מש' הבריאות: "הציבור שילם על מדיניות האוצר בתחום הביטוח"

סמנכ"ל משרד הבריאות: "להתמקדות באקטואריה היה מחיר. בעתיד שינויים בפוליסה - באישור המשרד בלבד"

במשרד הבריאות מביעים ספקות לגבי התועלת מהסדרת ביטוחי הסיעוד של קופות החולים וחברות הביטוח, שהוביל אגף הפיקוח על הביטוח באוצר. "המפקח על הביטוח שם את הדגש על האקטואריה, אבל לא על השלב הקרוב והמיידי שלאחר שינוי הביטוחים הסיעודיים בקופות". כך אמר היום (ג') יואל ליפשיץ, סמנכ"ל משרד הבריאות, שנשא דברים בכנס השנתי השביעי לענף ביטוחי בריאות וסיעוד של "עדיף". ליפשיץ הוסיף כי "היה להתמקדות באקטואריה מחיר".

"בעתיד כל שינוי בפוליסת הביטוח הסיעודי שמשפיעה ברמת המשק יהיה טעון אישור מראש של משרד הבריאות", הוסיף ליפשיץ והסביר כי "הגענו להבנה עם האוצר, כך שכל שינוי בפוליסת בריאות בעלת השפעה משקית תיעשה על ידי המפקח על הביטוח רק לאחר אישור מאגף תקציבים ומשרד הבריאות. עד כה הפיקוח שינה כראות עיניו".

נציין כי בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים, הרלבנטיים למיליוני אנשים, בביטוחים הסיעודיים לחברי קופה"ח. בהובלת הפיקוח על הביטוח באוצר הוצאו הביטוחים הללו מקופה"ח והועברו לחברות הביטוח - הכיסויים הביטוחיים שופרו, אך הפוליסות החדשות יקרות בהרבה, במיוחד לאוכלוסיות מבוגרות.

ליפשיץ התייחס לפיקוח על הביטוח גם בהקשר אחר: "במבחן הזמן ביטוח השיניים של חברות הביטוח הוא כישלון. גם בגלל מצב הטיפול בשיניים של האוכלוסייה שאינו טוב ברמת המאקרו, וגם בגלל שיעורי החדירה הנמוכים של ביטוחים אלו".

בכנס דיברה גם לי דגן, המשנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, שהציפה כשלים בשוק הביטוח הסיעודי. "ביטוח סיעודי צריך להבטיח כיסוי ראוי וזמין גם בטווח ארוך. זו לא חוכמה למכור ביטוח זול לבני עשרים, וכשהם מגיעים לגיל 65 - אז הם הכי צריכים את הביטוח הזה - הפרמיה מזנקת והזמינות של הכיסוי פוחתת", אמרה, והוסיפה כי בשל כשלים אלו "הזמינות של הביטוח הסיעודי לטווח הארוך הכי מעניינת אותנו כיום".