בלו, מסים עקיפים וכו'. נחתמה אמנה מדינית בין מדינת ישראל למצרים, שהסעיף האמיתי היחיד הוא סעיף 6: המצרים פטורים מלפתוח תיק ברשות המסים.

"אנחנו בדלק נתקלים בטענה שאין אפליה של גז טבעי ישראלי כי EMG היא יצואנית אבל זה לא נכון כי EMG מייבאת גז למדינת ישראל, ולכן עליה לשלם כאן מסים. יש ל-EMG מתקן קבוע בקצא"א ועל פי חוקי המס יש לה כאן נוכחות קבועה. חוקי המס נורא פשוטים: כשמוצר, במקרה הזה - גז טבעי, נכנס לישראל, הוא חייב במס.

"יוסי מימן מ-EMG אומר לנו שהם הוציאו את הפטור ממס רק לשם הזהירות אבל העובדה היא פשוטה: חברת EMG חייבת במס בארץ. EMG טוענת שיש לה 'צינור סביל' לישראל ואני לא מצליח להבין מה זה 'צינור סביל'. אני מקווה שמתישהו ייחשף הסכם הפטור הזה, למרות התנגדות החברה ורשות המסים.

"והטיעון החזק ביותר לאפליה: למה אני צריך להעדיף את הגז הטבעי כשכבר היום המדינה מקבל 50% ממכירות הגז הישראלי? העלאת התמלוגים רק תחריף את האפליה. המצרים ימשיכו למכור פה גז, בכמויות הולכות וגדלות בפטור מלא ממס, בעוד כמויות הגז הישראלי ילכו ויפחתו וכך גם הכנסות המדינה מתמלוגים כי גם אם הם יועלו, הם ייגבו מכמות גז פחותה. לסיכום: רק השוואת תנאים בין הגז המצרי לגז הישראלי תבטיח לציבור הישראלי את הגז במחיר הנוח ביותר. הכבדה נוספת של מס או תמלוג בוודאי שלא תתרום לעניין".

נוביק לטורבוביץ': הפרה של ההסכם בין מצרים לישראל - כמוה כהפרת הסכם השלום

נמרוד נוביק, סגן נשיא בכיר מקבוצת מרחב , לא נשאר חייב וענה לטורבוביץ': "כשבית המשפט פנה למרחב, כשותף של EMG, היא ענתה שאינה יכולה לענות בשם EMG כי היא שותף קטן (25%). EMG אמרה לא אחת כי אין לה שום התנגדות שגם לדלק ונובל יינתן פטור ממס. בלי ההסכם בין מצרים לישראל, הפרויקט לא היה יוצא לפועל. יש לזכור שמצרים התחייבה לספק כמות נקובה למדינת ישראל כל שנה.

"הפרה של ההסכם בין מצרים לישראל כמוה כהפרת סעיף בהסכם השלום בין ישראל ומצרים ואני מאוד מרוצה מהשיריון אותו קיבלנו. אני מקווה אפילו ש-20 השנים יוכפלו פי שתיים. אני לא רואה את זה כפטור ממס אלא כהתחייבות מצרית בלי חוזרת לספק כמות נקובה של גז טבעי לישראל.

"כל רואה חשבון יכול היה להסביר את הפטור ממס: EMG היא חברה מצרית והיא רשומה כחוק במצרים. היא משלמת מצרים כחוק. אנחנו במרחב מאוד נמנענו מלקחת חלק בדיון על התמלוגים כי זה לא מעניינינו. במצרים אין תמלוגים אלא היא שומרת לעצמה חלק נכבד (75%) מהגז הטבעי המופק לעצמה כרזרבות. אני בהחלט חושב שזה שווה לתמלוגים שרוצים לקחת מנובל ודלק ולכן שכל אחד יעשה לעצמו את החשבון אם יש עדיין תחרות בינינו לבין 'תמר'. אנחנו גם מקבלים רק 25% מהגז וגם משלמים מס 20% במצרים ולכן כל עוד התמלוגים הישראליים לא יעלו עד 75%, אין שום אפליה בין הגז הישראלי ולגז המצרי".

מימרן: "שנת קידוחים אינטנסיבית"

יעקב מימרן ממשרד התשתיות דיבר בפאנל "ישראל כמעצמת נפט וגז?" ואמר כי צפויה לנו שנה אינטנסיבית בסקטור האנרגיה. מימרן גם חבר בוועדת ששניסקי לבחינת תמלוגי המדינה מתגליות הנפט והגז.

"על פי העיתונות הכלכלית, בכל יום ביומו אנחנו מעצמת נפט וגז - אולי ברמה עולמית", אמר מימרן. "מה לא נכתב כבר על התחום, כולל על משרדי שלי. אני מצהיר כאן כי אני מודה לקב"ה לכהן כממונה על ענייני הנפט של מדינת ישראל בימים האלה. אנחנו רואים מגוון של קידוחים ואסדות בקידוחים יבשתיים וימיים - מובטח לנו כי שנת תשע"א תהיה שנה אינטנסיבית".

אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה, אמר בדיון כי החברה אותה הוא מנהל "לא באה לפתח ולמכור אלא כדי להישאר. אנחנו רוצים להוביל בהצלחה את רישיונות 'שרה' ו'מירה', בד בבד עם רכישת זכויות ברישיונות נוספים".

"אפשר להצדיק די בקלות מחיר של 1 שקל למניית רציו"

בצהרי היום התקיים פאנל אנליסטים המסקרים את מניות הנפט והגז, בהשתתפות יואב בורגן מפועלים סהר, ערן יונגר ממגדל שוקי הון, גיל בשן מ-IBI, ירון זר מכלל פיננסים וליאת גלזר מאקסלנס נשואה.

"אני חושב שהבועה במניות הגז והנפט קשורה ללחץ המשקיעים - אנשים התקשרו אליי אחרי כמה שעות ש'סדקו אקספרס' (האסדה שקודחת במבנה 'לוויתן' - ה.ק.) הגיעה ושאלו מדוע היא עדיין לא התחילה לקדוח? זה לחץ מיותר שלא קשור לתימחור שווי מאגר הגז. אנחנו מאמינים שכדאי יותר להיות בשותפות מבוזרות, עם החזקות במאגר מפיק כבר".

גם זר התייחס לסוגיית נסיקת מניות הנפט והגז ואמר: "במניות המעו"ף - קבוצת דלק, דלק קידוחים ואבנר - אין בועה. ועדת ששינסקי היא אבן דרך הבא לתחום הנפט והגז ואני מאמין שזו אבן דרך שלילית. השוק גם ממתין כמובן לתוצאות הקידוח בלוויתן אבנר לדעתי היא המניה המועדפת ויש להחליף את דלק קידוחים בה. כיום הן נסחרות בשווי שוק דומה ודלק קידוחים משלמת תמלוגי בעלי עניין גבוהים יותר".

את הפצצה בפאנל האנליסטים הטיל יואב בורגן כשאמר: "אם מסתכלים על רציו, אני רואה בהשקעה כמשחק של אפס אחד - תרתי משמע. אחד - 1 ש"ח. אפשר להצדיק די בקלות מחיר של 1 ש"ח למניית רציו". במילים אחרות, מדובר בעלייה של יותר מ-100% ממחיר השוק היום. בורגן הוסיף, כי "כמובן שהשקעה ברציו טומנת בחובה סיכון גדול אבל אני בהחלט חושב שברציו רב הסיכוי על הסיכון".

בורגן הוסיף כי "ברור שאם קידוח 'לוויתן' ייכשל, אנחנו צפויים לאכזבה רבתית ולכן גם מניות שאין להן שום קשר ל'לוויתן' יפגעו. לכן אני לא רואה ממש אבחנה בין המניות השונות וממילא כספים רבים של מוסדיים צריכים להיות מופנים לסקטור הזה. אין ספק שמשקיעים שמעוניינים להיחשף לתחום ולהיות חלק מאירוע 'לוויתן' צריכים להחזיק בשותפות במבנה, כולל ברציו".