"תקנות חודק תוקעות את שוק האג"ח - הנפקות ענק מתעכבות"

כך מסבירים בשוק החיתום את הירידה בהיקף הנפקות האג"ח ■ מנכ"ל אקסלנס חיתום: "חברות לא יתעלמו מתנאי השוק הנוחים, גל ההנפקות יחזור"

למרות תקופת החגים ספטמבר היה חודש פורה בשוק גיוסי האג"ח הקונצרניות, עם הנפקות שהסתכמו ב-6.3 מיליארד שקל - כ-20% מסך גיוסי האג"ח שבוצעו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. הגיוסים הרבים נתמכו בין היתר בגאות בענף קרנות הנאמנות, בריבית הנמוכה ובמגמה החיובית בשוק ההון.

בתנאי השוק הנוכחיים עלויות הגיוס של החברות נחשבות לנמוכות ונוחות יחסית, ובסך הכול גויסו באג"ח בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה 33.5 מיליארד שקל, לעומת 36.5 מיליארד שקל בכל 2009.

למרות שתנאי השוק המקומי נותרו בעינם, נראה כי היקף גיוסי האג"ח בחודש אוקטובר במגמת דעיכה, והם מסתכמים מתחילת החודש הנוכחי בכ-800 מיליון שקל. החולשה בשוק ההנפקות מיוחסת בין היתר להשפעת המלצות ועדת חודק לגבי השקעת הגופים המוסדיים, שנכנסו לתוקפן בתחילת החודש ומקשות על הגופים המוסדיים להשתתף בחלק מהגיוסים.

"מקפידים על קוצו של יוד"

פעיל בשוק החיתום טען היום, כי "דוד חודק תוקע את השוק, והרבה מההנפקות הגדולות מתעכבות ונדחות בגלל זה. ועדות ההשקעה מקפידות על קוצו של יוד וקשה מאוד לעמוד בכללים המוכתבים מהן".

קרנות הפנסיה, קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וחברות הביטוח יורשו להשתתף בהנפקות אג"ח קונצרניות רק אם השקעתן תעמוד בהנחיות המחמירות המופיעות בחוזר שהוציא הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, בהסתמך על המלצות ועדת חודק.

הוועדה, בראשות עו"ד דוד חודק, הוקמה במאי 2009 בעקבות המשבר הכלכלי החריף של 2008 והכשלים שהתגלו בהנפקות אג"ח רבות בשוק המקומי, במטרה לשפר ולהסדיר את הסטנדרטים הנהוגים בשוק זה. בפברואר השנה פרסמה הוועדה את המלצותיה, וביולי פרסם האוצר את החוזר המחייב בעניין.

הוראות החוזר קובעות, בין היתר, כי על המוסדיים לקבל מידע מהחברה המנפיקה לפחות שבעה ימי עסקים לפני ההשקעה; לקבל את מסמכי ההנפקה המעודכנים לפחות 48 שעות לפני ההנפקה; וכן להכין אנליזה כתובה טרם רכישת אג"ח קונצרניות.

בשוק החיתום מציינים, כי הקבוצות הגדולות, דוגמת דלק ואי.די.בי, מעדיפות בשלב זה לשבת על הגדר, לראות איך השוק מתמודד עם התקנות החדשות ולחזור להנפיק רק לאחר מכן.

הנפיקו לפני החגים

בחברת החיתום של אקסלנס נשואה מסכימים כי לחודק השפעה שמביאה לרגיעה היחסית, אולם סבורים כי זו מושפעת גם מכך שרוב החברות שרצו להנפיק אג"ח עשו זאת לפני החגים. לדברי שרון יגר, מנכ"ל חברת החיתום, "אנשים לומדים את הנושא של חודק, ובהחלט מחכים שתיווצר פרקטיקה, אבל יש הנפקות והגיוסים ממשיכים. חברות לא יכולות להתעלם מתנאי השוק הנוחים, ואני מאמין שגל ההנפקות יחזור ובגדול".

הבוקר עדכנה חברת ההשקעות בנדל"ן דרבן, בשליטת אליעזר פישמן, על השלמת גיוס אג"ח של כ-70 מיליון שקל. קדמה לה חברת ביטוח ישיר מקבוצת צור שמיר, שדיווחה אמש על הנפקת אג"ח שהושלמה, בהיקף של כ-87 מיליון שקל. בשני המקרים נרשמו ביקושי יתר משמעותיים, וכך גם בהנפקות נוספות שבוצעו בשבועות האחרונים.

נוסף לגיוסים שכבר בוצעו, נמצאות הנפקות אג"ח לא מעטות נוספות על הפרק, כשבין הבולטות הן אלו של חברות התקשורת HOT ו-yes, המתכננות לגייס כ-1 מיליארד שקל וכ-350 מיליון שקל, בהתאמה.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"