אלוהים הוא בעצם רב

השבוע נזכרנו מה עשו כהני הדת לנפשם של בני משפחת הרוצח יגאל עמיר

כאשר אדם אומר שהוא מאמין באלוהים, במי ובמה הוא באמת מאמין? את הציוויים של מי הוא מקיים? איך יודע המאמין מה אלוהים רוצה ממנו? איך הוא יודע כיצד עליו לעבוד את אלוהיו? בעצם, למה כל כך ברור למאמין שהאמונה באלוהים מחייבת לעבוד אותו בכל מיני דרכים שונות ומשונות?

הרי אלוהים לא נגלה לאף אחד, בוודאי לא למאמינים הרגילים. הסיפורים על התגלותו של אלוהים לנביא כזה או אחר, שאמר להם כך ואחרת, הם לא יותר מסיפורים. רחובות ערי העולם מלאים באנשים הטוענים שהאלוהים נגלה להם, ומי יתקע שבעבר, הקרוב והרחוק, הדבר היה אחרת?

נושא האלוהים, אלים וכוהניהם מלווה אותנו לאורך ההיסטוריה האנושית. כוהנים מכל הסוגים והדתות השתלטו הן על האלוהים והן על המאמינים בו. השבוע נזכרנו מה עשו כוהני הדת לנפשם של בני משפחת הרוצח יגאל עמיר. הרי השנאה לא באה להם בלידתם; מישהו הזין אותם, ומי אם לא הרבנים שבני משפחה זו, להוותם, כל כך מאמינים בהם?

ראו את מקרה הרב מוטי אלון. תלמידי ישיבה העידו שהרב הטריד אותם מינית, ואולי אף מעבר לכך. פורום של רבנים פרסם את העדויות. על מי מתנפלים בציבור המאמינים? על הפורום. לא על מעשיו לכאורה של הרב, אלא על הפרסום. תלמידיו של הרב מפגינים למענו - לא למען חבריהם שלכאורה נפגעו ממנו. כל אלה מלמדים שלרבנים יש השפעה החורגת בהרבה מהשפעתם של מחנכים, אקדמאים, אפילו הורים.

אלוהים צריך כבשים ותרנגולים?

מדוע זה כך? כיוון שרבנים, כמרים ושאר כוהני דת מתפקדים בעצם על תקן של מי שבא במקומו של האלוהים. ממלאי מקום אלוהים, אם תרצו. בשביל הדתי המאמין, דבריו של הכומר, הקאדי והרב הם דברי אלוהים.

זה חייב להיות כך, כיוון שלמאמין אין אפשרות לשאול את האלוהים עצמו מה נכון ומה מצופה ממנו. אז הוא שואל את הרב שבעיניו, בעיני המאמין, יודע לומר מה אלוהים חושב ורוצה. אני, למשל, מתקשה להאמין שאלוהים זקוק לכבשים ולתרנגולים שמאמינים שוחטים לכבודו. אני רוצה להאמין שזה אפילו די מקומם ומגעיל אותו. אבל כוהני הדת קבעו את הנוהג המכוער והאכזר ומאמיניהם אומרים אמן.

שליחי אלוהי הנוצרים שיגרו את מאמיניהם להרוג ביהודים ושאר "כופרים". מי קבע מיהו כופר? אלוהים? כוהני האלוהים של המוסלמים דוחפים את מאמיניהם לכל מיני מלחמות קודש. האם האלוהים שלהם רוצה בכך? לך תדע.

האלוהים רצה ברצח רבין?

האם האלוהים של היהודים היה זקוק לסילוקו מהחיים של יצחק רבין? היו רבנים שאמרו שכן, ומאמיניהם אמרו אמן; האם האלוהים חושב שאם רב, מכובד ככל שיהיה, מטריד מינית זה בסדר? יש רבנים שאומרים שכן, ומאמיניהם ותלמידיהם (הקרויים משום מה "תלמידי חכמים") עונים אמן.

המסקנה מכל זה היא שאדם המבטא אמונה באלוהים, בפועל הוא מאמין ברב שבו בחר למורה דרך. כאן העיוות, כאן הטרגדיה. אנחנו, הלא מאמינים, הרי יודעים שהכומר, הקאדי, הרב וכל כוהן דת הם אנשים כמוך וכמוני, במקרה הטוב. למעשה הם אינם שונים מפקידים שהולכים בבוקר לעבודת רבנות כזאת או אחרת. הם לא יותר חכמים, לא יותר נבונים, לא יותר משכילים ולא יותר ישרים. למרות זאת יש להם כוח והשפעה אלוהית כיוון שמאמיניהם נותנים להם את הכוח הזה.

מאמינים אומרים "נפלאות דרכי האל" כיוון שהם לא יודעים את דרכיו. הם יודעים רק מה הן דרכי כוהניו המדברים בשמו. ודרכיהם של כוהני דת לא מעטים רחוקים מלהיות נפלאים. עצוב ומתסכל, לכן, לראות אנשים, גם נבונים, החושבים שהם מאמינים באלוהים בעוד שלמעשה הם מאמינים באלה המתיימרים להיות נציגיו עלי אדמות. אכן, נפלאות דרכי המאמינים.

matigolan@globes.co.il