האם מצלמות האכיפה האוטומטיות שמוקמת כיום יתרמו לציבור?

על-פי קמפיין תעמולה רחב ועתיר מימון מטעם המדינה, התשובה חיובית ■ המערכת אמורה להתחיל לפעול בעוד כ-3 חודשים

כל מי שנוהג בכבישי ישראל חייב להיות מוטרד ממערכת מצלמות האכיפה האוטומטיות שמוקמת כיום בחסות המשרד לביטחון פנים. המערכת, שאמורה להתחיל לפעול בעוד כשלושה חודשים, תכלול עשרות מצלמות דיגיטליות בחדות גבוהה עם חיישני מהירות, שייפרשו על כבישים שונים ברחבי הארץ, רובם כבישים בין-עירוניים מהירים. המערכת תפעל 24 שעות ביממה, תשדר אלחוטית את תמונות כלי הרכב המצולמים למוקד בקרה ראשי, ותאיץ משמעותית את קצב הפקת דו"חות הקנסות.

בימים אלה שוקדת המדינה על קמפיין תעמולה רחב ועתיר מימון (מכספי משלם המסים כמובן), שיבהיר לציבור עד כמה המערכת חיונית ועד כמה גדולה תהיה תרומתה לבטיחות. אבל עוד לפני שאומני הפרסום יציגו את מרכולתם, כבר ממהרים נציגי המדינה להרגיע את הציבור. לטענתם לא מדובר ב"מערכת מיסוי אוטומטית, אלא באמצעי אכיפה שמטרתו להפחית את מספר התאונות". אלא שהאמינות של מסרי ההרגעה הללו מוטלת בספק, בלשון המעטה.

הכסף הוא לא העיקר?

נציגי המשרד לביטחון פנים חוזרים וטוענים, שהמטרה האמיתית של המערכת אינה גיוס כספים למדינה אלא שינוי הרגלי הנהיגה. קרי, הצלחתה של המערכת לאורך זמן תימדד דווקא בהקטנת מספר הדו"חות המצולמים שהיא תפיק. אלא שבפועל הקצה המשרד לפרויקט שני בתי-דין לתעבורה, כולל תגבור כ"א עבור הדו"חות שתפיק המערכת. זהו צעד ארוך טווח שמעיד על ציפיות למבול של דו"חות, שיעלה בצורה משמעותית את העומס בבתי-הדין לתעבורה.

וזה לא הכול. בשנה שעברה אמרו גורמים בכירים בפרויקט ל"גלובס", כי הזכיין שיפעיל את המערכת יתוגמל בהתאם לתפוקה, קרי בהתאם לכמות הדו"חות והקנסות. כיום נציגי המדינה מכחישים זאת בתוקף, אך גם מסרבים לחשוף את פרטי החוזה, למרות שמדובר בכסף ציבורי. מה קרה פתאום לשקיפות?

כ"א לאכיפה איכותית?

בדיונים בוועדת הכלכלה שעסקה בפריסת המערכת טענו נציגי המדינה לא אחת, כי העברת אכיפת המהירות למערכת האוטומטית תפנה כ"א ומשאבי שיטור לאכיפה של עבירות חמורות לא פחות, ואולי יותר, כמו חציית קו לבן, ירידה לשוליים ונהיגה בשכרות. בפועל, המשטרה מקדמת במקביל שתי תוכניות רכש שאפתניות ויקרות מאוד לציוד אכיפה נייד, שמטרתו היחידה (איך לא) הפקת דו"חות מהירות. מדובר ברכש של 200 "אקדחי לייזר" מדור חדש, בעלות שמוערכת בכ-800 אלף דולר, וברכש מצלמות מהירות דיגיטליות ניידות חדישות מסוג "מולטנובה" שיחליפו את הקיימות. איך זה מסתדר עם ההכרזות על "פינוי משאבים לנושאים אחרים"?

הצליחה באוסטרליה?

יזמי המערכת משתמשים ללא הרף בדוגמאות ממדינות בעולם שבהן מערכות דומות הוכתרו כהצלחה גדולה. אחת המוזכרת תדיר היא זו שמופעלת במדינת ויקטוריה באוסטרליה. היזמים שכחו רק לציין, שהמערכת האוסטרלית זכתה לביקורת צולבת כבר מבראשית, מה שהביא את המדינה להכניס שורה של שינויים בהפעלתה.

אחד השינויים היה הגדלה דרמטית של השקיפות: האזרח האוסטרלי יכול כיום להיכנס לאתר ייעודי של המשטרה באינטרנט ולקבל מידע מדויק על מיקומן של כל המצלמות הפעילות (לא של "דחלילים" לא פעילים), לקרוא את נתוני הבדיקה והכיול של כל אחת מהן וכו'. יתר-על-כן, פרוטוקול הצבת המצלמות באוסטרליה קובע שהן יוצבו לבחינה ולניסוי במיקום הנבחר זמן רב לפני שיתחילו להפיק דו"חות, ויפעלו "על יבש". אם לא די בכך, הרי שהשבוע הושבתה כל המערכת בשל כשלים טכניים שגרמו להפקת דו"חות כוזבים על פני שנים. מעניין אם המדינה תזכיר זאת.