הנפקת הנמלים מתעכבת, החתמים הם שמשלמים את המחיר

כבר יותר משנה שהנפקותיהם של נמלי חיפה ואשדוד מתעכבות ■ עלות הערבות הבנקאית של החתמים עומדת על עשרות אלפי שקלים לכל חתם

כבר יותר משנה שהנפקותיהם של נמלי חיפה ואשדוד מתעכבות, ומי שמשלם על כך את המחיר, בינתיים, הם החתמים שנבחרו להוביל את גיוסי ההון של הנמלים. ל"גלובס" נודע כי זה כבר חמישה חודשים, מאז הוגשו התשקיפים לרשות ניירות ערך, שהחתמים מממנים מכיסם עלות של ערבות בנקאית להבטחת ההתחייבות החיתומית שאותה הם יידרשו ליטול בעת ההנפקה.

פנו לרשות החברות

ההתחייבות החיתומית הכוללת עומדת על כ-60 מיליון שקל בכל הנפקה, והעלות של הערבות הבנקאית (שניתנה בשלב הראשון רק על חלק מההתחייבות) עומדת על 10-60 אלף שקל בשנה לכל חתם. את הנפקת נמל אשדוד יובילו פועלים אי.בי.אי, לידר שוקי הון ואקסלנס חיתום, ואילו את הנפקת נמל חיפה יובילו כלל חיתום, לאומי פרטנרס ומנורה חיתום.

עוד נודע ל"גלובס", כי בשל העיכוב פנו חלק מהחתמים לרשות החברות הממשלתיות, שהיא הממונה מטעם משרד האוצר על הפרטת הנמלים, בבקשה כי תפטור אותם מהעמדת הערבות לאור העיכוב בהוצאת ההנפקות לפועל. אולם ברשות לא הסכימו, בשל החשש כי הדבר ייתפס כוויתור על תוכניות ההנפקה, וכניצחון של ועד העובדים. מרשות החברות הממשלתיות נמסר: "לא התקבלה כל פנייה רשמית בנושא. אם תגיע פנייה אנו נשקול בחיוב".

אמנם עבור חלק מהחתמים העלות של הערבות הבנקאית אינה משמעותית, אולם היא מכלה את העמלות שלהן יזכו החתמים, שממילא אינן כה גבוהות. ההערכות הן כי בהנפקות הנמלים יעמדו העמלות על כ-1% מהיקף ההנפקה, והכוונה היא להנפיק כ-15% מהון המניות של כל נמל.

על פי ההערכות, שוויו של נמל חיפה לצורך ההנפקה עומד על כ-1.8 מיליארד שקל, כך שהיקף ההנפקה המתוכנן עומד על כ-270 מיליון שקל ועמלת החתמים תסתכם ב-3 מיליון שקל לכל היותר. בנמל אשדוד מדובר על שווי של כמיליארד שקל ועל היקף הנפקה של כ-150 מיליון שקל, כך שעמלת החיתום תסתכם ב-1.5 מיליון שקל בלבד. שווי הנמלים לא נקבע מראש, והוא תלוי במידה רבה בהונם העצמי של הנמלים, שמושפע גם מכך שהם בעליהם של הקרקעות שעליהן הם בנויים.

הנפקת הנמלים נעשית כחלק מרפורמה שיצאה לדרך ב-2005, אז נקבע כי 15% ממניות הנמלים יונפקו לציבור בשנת 2010. בשלב השני תתבצע הנפקה של 34% מהון המניות המונפק, וזאת החל מפברואר 2011 . לאחר מכן, בפברואר 2020, יונפקו מניות נוספות, כך ששיעור החזקות המדינה לא יפחת מ-51%.

בחודש אפריל האחרון הוגשו לרשות ניירות ערך תשקיפי הנפקות הנמלים, אולם הליך ההנפקה נתקל בקשיים רבים, ביניהם מחלוקת על הבעלות בשטחי הנמל מול חברת נמלי ישראל, וכן מחלוקת עם ועד העובדים על זכויות העובדים בהפרטה והסכמי העבודה עמם.