כוכב דו"ח המבקר יקים ערוץ בינלאומי עבור רשות השידור

מה הביא את גילת ושקלאר למנות את זליג רבינוביץ' לתפקיד בכיר ברשות השידור, וזאת לאחר שקידומו המהיר היה מהסיבות המרכזיות להדחת יוסף בראל מתפקיד מנכ"ל הרשות?

עוזר הצלם זליג רבינוביץ', אשר קידומו המהיר היה בין הסיבות שהביאו להדחתו של מנכ"ל רשות השידור לשעבר, יוסף בראל, נבחר על-ידי יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, והמנכ"ל הנוכחי, מוטי שקלאר, להקים ערוץ טלוויזיה בינלאומי עבור הרשות.

גילת ושקלאר החליטו כי רבינוביץ', מכוכבי דו"ח מבקר המדינה בשנים 2003-2004, ירכז הקמת ערוץ טלוויזיה שישדר למרחב הערבי ולעולם כולו בערבית ובאנגלית. ההחלטה לא הועלתה במליאת רשות השידור וסוכמה בפגישה בה נכחו 5 אנשים בלבד.

לפני כחצי שנה אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבה של הוועדה לביקורת המדינה בנושא רשות השידור, כי לדעתו רשות השידור צריכה להקים ערוץ חדשות בינלאומי דובר אנגלית, שישקף את המציאות הישראלית כפי שאנו רואים אותה.

בראשית אוקטובר התקיימה ישיבה בה נכחו גילת; שקלאר; מנהל דסק האנגלית ברשות השידור, סטיב לייבוביץ; מנהל הטלוויזיה בערבית, רפי יהושע; ועוזר הצלם זליג רבינוביץ'. בישיבה הוחלט כי רבינוביץ', המשמש כיום מפיק התוכנית "פוליטיקה", יעמוד בראש צוות הקמת הערוץ.

בסיכום הישיבה, שהגיע לידי "גלובס", נכתב כי "עקב ריבוי בחומרי הסתה בלתי מאוזנים בשידורים הבינלאומיים כנגד מדינת ישראל בתקשורת האלקטרונית ובמדיות השונות, הוחלט כי בערוץ הבינלאומי של רשות השידור ישודר חומר אשר ישקף נאמנה לעולם את תכני הרשות על התנהלות החיים בישראל - כלכלה, תרבות, פוליטיקה, חברה ופנאי".

קהל היעד שנקבע הוא ערבים בארץ, ברשות הפלסטינית ובעולם מחד וישראלים בחו"ל מאידך. עוד נכתב כי הערוץ ישדר כ-15-16 שעות שידורים בשפה הערבית, ובאנגלית ביתר השעות.

כשבוע לאחר ההחלטה שלח רבינוביץ' בקשה למנכ"ל שקלאר ליצירת תקן למזכירה. פגישות נוספות בנושא נעשו בין רבינוביץ' למנכ"ל. יש לציין כי ההחלטה על הקמת הערוץ לא עלתה בישיבת מליאת רשות השידור.

רבינוביץ' נחשב למקורב מאוד למנכ"ל המודח בראל ולבעל קשרים ענפים בקרב גורמים פוליטיים. הוא הצליח בתקופתו של בראל לטפס בתוך שנתיים מתפקיד עוזר צלם למפיק "יומן" ואחראי על משאבים בערוץ 1.

מתפקיד זה הודח רבינוביץ' לאור עתירה של אגודת העיתונאים על רקע העובדה כי לא עבר מכרז כחוק לתפקיד. דו"ח מבקר המדינה לשנת 2003 חשף כיצד הונמכו תנאי מכרז לתפקיד מנהל חטיבת מבצעים והפקה על מנת שרבינוביץ', שלא החזיק אז בתעודת בגרות, יוכל לקחת בהם חלק.

אשתו של רבינוביץ', אילנה זנגלבף-רבינוביץ', ששימשה אז כעוזרת אישית לבראל, קודמה אף היא 3 פעמים מעבר לתפקיד אותו מילאה וזכתה לתוספות שכר מופלגות. מאיר בר, גיסה של זנגלבף, קודם במהירות דומה להיות מנהל ערוץ 33. כך גם מקורבים אחרים לבראל.

ב-2005 היה בראל למנכ"ל רשות השידור הראשון שהודח על-ידי הממשלה לאור מינהל לא תקין ברשות השידור.

מרשות השידור נמסר כי "יו"ר רשות השידור, ד"ר אמיר גילת, פועל להעלאת קרנה של רשות השידור בעולם ולהפצת תכניה בחו"ל. הנושא נמצא בחיתוליו ובבדיקה ראשונית של מגוון האפשרויות לפעילות בתחום זה, תוך הסתייעות בעובדי הרשות. עם גיבוש תוכנית העבודה היא תובא לאישור המוסדות".

ברשות סירבו להתייחס להחלטות שהביאו למינוי רבינוביץ' לתפקיד.

רבינוביץ' מסר בתגובה: "אני מוכן לתרום מיכולתי לרשות השידור בכל עת. הגיע הזמן להפסיק לעסוק ברכילות והשמצות אישיות ולהתחיל להתעסק בעשייה למען טובת הרשות".