פרקליטי המדינה: נשבית את הפרקליטות כבר בימים הקרובים

המשמעות היא שפרקליטים בשירות המדינה לא יופיעו לעבודתם, לא יגישו מסמכי בית דין ולא יתייצבו לדיונים משפטיים ■ ועדת חריגים תחליט על התייצבות לדיונים במקרים קיצוניים בלבד

הפרקליטים בשירות המדינה מתכוונים להשבית כליל את עבודת הפרקליטות בכל התחומים - הפלילי - האזרחי והמינהלי, כבר בימים הקרובים - כך החליט הבוקר (ה') ועד ארגון פרקליטי המדינה בישיבה מיוחדת שכונסה במסגרת סכסוך העבודה שעליו הכריזו הפרקליטים.

על-פי ההחלטה, סקטור הפרקליטים בשירות המדינה יצטרף לראשונה לשביתה הכללית שעליה עתידה ההסתדרות להכריז בימים הקרובים, אפשר שכבר בשבוע הבא.

במקרה כזה, אומר יו"ר ארגון הפרקליטים עו"ד בעז גולדברג, יהיה היקף השביתה בפרקליטות זהה להיקף שעליו תכריז הפרקליטות. המשמעות היא שפרקליטים בשירות המדינה לא יופיעו לעבודתם, לא יגישו מסמכי בית דין בזמן וכמובן שגם לא יתייצבו לדיונים משפטיים.

ועדת חריגים תופעל על-ידי ההסתדרות עצמה, ורק היא תהיה מוסמכת להחליט על התייצבות להליכים משפטיים מסוימים, במקרים קיצוניים בלבד, כגון דיוני מעצר של חשודים בפשעים חמורים במטרה למנוע את שחרורם לרחוב.

הפרקליטים מוחים על שכרם ותנאי עבודתם. בארגון הפרקליטים מכנים את ההחלטה, שהתקבלה בתיאום עם בכירי ההסתדרות בעקבות המבוי הסתום במשא-ומתן מול האוצר, "היסטורית ותקדימית".

היבט נוסף של השביתה המתוכננת הוא שאם המדינה תבקש להיאבק באמצעים משפטיים בשביתה הכללית או בהצטרפותם של אנשי הפרקליטות למאבק - היא תיאלץ לעשות זאת באמצעות שכירת עורכי דין חיצוניים, שכן אנשי הפרקליטות לא יהיו זמינים לשם כך, וממילא יהיו נתונים בניגוד עניינים.

בארגון הפרקליטים מציינים כי חלק מההשלכות של השביתה המתוכננת, ובמסגרת זו של הימנעות מהתייצבות לדיונים פליליים ואזרחיים, עשויות להיות קבלת תביעות אזרחיות שבהן הנתבעת היא המדינה; זיכוי של נאשמים שבעניינם קבועים דיונים בבתי המשפט לימי השביתה; ואפשר שגם נקיטת הליכי ביזיון בית משפט נגד המדינה, על כישלונה בהגשת מסמכים לבית המשפט במועדים שנקבעו על-ידי שופטים.

בארגון הפרקליטים מצפים כי גם מנהלים בדרגי ביניים בפרקליטות, כגון מנהלי מחלקות במחוזות, יצטרפו לשורות השובתים.