ההזדמנויות של סטיב ג'ובס

יש לו 51 מיליארד דולר, אך סוד הצלחתו טמון כנראה בהסתייגותו מהשקעות מטופשות

זה היה השבוע של סטיב ג'ובס, מייסד ומנכ"ל אפל. אפשר להגיד ללא היסוס, שזהו העשור של ג'ובס, אבל השבוע הוא הצליח לספק יותר עניין מכרגיל.

בשבוע שעבר השיקה החברה את המחשב Macbook Air , ומוקדם יותר השבוע דיווחה על תוצאות הרבעון הרביעי הפיסקלי והשנה כולה. למרות שהחברה קצת אכזבה מבחינת היקף מכירת המוצרים, הכוכב האמיתי באירוע היה המנכ"ל, שהתארח באופן חריג בשיחת הוועידה שערכה החברה.

הכותרות המיידיות מהשיחה נגעו להשמצות של המתחרים, שגדלים כמעט מדי שבוע. נקודת המבט השתנתה כשהאנליסט טוני סאקונאג'י מבנק סנפורד ברנשטיין שאל את ג'ובס מה התוכניות שלו לגבי הסכום הדמיוני שיושב בקופת החברה - 51 מיליארד דולר. ג'ובס, שלא היה זהיר במיוחד בהתבטאויות בשיחה, החליט להיות יותר פתוח. "אנחנו מאמינים שיותר מהזדמנות אחת, אסטרטגית, יעמדו בדרכנו. אנחנו בעמדה ייחודית לנצל את זה", אמר.

מנכ"ל אפל התבטא באופן לא כל-כך פרקטי, אבל הוסיף מיד הערה פרקטית מאוד: "אנחנו ממושמעים לגבי השימוש במזומן, אנחנו לא מניחים לו להניע אותנו לביצוע של רכישות מטופשות".

אף אחד לא היה מתרגש לשמוע את הדברים מרוב המנכ"לים של חברות ההיי-טק הגדולות, אבל הכוונות הנסתרות של ג'ובס לגבי אותן הזדמנויות שעומדות על הפרק הציתו מיד את הדמיון של לא מעט אתרים ברשת.

הספקולציות בנוגע לשאיפות אפשריות של ג'ובס נעו מפייסבוק ועד לרשתות המדיה הגדולות. ההערכות האחרונות לפני מספר שבועות התייחסו לרכישת ספקית הקניין הרוחני למעבדים ARM או יצרנית שבבים אחרת, מה שגם עשוי להסתדר עם הצורך הגובר של אפל בגישה לזיכרונות בלתי נדיפים מסוג NAND Flash.

אחד החידושים ב-Macbook Air שהושק אמש היה זיכרון SSD מובנה, מה שאמור לספק למוצר יתרון במהירות הטעינה של מערכת ההפעלה.

אבל, אפל היא חיה קצת מוזרה במרחב הרכישות. בזמן שבשוק המחשוב משתוללת קדחת מיזוגים ורכישות, אפל כמעט שאינה לוקחת בה חלק.

עם ממון רב בקופה, תזרים מזומנים מפעילות שוטפת שנתי של 18 מיליארד דולר לשנה ושער מניה שלא מפסיק לטפס, אין לאפל את הלחץ לעשות משהו כדי להרגיע את המשקיעים. אולי יש משהו בהגדרה הבוטה של ג'ובס לגבי "רכישות מטופשות", רמיזה בוטה כלפי מתחרים אחרים בשוק. יכול להיות שהסוד הגדול של החברה הוא שפשוט היא לא עשתה כאלה?