הבורסה מתכננת מדד שירכז את 50 חברות ההיי-טק הגדולות

בקרוב יוחלף התל-טק במדד חדש - "הרעיון הוא ליצור את מדד 'בלו צ'יפ' של הטכנולוגיה הישראלית"

חברת הטכנולוגיה צ'ק פוינט הציגה אתמול עדות נוספת לעוצמה הישראלית בענף, עם המשך צמיחה ותוצאות שיא שרשמה לרבעון השלישי של השנה. צ'ק פוינט, המספקת פתרונות אבטחת אינטרנט ומידע, היא חברת ההיי-טק הישראלית הגדולה ביותר, והיא נסחרת בבורסת נאסד"ק לפי שווי של 8.4 מיליארד דולר.

ההצלחה והמספרים של צ'ק פוינט מסייעים להמחיש את גודל הפספוס של מדד תל-טק 15. כשהושק המדד, ביולי 2001, תלתה בו הבורסה תקוות גדולות והניחה כי מסחר דואלי של חברות בת"א ובנאסד"ק יגדיל את נפחי המסחר ויתרום לשווי החברות הנסחרות.

אלא שבחוכמה שבדיעבד, הבורסה לא השכילה להגדיל את העניין ואת היקפי ההשקעה של גופים זרים בסקטור הטכנולוגיה בשוק ההון המקומי, הן משום שלא הצליחה לשכנע את צ'ק פוינט וענקיות טכנולוגיות נוספים שמרכזן בישראל להירשם למסחר באחד העם, והן מאחר שגם אותן חברות שנרשמו בת"א במסגרת הרישום הכפול, המשיכו לרכז את רוב העניין בהן בבורסה שמעבר לים.

הגדיר זאת היטב מייסד צ'ק פוינט, גיל שויד, שנשאל אתמול האם בכוונת צ'ק פוינט להירשם למסחר בת"א. שויד ענה בנימוס, אך בנחרצות. לדבריו, "הבורסה עושה עבודה יפה ומנסה לעזור לחברות היי-טק, אבל היקף ההשקעה בהיי-טק בת"א נמוך מאוד, ולכן לא אטרקטיבי".

עדות לכך מהווה מדד תל-טק 15. כמעט עשור מאז הושק מדד חברות ההיי-טק, והתשואה שייצר עבור המשקיעים בו משקפת כל מה שהפוך להצלחה. מאז אמצע 2001 ועד כה ייצר המדד, שבמסגרתו נסחרות 15 חברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בבורסה בת"א, תשואה שלילית של 15%.

חלק מכישלון המדד מיוחס לחוסר העניין סביבו. את מרבית תשומת הלב סביב המניות העיקריות הנכללות בו מרכזת הבורסה בניו יורק, שגם בה הן נסחרות (מניות דואליות). "לא תשמע משקיעים מדברים על מדד תל-טק. המדד הפך להיות עלה נידף, משקיעים לא מתעניינים בו", אומר ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז', הטוען כי למדד אין ערך מוסף כשהחברות הנסחרות בו מושפעות בעיקר מהמגמות בנאסד"ק.

"לא כל המשקיעים בשוק ההון אפילו יודעים מי מרכיב את המדד, כי הם מתעניינים בחברות בו בפינצטה. מספיק להסתכל על מחזורי המסחר בחברות הנכללות בו ולהבין זאת", מוסיף יעקובי.

התל-טק עומד להתבטל

בבורסה מודעים לחוסר ההצלחה שנחל התל-טק, אולם לא נשארים אדישים לעניין הגובר בחברות טכנולוגיה ישראליות בתקופה האחרונה. הנהלת הבורסה פועלת לארגון מחדש של מדדי הסקטור, בתקווה שגורלם של אלה יהיה שונה מזה של המדד הנוכחי.

בהתאם לכך, כבר בתקופה הקרובה מתכננת הבורסה להציע למתעניינים אפשרויות השקעה בלא פחות משלושה מדדים חדשים על ענף חברות הטכנולוגיה. לאחר שייסדה לפני כחצי שנה את מדד הביומד, מתכננת הבורסה להשיק בקרוב מדד חדש שיכלול את 50 חברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בסקטור (כולל חברות הביומד), אשר יירש את מקומו של המדד הנכשל, שצפוי להתבטל. בהמשך צפוי להצטרף מדד נוסף, שלישי, שיכלול את חברות הטכנולוגיה המובילות שאינן עוסקות בתחום הביומד.

"יש עלייה רצינית מאוד בפעילות בתחום בשנה וחצי האחרונות, והיום בבורסה יש כבר יותר מ-140 חברות טכנולוגיה וביומד, ו-18 תשקיפים של חברות מהענף כבר נערכות להנפקה. לא בטוח שכולן ייצאו לפועל, אבל זו ההוכחה שאנחנו בכיוון הנכון, ואנחנו רוצים לתת כלים להשקעה בתחום", מספרת מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון.

"הרעיון הוא ליצור את מדד "בלו צ'יפ" של הטכנולוגיה, שיכלול את 50 החברות המובילות בענף, ואני מאוד מקווה שלקראת סוף השנה נוכל לעדכן בעניין. נוסף לכך, אנחנו רוצים ליצור גם מדד נפרד לחברות טכנולוגיה שאינן עוסקות בתחום הביומד. כך נוכל לייצג את הענף כמו שצריך, ולתת אפשרות השקעה גם לתעודות סל".

עוד מציינת לבנון, כי "מדד תל-טק הנוכחי קטן מדי ולא מייצג מספיק. אנחנו רואים שהוא לא תופס, ומאמינים שהמדד החדש ייצג טוב יותר את השוק. הלכנו על 15 כי זה ייצג בצורה נכונה את החברות הגדולות, אבל היום זה מעט מדי".

להפגיש חברות עם משקיעים

לדברי לבנון, כחלק מהניסיון להגביר את העניין בתחום, מתכננת הבורסה לקיים בדצמבר בניו יורק כנס עבור חברות הביוטכנולוגיה הישראליות, במשותף עם בורסת נאסד"ק, שבו יפגישו את ראשי החברות עם משקיעים ואנליסטים. "אנחנו רוצים לגרום לאמריקנים להבין שיש פה שוק מדהים של ביוטכנולוגיה, ויש מסה רצינית של חברות טכנולוגיה שכדאי להשקיע בהן".

יעקובי אינו פוסל אפשרות לשינוי מגמה שיעורר המדד החדש, אולם טוען כי זה לא יהיה פשוט: "צריכה להיות חשיבה עמוקה ואסטרטגית איך משווקים אותו בעולם כטרנד גדול, אז אולי הוא יצליח. צריך לוודא שיש סחירות מספיק טובה, שהחברות משתפות פעולה עם שוק ההון, להגביר את החשיפה שלהן לשוק גם בארץ וגם בחו"ל, וגם הבורסה צריכה לפעול לטובתו. מדד כזה צריך לספק ערך מוסף כדי שלא יהיה כמו התל-טק 15".

וכמו כמעט בכל עניין, גם פה לא נפקדת הציונות. "החברות שהן ספינות הדגל הישראליות, כמו צ'ק פוינט או אמדוקס, לא נסחרות פה, ועל עוד זה לא קורה, לא ברור מה ישתנה, לכן צריך גם לעבוד על הציונות ולשכנע אותן להיכנס למסחר פה", מסכם יעקובי.