סמכויות שמחון: לא להרצוג, לארדן

המאבק על הסמכות לכריתת יערות מסתיר מאחוריו הרבה פוליטיקה ומעט מדי יושרה

ההנחיה שקיבל שר החקלאות ופיתוח הכפר שלום שמחון מהיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין להפסיק לעסוק בענייני הקרן הקיימת, הגיעה מאוחר מדי ומהסיבה הפחות חשובה.

ההנחיה נומקה בכך, שבגלל המאבק של שמחון על תפקיד יו"ר קק"ל, רצוי שיימנע מעיסוק בסמכויותיו המיוחדות בנושא יערות ישראל. שר החקלאות מחזיק בסמכות מיוחדת במינה, כממונה על פקודת היערות המנדטורית: הוא יכול להורות על פי שיקוליו על "גריעה" של שטחי יערות, כלומר כריתה ובירוא של חלקות יער גדולות.

על פני הדברים יש כאן ניגוד עניינים מבני, כי "פיתוח הכפר" עומד לא אחת בניגוד לאינטרס של שמירת יערות. כל הרחבה של ישוב בסביבה מיוערת היא על חשבון יער. רק על סמך ניגוד העניינים המבני והאינטרסים הסותרים תחת כובע אחד, צריך היה כבר מזמן לשחרר את שמחון מהסמכות לכרות יערות.

בתחקירים קודמים של "גלובס" נחשף, שניגוד העניינים המבני הגיע לשלב מאוד מעשי בפרשת "הרפורמה בלולים" שיזם שמחון: הלולים מתוך המושבים אמורים לצאת לשטחים הפתוחים, בחלקם על חשבון שטחי יערות שייכרתו, באופן שיאפשר להקים במושבים צימרים במקום לולים. מי שייהנו מכך בין השאר הם שמחון ובני משפחתו (שמחון כבר ארגן לעצמו היתר עקרוני לבניית 5 צימרים). דו"ח מבקר המדינה אימת לחלוטין את תחקירי "גלובס".

אם הסמכויות לא ניטלו משמחון בעקבות חשיפת ניגוד העניינים המבני, הן היו צריכות להילקח ממנו מיד בחשיפת פרשת "הרפורמה בלולים".

העברת הסמכויות משמחון לשר הרווחה יצחק הרצוג איננה עניינית אלא פוליטית. את הסמכויות על פי פקודת היערות היה צריך להעביר מזמן לשר להגנת הסביבה, כי זהו בדיוק תפקידו. השר גלעד ארדן הוא שצריך לקבל את הסמכויות משמחון, לא הרצוג. נראה איך מתייחסים לכך בישיבת הממשלה ביום א'.

הנימוק של המאבק על תפקיד יו"ר קק"ל הוא שלישי בחשיבותו, אבל הוא מעורר זווית נוספת, חשובה לא פחות: במקרה ששמחון ינצח במאבק על קק"ל - האם חלה עליו חובת צינון?

בין משרד החקלאות לבין קק"ל יש יחסים מיוחדים במינם. קק"ל מחזיקה בפטור ייחודי מחובת מכרז, ומשרד החקלאות מעביר לקק"ל עבודות פיתוח ותחזוקה בעשרות מיליוני שקלים כל שנה. בכך עוקף משרד החקלאות את חוק חובת מכרזים באופן אלגנטי.

שמחון שלח לקק"ל כחיל חלוץ את מי שהיתה מנכ"לית משרדו, יעל שאלתיאלי. הוא דחף והביא למינויה כמנכ"ל קק"ל בתחילת 2009. לאור היחסים המיוחדים בין משרד החקלאות לקק"ל ועל פי התקשי"ר, נכפו על שאלתיאלי 6 חודשי צינון לפני כניסתה לתפקיד מנכ"ל קק"ל. אם זה נכון לגבי שאלתיאלי, האם זה לא עוד יותר נכון לגבי שמחון?